Avatar billede barzog Nybegynder
07. januar 2007 - 15:20 Der er 1 løsning

slet i 2 tabeller - i MySQL 4.0

Hejsa

Jeg spurgte for et stykke tid siden om følgende:

Jeg har 2 tabeller, vi kalder dem I og II, de ser saaledes ud:

I (id, user_id, navn, beskrivelse)
II (id, user_id, ting, beskrivelse) - denne har dog flere poster.

paa denne maade kan I indeholde personerne, og II indeholde tingene de har til salg eller whatever.

Det gaar fint med at update og slette ting som brugerne har til salg, men naar en bruger sletter alle sine ting - saa findes han stadig i I - dvs.. jeg mangler en SQL syntaks der sletter fra I hvis den sidste post for brugeren (user_id) slettes i II.

Jeg fik dette svar som ganske rigtigt også virkede:

DELETE FROM i WHERE i.user_id NOT IN (SELECT ii.user_id FROM ii)

MEN.. nu har jeg så flyttet webhotel, og denne syntaks virkede på den gamle (5.0) db, men ikke på den nye (4.0).
Jeg har læst mig frem til at WHERE EXISTS ikke er understøttet i 4.0, så... hvad gør jeg nu?

Jeg har læst en del i manualen til 4.0 og kommet frem til at jeg måske skal bruge en JOIN syntax, men jeg kan ikke lure hvordan den skal stilles op. Håber i igen kan hjælpe her :)

På forhånd tak
Avatar billede barzog Nybegynder
07. januar 2007 - 23:59 #1
fandt selv ud af det, saa nm :)