Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:39 Der er 7 kommentarer

For lav strøm til aktivering af relæ

Hej :o)

Jeg er igang med at lave et teknologi projekt om mobilopladere. Ideen var at vi skulle have et relæ, som kontrollere de 230V før transformatoren, og på den måde undgå spild af strøm når mobilopladeren ikke er sat til en telefon. Dette relæ skal styres af spændingen efter transformatoren, altså den strøm, der oplader mobilbatteriet.
Jeg har prøvet at sætte relæet både i serie med mobilbatteriet og parallelt, men i ingen af tilfældene ville telefonen lade op og aktivere relæet.
Så spørgsmålet er nok om der simpelthen ikke er nok spænding og strøm til at gøre begge dele, og derfor må have en anden transformator. Eller om det er muligt at finde et relæ som bruger lidt mindre spænding?
Jeg har kigget lidt på Solid State Relays, men kan ikke helt finde ud af om jeg ville kunne bruge sådan et.

Håber i kan hjælpe mig :o)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. januar 2007 - 11:46 #1
nu ved jeg ikke helt, kan godt være jeg misser et eller andet, men når nu relæet er slukket, så er der jo ikke strøm på ladekablet, og dermed kan det jo heller ikke aktivere relæet ???????
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 12:51 #2
Nej, selvfølgelig, glemte lige at fortælle, at der skal sidde en knap som kan sætte opladningen igang igen..
Avatar billede gyraf Nybegynder
12. januar 2007 - 19:33 #3
Du er nød til at monitorere strømforbruget fra telefonen - ved at måle spændingsfaldet over en (lille) modstand i serie med opladestrømmen. Denne spænding skal du så forstærke - og styre dit primær-side relæ med.

Jeg tror ikke at der er nogen måder at gøre dette på "passivt" - altså uden ekstra elektronik.

Jakob E.
Avatar billede Wezio Juniormester
14. januar 2007 - 16:31 #4
Hvor skal den ekstra knap, der skal sætte opladningen igang igen, få spænding fra, når nu transformeren (mobilopladeren) er slukket?
Avatar billede allanfo Praktikant
14. januar 2007 - 16:44 #5
Det er nok noget med at knappen mekanisk aktiverer relæet, og når strømmen så er sluttet, holder mobilens forbrug relæet lukket, indtil mobiltelefonen er fuldt opladet.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2007 - 23:29 #6
gyraf -> Hmm.. okay, lyder lidt mere avanceret end jeg lige havde tænkt mig, men jeg vil lige prøve at kigge på det.

serverman -> Altså jeg regner bare med at relæet og knappen skal side parallelt, så knappen vil tænde for strømmen, når strømmen så er tændt og mobiltelefonen oplader kan relæet så overtage, hvis du forstår :o)
Avatar billede allanfo Praktikant
20. januar 2007 - 22:33 #7
Hvis det er en mobiltelefon med lithiumion batteri, er det nok en god idé lige at måle hvordan laderen leverer strømmen. Så vidt jeg husker, så skal Li-ion batterier oplades med pulserende strøm. Det vil sige, at der er spænding på, efterfulgt af en pause, derefter spænding på igen, og så videre. Hvis det er tilfældet, så skal der lidt mere elektronik til at få din idé til at virke.