Avatar billede corax Nybegynder
01. januar 2007 - 12:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PHP fejl i et par linjer

Kan jeg få hjælp til, hvad der er galt her ... og på forhånd mange tak.

Warning: is_dir() [function.is-dir]: open_basedir restriction in effect. File(./../stat_modules/admin_statistics) is not within the allowed path(s): (/home/web/mituser:/var/tmp:/usr/local/lib/php:/usr/local/share/pear) in /usr/home/web/mituser/includes/functions_stats.php on line 193

-----------------------------------------------------

Generel fejl Could not delete obsolete Modules
DEBUG MODE
SQL Error : 1064 You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '))' at line 2

DELETE FROM phpbb_stats_modules WHERE (name NOT IN ())
Line : 266
File : functions_stats.php

-----------------------------------------------------

Her er functions_stats.php:

<?php
/***************************************************************************
*                          functions_stats.php
*                            -------------------
*  begin                : Wed, Sep 04, 2002
*  copyright            : (C) 2002 Meik Sievertsen
*  email                : acyd.burn@gmx.de
*
*  $Id: functions_stats.php,v 1.13 2002/11/28 18:37:55 acydburn Exp $
*
***************************************************************************/

/***************************************************************************
*
*  This program is free software; you can redistribute it and/or modify
*  it under the terms of the GNU General Public License as published by
*  the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
*  (at your option) any later version.
*
***************************************************************************/

// For backward compatibility
function module_language_parse($lang_key, $lang_var)
{
    global $lang;

    $lang[$lang_key] = $lang_var;
}

function sql_quote($data)
{
    $data = str_replace("'", "\'", $data);
    return ($data);
}

function generate_module_info($module_data, $install = FALSE)
{
    global $db, $phpbb_root_path, $__stats_config;

    $module_dir = trim($module_data['name']);

    //
    // Get Info from Cache or not...
    //
    $condition_mode = FALSE;
    $ret_array['condition_result'] = TRUE;
    $condition = '';

    if ($module_data['module_info_time'] == filemtime($phpbb_root_path . $__stats_config['modules_dir'] . '/' . $module_dir . '/info.txt'))
    {
        $ret_array = unserialize(stripslashes($module_data['module_info_cache']));
    }
    else
    {
        $extra_info_mode = FALSE;
        $ret_array['default_update_time'] = 0;
        $data_file = @file($phpbb_root_path . trim($__stats_config['modules_dir']) . '/' . $module_dir . '/info.txt');

        while (list($key, $data) = @each($data_file))
        {
            if ((!$extra_info_mode) && (!$condition_mode))
            {
                if (preg_match("/\[name\]/", $data))
                {
                    $ret_array['name'] = trim(str_replace("[name]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[author\]/", $data))
                {
                    $ret_array['author'] = trim(str_replace("[author]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[email\]/", $data))
                {
                    $ret_array['email'] = trim(str_replace("[email]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[url\]/", $data))
                {
                    $ret_array['url'] = trim(str_replace("[url]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[version\]/", $data))
                {
                    $ret_array['version'] = trim(str_replace("[version]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[update_time\]/", $data))
                {
                    $ret_array['default_update_time'] = trim(str_replace("[update_time]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[stats_mod_version\]/", $data))
                {
                    $ret_array['stats_mod_version'] = trim(str_replace("[stats_mod_version]", '', $data));
                }
                elseif (preg_match("/\[extra_info\]/", $data))
                {
                    $extra_info_mode = TRUE;
                    $ret_array['extra_info'] =  trim(str_replace("[extra_info]", '', $data));
                }
            else
            {
                if ($extra_info_mode)
                {
                    if (preg_match("/\[\/extra_info\]/", $data))
                    {
                        $extra_info_mode = FALSE;
                    }
                    else
                    {
                        $ret_array['extra_info'] .= $data;
                    }

        $sql = "UPDATE " . MODULES_TABLE . "
        SET module_info_cache = '" . addslashes(serialize($ret_array)) . "',
        module_info_time = " . filemtime($phpbb_root_path . $__stats_config['modules_dir'] . '/' . $module_dir . '/info.txt') . "
        WHERE module_id = " . intval($module_data['module_id']);

        if (!$db->sql_query($sql))
        {
            message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not update Info Cache', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
        }

    $ret_array['dname'] = $module_dir;
    $ret_array['update_time'] = $module_data['update_time'];
    $ret_array['auth_value'] = $module_data['auth_value'];
    $ret_array['active'] = $module_data['active'];

    if ($install)
    {
        $data_file = @file($phpbb_root_path . trim($__stats_config['modules_dir']) . '/' . $module_dir . '/info.txt');

        while (list($key, $data) = @each($data_file))
        {
            if (!$condition_mode)
            {
                if (preg_match("/\[condition\]/", $data))
                {
                    $condition_mode = TRUE;
                    $condition =  trim(str_replace("[condition]", '', $data));
                }
            else
            {
                if (preg_match("/\[\/condition\]/", $data))
                {
                    $condition_mode = FALSE;
                }
                else
                {
                    $condition .= $data;
                }

        // Parse the condition
        if ($condition != '')
        {
            $return_val = TRUE;
            eval($condition);
            $ret_array['condition_result'] = $return_val;
        }

    return $ret_array;
}

//
// Get and update Module List
//
function update_module_list()
{
    global $phpbb_root_path, $db, $__stats_config;

    //
    // Returns a list of modules found by directory and updates the database as needed
    //
    $ret_list = array();

    $handle = @opendir($phpbb_root_path . $__stats_config['modules_dir']);

    if (!$handle)
    {
        message_die(GENERAL_ERROR, "Unable to open directory " . $phpbb_root_path . $__stats_config['modules_dir']);
    }

    $dir_list = '';

    while ($file = readdir($handle))
    {
        if ($file != '.' && $file != '..' && is_dir($phpbb_root_path . $__stats_config['modules_dir'] . '/' . $file) && ($file != '_vti_cnf') && ($file != 'CVS') )
        {
            $dir_list .= ($dir_list == '') ? "'$file'" : ", '$file'";

            $sql = "SELECT MAX(display_order) as max
            FROM " . MODULES_TABLE;

            if (!$result = $db->sql_query($sql))
            {
                message_die(GENERAL_ERROR, 'Unable to select display order', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
            }

            $row = $db->sql_fetchrow($result);

            $curr_max = $row['max'];

            $sql = "SELECT module_id, name, display_order, active
            FROM " . MODULES_TABLE . "
            WHERE (name = '" . trim($file) . "')";

            if (!$result = $db->sql_query($sql))
            {
                message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not query Modules Table', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
            }

            if ($db->sql_numrows($result) == 0)
            {
                $sql = "SELECT MAX(module_id) as next_id FROM " . MODULES_TABLE;

                if (!($result = $db->sql_query($sql)) )
                {
                    message_die(GENERAL_ERROR, 'Unable to get next Module ID', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
                }

                $row = $db->sql_fetchrow($result);
                $next_id = $row['next_id'] + 1;

                $sql = "INSERT INTO  " . MODULES_TABLE . "
                (module_id, name, display_order, module_info_cache, module_db_cache, module_result_cache)
                VALUES (" . $next_id . ", '" . trim($file) . "', " . ($curr_max + 10) . ", '', '', '')";

                if (!$db->sql_query($sql))
                {
                    message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not insert data into Modules Table', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
                }

                $sql = "SELECT module_id, display_order, active
                FROM " . MODULES_TABLE . "
                WHERE module_id = " . $next_id;

                if (!$result = $db->sql_query($sql))
                {
                    message_die(GENERAL_ERROR, 'Unable to select created Module Entry', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
                }

                $row = $db->sql_fetchrow($result);
            }
            else
            {
                $row = $db->sql_fetchrow($result);
            }

    //
    // Kill old module folders that were deleted
    //
    $sql = "DELETE FROM " . MODULES_TABLE . "
    WHERE (name NOT IN ($dir_list))";

    if (!$db->sql_query($sql))
    {
        message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not delete obsolete Modules', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
    }

//
// Get complete Module List from Database
//
function get_module_list_from_db()
{
    global $phpbb_root_path, $db, $__stats_config;

    //
    // Returns a list of modules stored in the database
    //
    $ret_list = array();

    $sql = "SELECT module_id, name, display_order
    FROM " . MODULES_TABLE . "
    WHERE (active = 1) AND (installed = 1)
    ORDER BY display_order ASC";

    if (!$result = $db->sql_query($sql))
    {
        message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not get Module List', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
    }

    if ($db->sql_numrows($result) != 0)
    {
        $rows = $db->sql_fetchrowset($result);

        for ($i = 0; $i < count($rows); $i++)
        {
            $ret_list[$rows[$i]['module_id']] = $rows[$i]['name'];
        }

    return ($ret_list);
}

//
// Get complete Module Data from Database
//
function get_module_data_from_db()
{
    global $phpbb_root_path, $db, $__stats_config;

    //
    // Returns a list of modules stored in the database
    //
    $ret_list = array();

    $sql = "SELECT *
    FROM " . MODULES_TABLE . "
    WHERE (active = 1) AND (installed = 1)
    ORDER BY display_order ASC";

    if (!$result = $db->sql_query($sql))
    {
        message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not get Module List', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
    }

    if (($num_rows = $db->sql_numrows($result)) != 0)
    {
        $rows = $db->sql_fetchrowset($result);

        for ($i = 0; $i < $num_rows; $i++)
        {
            $ret_list[$rows[$i]['module_id']] = $rows[$i];
        }

    return ($ret_list);
}

//
// Check Module Authentication
// Only ALL, REG and ADMIN is supported
//
function module_auth_check($module_data, $userdata)
{
    // FALSE = Not Authorized
    // TRUE = Authorized
    global $db;

    $auth_value = intval($module_data['auth_value']);

    switch ($auth_value)
    {
        case AUTH_ALL:
            return (true);
            break;

        case AUTH_REG:
            if ( ($userdata['session_logged_in']) && ($userdata['user_id'] != ANONYMOUS) )
            {
                return (true);
            }
            else
            {
                return (false);
            }
            break;

        case AUTH_ADMIN:
            if ( ( $userdata['user_level'] == ADMIN && $userdata['session_logged_in'] ) )
            {
                return (true);
            }
            else
            {
                return (false);
            }
            break;
    }

    return (false);
}

?>
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
01. januar 2007 - 13:11 #1
Så vidt jeg kan se, så er det din SQL der er fejl i. Du skriver "DELETE FROM phpbb_stats_modules WHERE (name NOT IN ())" - dette er ikke tilladt, da din "NOT IN" parentes ikke må være tom.
Avatar billede corax Nybegynder
01. januar 2007 - 13:15 #2
Hvorfor står der så, der er fejl i linje 193 og 266 ?
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
01. januar 2007 - 13:32 #3
Fejlen i linie 266 skyldes SQL fejlen, så vidt jeg kan se.
Og i linie 193 ser det ud til, at du forespørger på en sti, som du ikke har adgang til.
Avatar billede corax Nybegynder
01. januar 2007 - 13:59 #4
Kan det skyldes, at filen er skrevet til php4 og der ligger php5 på serveren ?
I så fald, kan du hjælpe mig at rette det til ?
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
01. januar 2007 - 14:48 #5
Nej, jeg tror ikke, at det har noget med det at gøre. Så vidt jeg kan se, så er det "bare" fordi du ikke har adgang til mappen, som du forespørger fra "is_dir" metoden. Se evt. her http://dk2.php.net/manual/da/function.is-dir.php under "08-Feb-2005 08:55"
Prøv evt. med følgende: isDir($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/stienFraMinRod")
hvor "stienFraMinRod" er stien fra den mappe du har som rod på din webserver.
Avatar billede corax Nybegynder
01. januar 2007 - 19:48 #6
Undskyld, men jeg er ikke så velbevandret i php.
Kan du forklare, hvor jeg skal indsætte isDir($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/stienFraMinRod")
Stien fra min rod må være /includes/functions_stats.php da mappen includes (hvor functions_stats.php ligger) ligger på roden
Avatar billede corax Nybegynder
04. januar 2007 - 19:36 #7
Jeg bad min host om at blive flyttet til en server med PHP 4 (4.3.11) og sitet kører nu perfekt, så det var alligevel det, der var galt - hvilket jeg også har fået bekræftet senere.
Ellers tak for hjælpen.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
04. januar 2007 - 21:47 #8
Ja, men der var da også fejl i din SQL, men det svar kunne du måske ikke bruge?
Avatar billede corax Nybegynder
06. januar 2007 - 13:34 #9
Nej, desværre.
Jeg fik andetsteds svar på, at "phpBB's kodebase er baseret på PHP3/4, ikke 5" og med det svar løste jeg mit problem.