Avatar billede lingo Nybegynder
08. januar 2007 - 15:57 Der er 1 kommentar

Sidste post i forespørgelsen

Jeg har en forespørgelse som ser ud som følger:
----
select orders.orderno, orders.createdate, orders.agentid, calls.status, calls.caller, calls.starttime, calls.projectid
from orders

inner join calls on orders.phoneno=calls.destination

where orders.createdate > '2006-10-01' and orders.createdate < '2006-10-31'
and orders.orderno like '%m%' and calls.projectid=117 and calls.starttime > orders.createdate

order by orderno

-------

Denne forespøgsel fungerer fint, problemet er bare at "calls.status" kommer med samtlige af dens oplysninger. Jeg skal kune bruge den nyeste.

Hvad kan jeg skrive for at den vælger den nyeste post i denne forespørgsel?

På forhånd mange tak :o)
Avatar billede rasserw Nybegynder
13. januar 2007 - 11:13 #1
U-testet, men til inspiration:

select or.orderno, or.createdate, or.agentid, (

Select MAX(status)
    from calls
where destination = or.phoneno

) AS status, ca.caller, ca.starttime, ca.projectid

from orders or
inner join calls ca on or.phoneno = ca.destination

where orders.createdate > '2006-10-01' and orders.createdate < '2006-10-31'
and orders.orderno like '%m%' and calls.projectid=117 and calls.starttime > orders.createdate

order by orderno

Evt. brug Select Top 1 bla bla order by din kolonne. Du kommer formentligt ikke uden om at sætte en ORDER BY på i den indskudte sql-sætning.

Venligst

Arne Johansen
www.frameworker.net