Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 15:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

to felter i database som er sat til "auto_increment"

Jeg har brug for at min database har et felt ekstra som opretter en variabel med +1 ala feltet "id" normalt gør.

Måske lidt mærkelig måde at forklare det på.. :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
08. januar 2007 - 16:19 #1
Kan du ikke forklare det lidt mere præcist? For hvis du bare skal have lagt +1 til et felt, så kan du vel bare lægge det +# til id'ets værdi, når du outputter det :)
Avatar billede chrisson Nybegynder
08. januar 2007 - 17:58 #2
Du kan fx. gøre sådan her som storgaarden siger:

<?
//Her henter du connect

$res = mysql_query("SELECT * FROM Tabel ORDER BY Din anden DESC") or die(mysql_error());
$row = mysql_fetch_array($res);
$id = $row[Din anden]+1;
echo $id;
?>
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 18:11 #3
jeg skal have den til at oprette en port til brugeren, planen var at lave så den som ved feltet id i en datasen smider en ekstra til nå der oprettes en ny.

jeg tror jeg har løst problemet, skriver når jeg ved mere :)
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2007 - 18:21 #4
En bedre pointe: Hvorfor har du brug for det? Kan du ikke bare bruge ID'en? ;)
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 18:24 #5
jo men jeg skal have tildelt en port til hver bruger, havde tænkt mig at gøre det på samme måde som mysql gør med "id" feltet. altså smider +1 på. på den måde er jeg sikker på at porten aldrig er optaget.
Avatar billede showsource Seniormester
08. januar 2007 - 18:47 #6
ID vil aldrig være optaget, og medmindre du på et tidspunkt "genordner" dit id, vil port jo altid være forskellig?
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 19:26 #7
genordner ?
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2007 - 19:41 #8
Port som i TCP/UDP-port? Hvorfor ikke bare bruge ID så og så sætte et fast "offset" f.eks. 5000, så brugerens port er 5000 + ID...
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 19:42 #9
fordi at porten skal oprettes sammen med brugeren
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2007 - 19:43 #10
Og det kan ikke lade sig gøre som jeg beskriver fordi? :)
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 19:47 #11
hmm tror jeg har misforstået dig, forklaring eller eks på hvad du mener? :)
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2007 - 20:01 #12
Altså du har din INSERT der opretter brugeren, lige efter kan du så bruge mysql_insert_id() til at få den ID som den har fået, så kan du sætte brugerens port til 5000 + denne ID og opdatere tabellen igen, og gøre hvad der ellers skal gøre...
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 20:02 #13
:o lyder lettere indviklet, kan du lave et eksempel ?
Avatar billede coderdk Praktikant
08. januar 2007 - 20:08 #14
$sql = "INSERT INTO tabel (brugernavn) VALUES ('hest')";
mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() );
$id = mysql_insert_id();
$sql = "UPDATE tabel SET port = " . ( 5000 + $id ) . " WHERE id = " . $id;
mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() );
// Gør hvad der ellers skal til for at oprette din port

Det er ganske simpelt...
Avatar billede fixbabe Nybegynder
08. januar 2007 - 20:17 #15
Ah ja på den måde. Prøver det af når jeg kommer der til.
Avatar billede hberg Nybegynder
09. januar 2007 - 11:46 #16
Som coderdk også spørger om: Taler vi her om en TCP/UDP port? Hvad vil du gøre hvis du får mere end 2^16 brugere? :))
Avatar billede fixbabe Nybegynder
09. januar 2007 - 13:13 #17
2^16 brugere?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
09. januar 2007 - 13:59 #18
2^16 = 2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2x2 = 65536
Avatar billede fixbabe Nybegynder
09. januar 2007 - 14:02 #19
ah :) så mange brugere regner jeg ikke med at få, og slet ikke så mange porte på en gang i brug.
Avatar billede fixbabe Nybegynder
09. januar 2007 - 14:02 #20
coderdk det virker som det skal, smid et svar.
Avatar billede coderdk Praktikant
09. januar 2007 - 20:51 #21
Cool :)