Avatar billede don_r Nybegynder
10. januar 2007 - 18:02 Der er 1 kommentar

kan ikke sætte log_slow_queries

Hej Eksperter

Jeg prøver at optimere min database lidt, derfor vil jeg gerne kunne logge langsome queries, det havde jeg tænkt mig at gøre med log_slow_queries

Men:
SET log_slow_queries=1;
ERROR 1193: Unknown system variable 'log_slow_queries'

SET GLOBAL log_slow_queries=1;
ERROR 1193: Unknown system variable 'log_slow_queries'

SET SESSION log_slow_queries=1;
ERROR 1193: Unknown system variable 'log_slow_queries'

Jeg kan ikke sætte det ind i min ini-fil da jeg så skal genstarte mysql og det har jeg ikke lyst til da serveren køre live. Ved selvfølgelig om det kan lade sig gøre uden.

Se lige her:
mysql> show variables like "%slow%";
+------------------+-------+
| Variable_name    | Value |
+------------------+-------+
| log_slow_queries | OFF  |
| slow_launch_time | 2    |
+------------------+-------+
2 rows in set (0.00 sec)
Avatar billede limemedia Nybegynder
11. januar 2007 - 06:16 #1
Ifølge manualen - den er altid god - http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/slow-query-log.html kan du kun gøre det enten via ini filen eller --log-slow-queries i din startup kommando

At reloade en mysql tager ikke mere end et par sekunder, hvis du klargør dine kommandoer i forvejen og ved hvad su skal skrive

Der er ingen vej udenom - men på den anden side, du opnår en god performance forøgelse når du kan se hvilke queries der ikke bruger dine index'es