Avatar billede thlund Nybegynder
03. januar 2007 - 15:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forbinde til database med ukendt format (tabeller)

Hej

I de fleste forklaringer jeg har fundet bliver det vist hvordan man forbindet til en database hvor det er kendt hvilke tabeller der er deri.

Hvordan kan jeg åbne en database og spørge den om hvilke tabeller og hvilke kolonner i disse der findes ?

Jeg er kommet så langt at jeg har lavet en oleDBconnection og åbnet den, men for at komme videre ser det ud til at jeg skal lave en command, men så vil den vide hvilken tabel etc etc...

På forhånd tak
Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2007 - 16:25 #1
code snippet:

Imports System
Imports System.Data
Imports System.Data.OleDb

Class MainClass
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Databases\MSAccess\Test.mdb")
        con.Open
        Dim criteria As String() =  {Nothing, Nothing, Nothing, "TABLE"}
        Dim dt As DataTable = con.GetOleDbSchemaTable(OleDbSchemaGuid.Tables, criteria)
        Dim i As Integer
        For i = 0 To dt.Rows.Count - 1
            Console.WriteLine(dt.Rows(i)(2))
        Next
        con.Close
    End Sub
End Class
Avatar billede thlund Nybegynder
03. januar 2007 - 20:13 #2
LOL Arne_v... er det noget du ikke kan svare på.

Har du eventuelt et link til et sted som jeg selv kan kikke i når jeg nu løber ind i flere problemer med dette... ?

Læg lige et svar.

Tak
Thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2007 - 20:22 #3
ja - masser

----

du skal nok starte med at kigge i .NET dokumentationen for OleDbConnection
og GetOleDbSchemaTable

jeg antager at databasen er Access - ellers er der noget meget nyttigt ved
navn INFORMATION_SCHEMA som de fleste database understoetter

----

svar