Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 00:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Erhvervsøkonomiske grafer

Hej
Hvordan laver jeg erhvervsøkonomiske grafer i excel? Jeg gider ikke at lave 1000 støttepunkter for at tegne en graf, der må være en lettere måde.

Jeg har en del grafer, som jeg godt vil kunne tegne, men for at starte et sted, kan jeg nævne:

Grafisk løsning med marginalræsonnement
Den knækkede afsætningsfunktion

Når man kan udregne det matematisk/tabularisk, så ved man hvordan grafen skal se ud, så er der ingen grund til at bruge 1000 støttepunkter. Når man har værdierne/funktionerne, så skulle excel ud fra det kunne tegne grafen. Det kunne være dejligt, hvis man bare kunne indtaste værdierne/funktionerne og så excel tegnede grafen.

Det vil være en rigtig, rigtig stor hjælp, hvis der er nogen som kan hjælpe mig med det her.

På forhånd mange tak
Avatar billede morten_ja Nybegynder
06. januar 2007 - 00:25 #1
har du nogen formler på det?
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 00:40 #2
Ja, men det bliver lige i morgen (senere idag) jeg finder dem frem, så skal jeg nok poste det her.
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 13:00 #3
Hvis du sende mig en mail på nph12@hotmail.com, så kan jeg sende dig et dokument med nogle eksempler
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 13:29 #4
Skriv lige, når du har sendt mailen!
Avatar billede morten_ja Nybegynder
06. januar 2007 - 20:34 #5
jeg er ikke så interseret i at få eks.'er, men det jeg ville vide med det er at du ikke kan lave formler om til grafer i Excel, det skal du have en eller anden form for matematik program for. fx. Mathcat
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 23:20 #6
OK. Hvis du kan anbefale et matematik program som kan klare opgaven, men Mathcad er lidt for dyrt efter min pengepung.

Her kommer alligevel et eksempel.

P = 0,001 * Q + 500
MR = 0,002 * Q + 500
MC = 0,0005 * Q + 50

Hvordan kan man tegne dette graf uden 1000 støttepunkter?

P rammer i q aksens ved 500000
MR rammer i q aksens ved 250000
MC skal bare tegnes indtil q aksens punkt ved 500000

Kan man differentier i Excel?
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2007 - 23:29 #7
der skal lige et minus tegn foran;-)
P = -0,001 * Q + 500
MR = -0,002 * Q + 500
MC = -0,0005 * Q + 50
Avatar billede nph12 Nybegynder
07. januar 2007 - 00:38 #8
Alle gode gange tre;-)

P = -0,001 * Q + 500
MR = -0,002 * Q + 500
MC = 0,0005 * Q + 50
Avatar billede hpkgb10 Nybegynder
07. januar 2007 - 00:43 #9
Der er tale om at vise tre rette linjer i samme diagram.

Udregn punkterne P(0), P(500000), MR(0), MR(250000), MC(0) og MC(500000).

Med disse seks punkter kan du afbilde de rette linjer i et diagram i excel. Det er ganske elementær matematik der bygger på, at en ret linje defineres ved to punkter.
Avatar billede nph12 Nybegynder
07. januar 2007 - 11:30 #10
Jeg ved godt, at det er elementær matematik, men det er heller ikke matematiken som er problemet. Det er mere, hvordan man vha. funktioner kan tegne grafer.

Jeg har også andre typer af grafer, jeg godt vil kunne tegne som er noget sværere. Det jeg vil have hjælp til er, at komme fra funktioner til graf.
Avatar billede nph12 Nybegynder
09. januar 2007 - 20:31 #11
Kan man ikke lave et program/add-in som laver grafer på baggrund af funktioner?
Avatar billede nph12 Nybegynder
10. januar 2007 - 14:58 #12
Er der nogen som kan hjælpe lidt mere, hvordan man kan komme fra funktioner til at tegne en graf.

Det er jo ikke altid, at det er rette linier, så det kunne være dejlig, hvis man bruge kunne indtaste funktioner, hvorefter grafen bliver tegnet. Idéer til, hvordan man kan gøre det?
Avatar billede shothot Nybegynder
12. januar 2007 - 17:48 #13
Det kan du desværre godt opgive! Excel kan simpelthen ikke det, du ønsker. Jeg har selv haft behovet i mange år, - men det er umuligt i Excel.

Du er nødt til at bruge et andet program. Et meget brugervenligt og fleksibelt (og ikke mindst gratis) program til dit formål et f.eks. Winplot. Du finder det her:

http://spot.pcc.edu/~ssimonds/winplot/

På samme side finder du i øvrigt en række særdeles gode (og humoristiske) instruktionsvideoer til programmet.
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. januar 2007 - 13:48 #14
Jeg kommer hvis ikke så meget længere, så hvis der er nogen som vil have point, så opret lige et svar.
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. januar 2007 - 18:56 #15
Lukker!