Avatar billede f5 Nybegynder
08. januar 2007 - 13:45 Der er 6 kommentarer

viser ikke danske karaktere i HTML mail

Jeg ved at dette ikke er første gang dette spørgsmål er spurgt, alligevel syndes jeg ikke at kunne finde et svar.

Det er ret simpelt. Jeg har en send mail funktion som skal maile en htmlside til modtageren. Problemet er at mailen ikke kan vise ÆØÅ i hverken fra titlen eller i selve mailen.

Alle steder står der at jeg bare skal ordne min header som jeg har gjort, men lige meget hjælper det.

Håber i kan hjælpe!

Mit script ser således ud:

<?
$yourname = $_POST["yourname"]; /* nick name */
$yourmail = $_POST["yourmail"];
$friendname = $_POST["friendname"];
$friendmail = $_POST["friendmail"];
$to = $_POST["friendmail"];
$subject = "HiHi!";
$body = "<TABLE HEIGHT=150 WIDTH=450 ><TR><TD WIDTH=150></TD><TD><i> æøåÆØÅ ". $friendname ." </i></TD></TR></TABEL>";
$headers = "From: Quiz man <quiz@quiz.dk>\n";
$headers .= 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";
mail($to, $subject, $body, $headers);
echo("Mail5 sendt");
?>
Avatar billede kimg Nybegynder
08. januar 2007 - 13:59 #1
Prøv med dette:
$yourname = $_POST["yourname"]; /* nick name */
$yourmail = $_POST["yourmail"];
$friendname = $_POST["friendname"];
$friendmail = $_POST["friendmail"];
$to = $_POST["friendmail"];
$subject = "HiHi!";
$body = "
<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
<title></title>
</head>
<body>
<TABLE HEIGHT=150 WIDTH=450 ><TR><TD WIDTH=150></TD><TD><i> æøåÆØÅ ". $friendname ." </i></TD></TR></TABle>
</body>
</html>";
$headers = "From: Quiz man <quiz@quiz.dk>\n";
$headers .= 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";
mail($to, $subject, $body, $headers);
echo("Mail5 sendt");

Kim
Avatar billede f5 Nybegynder
08. januar 2007 - 14:11 #2
Det er det samme "æøåÆØÃ"???
Jeg kender desværre ikke til PHP så jeg er helt lost...super irreterende...
Avatar billede theprofessor Nybegynder
08. januar 2007 - 16:19 #3
det drejer sig om ISO character sæt for Europæsiske bogstaver!  Hvis du angiver den forkerte charactersæt, viser bogstaverne forkert!

Hvilken sprog viser din skærm?  Hvilken sprog er dine hjælpefiler i?  Har du prøvet at ændre sprog??
Avatar billede f5 Nybegynder
08. januar 2007 - 16:28 #4
altså på min server eller mit mail program?
Jeg er ret ny til dette.
Min skærm og min outlook har generalt ikke noget problem med at vise ÆØÅ
Avatar billede kimg Nybegynder
08. januar 2007 - 17:44 #5
Denne her har jeg testet, og den virker fint.
$yourname = $_POST["yourname"]; /* nick name */
$yourmail = $_POST["yourmail"];
$friendname = $_POST["friendname"];
$friendmail = $_POST["friendmail"];
$to = $_POST["friendmail"];
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\n";
$headers .= "From: ".$yourname." <".$yourmail.">\n";
$headers .= "X-Mailer: dit_domæneNavn.dk\n";
$subject = "HiHi!";
$body = "
<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV=\"Content-Type\" CONTENT=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
<title></title>
</head>
<body>
<TABLE HEIGHT=150 WIDTH=450 ><TR><TD WIDTH=150></TD><TD><i> æøåÆØÅ ". $friendname ." </i></TD></TR></TABle>
</body>
</html>";
mail($to, $subject, $body, $headers);
echo("Mail5 sendt");

Kim
Avatar billede kimg Nybegynder
08. januar 2007 - 17:45 #6
Indsæt dit domæne navn i dennelinie "$headers .= "X-Mailer: dit_domæneNavn.dk\n";"