Avatar billede kendanmark Praktikant
10. januar 2007 - 23:22 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

MacBook gået i boot -loop

Hej,

Efter at have været PC bruger i rigtig mange år, skulle vi prøve en MAC. Vi har købt en hvid brugt MacBook (13"). Den har kørt fint til nu hvor den pludselig ikke kan boot ordentligt op. Der er installeret XP Pro OS, og når XP starter genstarter den igen kort efter og prøver en ny opstart. Den kommer til XP´s valg for fejlsikker opstart, men ingen af mulighederne hjælper.
Jeg har prøvet at smide min XP CD i drevet, med det resultat at den vist ikke læser CD før den læser HD under opstart.
Kan det ændres? Der er vist ikke nogen BIOS i en MAC!!
Yderligere kan den pludselig ikke lade batteriet, og vil kun arbejde på lysnettet!

Hvad skulle jeg dog også med en MAC !!!!

Please hjælp!

Ken
Avatar billede mstorgaard Praktikant
10. januar 2007 - 23:39 #1
Lige af nysgerrighed, hvorfor har I egentlig valgt at installere XP på en Mac?
Avatar billede egonspock Seniormester
11. januar 2007 - 00:40 #2
Kan I starte i Mac OS X? Evt. fra jeres original-DVD? Jeg ville nok holde mig fra Windows på min Mac, og hvis så kun køre det under Parallels.com eller lignende.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. januar 2007 - 00:41 #3
Og nej, BIOS er noget gammelt noget. Der er EFI på en MB.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. januar 2007 - 06:01 #4
Start XP i fejlsikret tilstand.
-vælg en tidligere installation

Genstart.

Og om igen hvis det ikke fungerer med en anden installation, indtil den kører stabilt.
-det kan sagtens lade sig gøre at køre XP. Min gjorde det samme lort, men fungerer 100% nu.
Avatar billede kendanmark Praktikant
11. januar 2007 - 11:32 #5
Tak til storgaarden, egonspock & aeblenet,

Grunden til at der er XP på MACén er at det lå allerede på da vi overtog den. Desværre har vi pt ikke Mac OS X DVDén.
Jeg har prøvet alle de fejlsikre startmuligheder - men med samme resultat. Maskinen genstarter bare i en uendelighed :-(

Kunne det tænkes at der var en sammenhæng med batterisvigtet?

Hvordan kommer jeg ind i EFI på en Mac?

Ken
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. januar 2007 - 15:22 #6
Du kan jo ikke starte forfra UDEN begge CD'ere.
-prøv at se om du kan starte den op i Mac.

-hiv stik og batteri ud, så den er helt død for strøm.
Hold ALT-knappen nede når du starter den.

Nu skulle der gerne vise sig en grå baggrund med et billede af 2 diske.
-du vælger den der står MacOS på og taster ENTER.

Så har du en Mac.
-nu kan du måske reparere din Windows-disk (kig efter programmet "Boot Camp" i mappen PROGRAMMER)

Go' fornøjelse . . .
Avatar billede kendanmark Praktikant
12. januar 2007 - 20:39 #7
Hej aeblenet

Du havde ret der var faktisk MacOS på, og det virkede fint ;-) Jeg har fundet 'boot camp' og er ved at geninstallerer(rep.) XP - Men mus, taster m.v. er døde under installationen, og XP spørger om jeg vil accepterer.....l.a. hvordan svare jeg ja/nej??

Please!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. januar 2007 - 10:42 #8
det kan være at NUM LOCK er valgt (F6) så får du ikke lov til at taste ret meget.
-klik på den en enkelt gang og se om det så fungerer.

Det kan også være der er lys i SHIFT. Så er det den du skal klikke på . . .
Avatar billede kendanmark Praktikant
14. januar 2007 - 15:04 #9
Nej - hverken SHIFT eller NUMLOCK er aktiveret. Jeg skal prøve at uddybe problemet:
Jeg booter og går ind i MacOS. Jeg starter Boot Camp og starter en Windows installation. Maskinen booter og starter windows installation. alt går planmæssigt indtil der skal installeres hardware. Her kommer et pop-up billede 'Softwaren, du installerer til følgende hardware Atheros AR5006X Wireless Network Adapter har ikke bestået testen til kontrol af kompabiliteten med Windows................ Vil du fortsætte installationen af denne software JA / NEJ.
Men på dette tidspunkt er muspad og keyboard DØDT - intet reagerer på NOGET!! Og så er det jo rimeligt svært at svare 'JA'.
Så her stopper installationsfesten HVER gang!!

Jeg går ud fra at det er fordi driverne bliver smidt væk af Windows, men ved ikke lige hvordan jeg kommer videre

Øv!
Avatar billede kendanmark Praktikant
14. januar 2007 - 18:08 #10
Hvis I har et bud skal I være mere en velkommen
Avatar billede aeblenet Nybegynder
14. januar 2007 - 19:09 #11
Der er en lille portion drivere til BOOT-CAMP (WINDOS-drivere)
-læs om installationen her;
http://search.info.apple.com/?search=Go&lr=lang_en&kword=&type=&newstype=&q=boot%20camp

Geninstallér disse drivere. Så kører det måske.
-prøv også eventuelt at sætte en extern USB-mus til. Det kan være den vil hjælpe med at klikke på JA.
Avatar billede kendanmark Praktikant
14. januar 2007 - 22:13 #12
jubi - efter jeg har opdateret MacOS software med seneste opdateringer, kan jeg nu gennemfører min Win XP installation uden problemer - kanon!

Tak for hjælpen!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
15. januar 2007 - 08:53 #13
sådan!

takker for point.

Det er sg. smart. ikk' ?