Avatar billede lasserasch Juniormester
03. januar 2007 - 22:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hente data ud fra 3 tabeller. Hjælp jeg sidder fast.

Hejsa.
Har oprettet dette spørgsmål tidligere idag. Prøver igen i håb om at det bliver set og besvaret denne gang.

Jeg har følgende senario :

Har 3 tabeller.

1. : Tabel med med 2 felter. (chainid, chainname)
2. : Tabel med 2 felter. (kampagnetitel, id)
3. : Tabel med en del felter. (id, plan_id, chainid, samt 8 felter med data til hver plan. Bl.a. uge nr, kommentar, kg, afsendelsesdato mv.)

Jeg skal have bygget en SQL sætning, som trækker alle linier fra tabel 3 ud som records.

Men kun records der har plan_id = 1. Et tallet er kædet sammen med tabel 2. hvor "plan_id" fra tabel 3 skal være li' med "id" feltet fra tabel 2.

Det ville jeg normalt lave med en inner join.

Problemet opstår fordi jeg også vil have navnet ud på kæden (min kunde) som ligger i tabel 1, og er kædet sammen med tabel 3 på "chainid" feltet.

Hvordan gør man det? Jeg kan ikke lige se mig ud af det!

/Lasse
Avatar billede ij Nybegynder
03. januar 2007 - 23:19 #1
Hej Lasse.
Du skal ikke lade dig skræmme, det er bare en INNER JOIN mere.
Noget ala:
SELECT Tabel1.[Whatever], Tabel2.[Whatever], Tabel3.[Whatever] FROM Tabel1 t1 INNER JOIN Tabel3 t3 ON t1.ChainID = t3.ChainID INNER JOIN Tabel2 t2 ON t2.ID = t3.plan_id
WHERE t3.plan_id = 1

Altså sådan lidt pseudokodeagtigt...... Hvis jeg har forstået det rigtigt. Det var lidt sort :-)
Avatar billede lasserasch Juniormester
04. januar 2007 - 09:05 #2
Ja, du havde ret! Var bare mig der havde lavet en total dum fejl! Jeg kunne nemlig ingen records få ud når jeg forsøgte at gøre som du også skriver her. Men var faktisk fordi jeg var kommet til at indtaste data i min SQL Database med plan_id = -1 i stedet for plan_id = 1

Så det var vist en af de mere dumme fejl 40...