Avatar billede mbpedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 17:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Clearing af combobox

På min form udfyldes en combobox med en værdi, som jeg har sat via me.combobox.rowsource.

Det kan nu tænkes, at brugeren fortryder et overliggende valg, hvorved formen bliver så godt som resat, men comboboxen forbliver desværre udfyldt.

Jeg har forsøgt at tømme/blanke comboboxen ved følgende:

me.combobox.rowsource = ""

Men det virker ikke - hvordan får jeg den blanket?
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 19:40 #1
me.combobox = Null
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 19:42 #2
This empties the value which has been chosen form the list, it doesnt empty the list.
Avatar billede mbpedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 19:54 #3
Jeg har lige prøvet igen for en sikkerheds skyld, men det får desværre ikke nulstillet comboboxen. Jeg har også forsøgt med Empty, men heller ikke den kunne gøre tricket. Min kode er som følger:

If Me.cboSalesCountry.RowSource <> "" Then
    MsgBox "Den er forskellig fra ingenting"
    Me.cboSalesCountry = Null
End If

MsgBox for at tjekke, at den fanger koden.

Rowsourcen udfyldes alt efter valg af datasettet. Derfor udfyldes den med et "Select From" når brugeren har foretaget et valg - dvs. hvis brugeren har valgt et andet dataset, kan værdierne i comboboxen være nogle andre end oprindeligt valgt.
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 20:02 #4
If you empty the combo what are you going to be able to choose from?

"...Rowsourcen udfyldes alt efter valg af datasettet..."?
how do you choose the dataset?
Avatar billede mbpedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 20:23 #5
Det første brugeren skal tage stilling til er indgangsvinklen til at se på dataene. Det kan gøres på gruppeniveau eller på vareniveau. Derefter skal datasettet vælges (2 forskellige oracledatabaser). Dataene kan herefter selecteres bl.a. ved hjælp af comboboxene. Hvis brugeren under denne udvælgelse, af en eller anden grund ønsker at skifte til at se på vareniveau (hvor komboboxene ikke kommer i brug) og så vender tilbage til Gruppeniveau, så er komboboxene fyldt ud med de værdier, som brugeren valgte inden han skiftede første gang.

Jeg er interesseret i, at comboboxene skal være tomme og brugeren igen aktivt skal vælge værdierne, hvis han vender tilbage til gruppeniveau.
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2007 - 20:38 #6
your using terms which, because I have no knowledge of your program, dont understand what they are.

"gruppeniveau eller på vareniveau." These mean nothing to me.

I still doint see how you select a dataset from (2  forskellige oracledatabaser).
Normally you will have linked table to your databases.

Anyway thsi will (should) empty the combo and remove any chosen value.

Me.cboSalesCountry.RowSource = ""
Me.cboSalesCountry.Requery
Me.cboSalesCountry = Null

and actually it should be enough with this. Cahnging the RowSource forces a requery.

Me.Combo0.RowSource = ""
'Me.Combo0.Requery
Me.Combo0 = Null
Avatar billede mbpedersen Nybegynder
11. januar 2007 - 21:13 #7
Der er en del komboboxe - jeg fik desværre sat den forkerte til Null i koden, herved blev den naturligvis ikke blanket.

Me.kombobox = null virker.
Me.kombobox.rowsource = "" virker ikke

Undskyld forvirringen og tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2007 - 10:34 #8
tak og god dag