Avatar billede kristian_h Nybegynder
03. januar 2007 - 21:50 Der er 9 kommentarer

Parse XML til HTML

Jeg vil gerne parse 5 XML-filer i en tabel på min hjemmeside.

Jeg har 5 eksterne URL'er med XMl-filer der hele tiden opdateres med børskurser. Tabellen kan fx se sådan ud:

Aktie 1    KursA1    KursB1 ... osv.
Aktie 2    KursA2    KursB2
Aktie 3    KursA3    KursB3
Aktie 4    KursA4    KursB4
Aktie 5    KursA5    KursB5

De fem xml-filer er identisk opbygget og kan hentes via kald af en URL. Filerne er på denne form:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
- <root xmlns:user="urn:my-script-blocks" xmlns:msxsl="urn:schemas-microsoft-com:xslt">
  <Kurs1>123,45</Kurs1>
  <Kurs2>234,56</Kurs2>.
.
</root>

Endelig skal det hele ind i et CMS-system (Synkron) - men det klarer jeg nok selv.

Jeg har læst og forstået denne tutorial, hvor der parses via XSL: http://www.xmlfiles.com/xsl/ - men kan ikke få det til at fungere når jeg skal hente XML-filen fra en ekstern server.

Jeg vil blive glad for lidt hjælp, evt bare princippet med een fil.

pft.

K
Avatar billede janegil Nybegynder
04. januar 2007 - 09:52 #1
For å bruke eksterne kilder, skal du nok bruke en eller annen dynamisk web-server. ASP, PHP, et eller annet. Hva har du til disposisjon? (Jeg har litt erfaring med ASP, og den er temmelig kvirkete.)

Det er jo nettopp denslags et CMS burde klare selv ;o)
Avatar billede kristian_h Nybegynder
04. januar 2007 - 10:32 #2
jeg har en tilknyttet dynamisk webserver - den kan vist begge dele.
Avatar billede kristian_h Nybegynder
04. januar 2007 - 10:45 #3
den kan asp - ser jeg lige
Avatar billede janegil Nybegynder
04. januar 2007 - 12:21 #4
OK -jeg har en asp som i sin tid transformerte til WML. Det virker ikke lenger, det har noe med hvordan upcoming chunker streamen å gjøre. Men her er (alt for mye) kodeeksempel:

<% @language=javascript %><%Response.buffer = true%>
<%Response.ContentType = "text/vnd.wap.wml"%>
<%Response.Charset = "iso-8859-1"%>
<%
//Using the following document objects and texts:
var feedDoc;
var wmlStyleDoc;
var wmlText;
// feed is transformed by wmlStyle to wmlText.
// wmlText is the desired WML output, except that it contains unused
// namespaces from the transformation. These namespaces makes it invalid WML.
// Using substring function to remove the namespace.

function conditionalLoad(doc, prodURL, testURL)
{
    var conditionalURL;
    doc.async = false;
    doc.validateOnParse = false;
    doc.setProperty("ServerHTTPRequest", true);
    if (Request.serverVariables("HTTP_HOST") =="127.0.0.1" )
        conditionalURL = testURL
    else
        conditionalURL = prodURL
    ;
    doc.load(conditionalURL)
    //Check for a successful load of the XML Document.
    if (doc.parseError.errorCode != 0)
    {
        Response.Write("<wml><card><p>Error loading: " + conditionalURL + "</p>");
        Response.Write("<p>Error Code: " + doc.parseError.errorCode + "</p>");
        Response.Write("<p>Reason : " + doc.parseError.reason + "</p></card></wml>");
        Response.End();
    };
}

//Use the MSXML 4.0 Version dependent PROGID
//MSXML2.DOMDocument.4.0 if you wish to create
//an instance of the MSXML 4.0 DOMDocument object
//MSXML 3.0 will declare the WML as UTF-16, no matter what the output from the transformation actually is.
var use3 = true;
if (use3)
{
    feedDoc = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.3.0");
    wmlStyleDoc = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.3.0");
}
else
{
    feedDoc = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.4.0");
    wmlStyleDoc = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument.4.0");
}

conditionalLoad(feedDoc, "http://upcoming.org/syndicate/venue/1198/", "http://127.0.0.1/xslt/1198.xml");
conditionalLoad(wmlStyleDoc, "http://www.hsjonleik.fo/xslt/upcoming-to-wml.xslt", "http://127.0.0.1/xslt/upcoming-to-wml.xslt");
wmlText = feedDoc.transformNode(wmlStyleDoc);
// Remove the invalid namespace:
wmlText = wmlText.substring(0,100) + wmlText.substring(144);
Response.Write(wmlText);
Response.End();
%>
Avatar billede kristian_h Nybegynder
04. januar 2007 - 17:40 #5
Øv - det er for indviklet for mig :-(
Avatar billede kristian_h Nybegynder
04. januar 2007 - 20:27 #6
Fandt hjælp her: http://www.asp101.com/samples/xmlxsl_remote_aspx.asp

Dette hjælper mig dog kun til at kunne parse een url ind i en tabel, jeg vil gerne kunne hente 5 url'er ind i samme tabel - nogen der kan hjælpe med at tilrette ASP-scriptet?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2007 - 22:11 #7
Du vil gerne kombinere de 5 URL'er så <root> elementet kun er med een gang, og derefter transformere det hele til eet output, ikke?

/CS
Avatar billede kristian_h Nybegynder
05. januar 2007 - 20:13 #8
Jeg er i bund og grund ligeglad med hvordan - bare det virker :-)

MEN: De fem URL'er (een pr. aktie) er opbygget på samme måde og med samme navne på de informationer jeg gerne vil vise - derfor vil en 'kombination/mix/merge' (eller hvad det hedder) af de 5 til een XML-fil IKKE være farbar vej - der vil jo da komem 5 x købskurs, 5 x salgskurs osv...

Så et nyt ASP-script eller tilretning af  http://www.asp101.com/samples/xmlxsl_remote_aspx.asp kunne være dejligt :-)
Avatar billede kristian_h Nybegynder
18. marts 2007 - 10:39 #9
Her er eksempel på feedet - se Basisdata. Husk, de fem feeds er bygget på samme læst.

http://www.ir2.omxgroup.com/demo/ir_xml.html