Avatar billede thomasabcd Nybegynder
10. januar 2007 - 15:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Filtrere dataset med en til mange relation

Hvis jeg nu har et en til mange dataset med kunder og ordrer, hvordan sorterer jeg så det, så jeg kun får kunder, som har nogle bestemte ordrer (eks. hive alle kunder, som har ordre2 ud):

eks:
Kunde1
  -ordre1
  -ordre2
Kunde2
  -ordre2
  -ordre3
Kunde3
  -ordre4
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 18:19 #1
Typisk vil data være at finde i to seperate tabeller, så skal du bruge Inner Join, ellers vil det være sådan, hvis det hele er i en tabel.

Dim strSQL as string
strSQL = "SELECT kundeId FROM Database WHERE OrderID = order2"
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
10. januar 2007 - 18:25 #2
og inner join med tabel kunder og tabel varer

SELECT kunder.kundenavn FROM kunder
INNER JOIN varer ON kunder.Kundeid = varer.kundeid WHERE varer.ordre = ordre2
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
10. januar 2007 - 21:24 #3
Jeg har sådan set trukket data ud i et XML-dataset (se nedenfor for eksempel). Det vil jeg gerne filtrere efter ordreid (eks få fat i alle kunder med ordreid 1 og ordreid 2). Jeg havde forestilet mig noget a la ds.ordre.defaultview.rowfilter="ordreid=1 AND ordreid=2" ... men jeg kan ikke få det til at virke
<kunder>
<kunde>
  <kundeid>1</kundeid>
  <ordre>
    <ordreid>1</ordreid>
  </ordre>
  <ordre>
  <ordreid>2</ordreid>
  </ordre>
</kunde>
</kunder>
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
11. januar 2007 - 16:17 #4
Hvis ovenstående skal gøres i SQL (altså hvor jeg hiver kunderne ud baseret på flere ordrer), hvordan gør jeg så det? Normalt ville jeg gøre, som karsten_larsen foreslår med where varer.ordre=XX. Dette forudsætter dog, at der kun er én ordre at filtrere efter. Er det muligt at lave queryen dynamisk, så jeg kan indsætte et vilkårligt antal ordre?
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
11. januar 2007 - 16:17 #5
Det skal siges, at jeg benytter datasets, så jeg vil gerne undgå direkte SQL-sætninger
Avatar billede thomasabcd Nybegynder
31. januar 2007 - 21:37 #6
lukker