Avatar billede ceacer Praktikant
08. januar 2007 - 20:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Doubletter og Lopslag

Jeg har en tabel med tal i J8:J23. I H31:H46 har jeg så rangordnet disse tal ved at bruge =STØRSTE($J$8:$J$23;1) ned til =STØRSTE($J$8:$J$23;16). Det virker også fint. Problemet er bare at jeg i C31 bruger følgende formel:
=LOPSLAG(H31;$C$8:$D$23;2;FALSK)
Samme formel går igen ned til C46 hvor H31 selvfølgelig løbende ændres.
Mit problem opstår hvis to tal i J8:J23 er lige store. Det medfører at der kommer to ens tal i H31:H46, men gør at det samme navn bliver slået op vha. Lopslag i C31:C46. Hvordan kan jeg ændre mine formler, så de rigtige navne fremgår i C31:C46 selv om der er doubletter i tallene fra J8:J23?
Avatar billede hpkgb10 Nybegynder
08. januar 2007 - 20:36 #1
Du kommer lettest til en løsning ved at give hvert navn et unikt tal. Du skriver selv at problemet skyldes at to navne kan have samme tal.
Er der noget der forhindrer dig i at give hvert navn sit eget tal?
Avatar billede ceacer Praktikant
08. januar 2007 - 20:47 #2
Ja det kan ikke lade sige gøre. Det er lidt kompliceret at forklare, men de data som kommer i J8:J23 er forskellige fra uge til uge. De beskriver en volumen, som løbende ændrer sig. Det vil sige at hvert navn har en vis omsætning hver uge, men der opstår problemer hvis de har samme omsætning.
Avatar billede excelent Ekspert
08. januar 2007 - 21:10 #3
i stedet for STØRSTE så prøv denne

=PLADS(J8;J$8:J$23)+TÆL.HVIS(J$8:J8;J8)-1

indsæt og kopier ned
Avatar billede ceacer Praktikant
08. januar 2007 - 21:13 #4
@excelent.
Der får jeg kun tallene fra 1 til 16. Jeg skal bruge de præcise tal som står i cellerne J8:J23.
Avatar billede excelent Ekspert
08. januar 2007 - 22:50 #5
hvis du indsætter =PLADS(J8;J$8:J$23)+TÆL.HVIS(J$8:J8;J8)-1 i G31:G46
og så indsætter følgende formel i H31:H46, så får du værdierne
men hvis du har dubletter i J8:J23 vil de jo stadigvære der

=FORSKYDNING(J$8;SAMMENLIGN(MINDSTE(G$31:G$46;RÆKKE()-RÆKKE(H$31)+1);G$31:G$46;0)-1;0)
Avatar billede ceacer Praktikant
08. januar 2007 - 23:08 #6
hmmm. Ved ikke helt om vi snakker forbi hinanden. I J8:J23 har jeg omsætningstal. Dem rangerer jeg i H31:H46. Det virker helt fint. Jeg får dem ned i rigtige rækkefølge selv om der er to omsætningstal, der er lige store. Problemet er når jeg så vil have den "sælger", der har solgt omsætningen til at stå i C31:C46. Der står to ens omsætninger i H31:H46, hvilket gør at det er den samme "sælger", der står to gange i C31:C46 i stedet for to forskellige. Selv om der er flere ens omsætninge skal der altså hentes forskellige sælgere ned i stedet for den samme. Hvordan kan jeg løse det? Sælgerens navn står også ud for omsætningen i D8:D23, så burde jeg egentlig ikke bare kunne lave en Indeks formlen med to sammenligninger?
Avatar billede mrjh Novice
09. januar 2007 - 00:03 #7
Kopier ind i C31. Tryk ctrl+shift+enter og kopier herefter ned

=INDEKS(D:D;MINDSTE(HVIS(H31=$J$8:$J$23;RÆKKE($J$8:$J$23));TÆL.HVIS(H$31:H31;H31)))
Avatar billede ceacer Praktikant
09. januar 2007 - 12:08 #8
det virker mrjh. Smid et svar.
Avatar billede mrjh Novice
09. januar 2007 - 18:28 #9
Kommer her