Avatar billede neocron Nybegynder
01. januar 2007 - 03:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

.htaccess problem + praktisk spørgsmål

Hej.
Først og fremmest, så er jeg helt grøn til .htaccess o.l. Derfor er det jeg gerne vil have gjort nok på et ret simpelt niveau :)

Første spørgsmål er som følger... betragt følgende link.
http://www.tilfaeldigside.dk/soeg.php?vis=alle.
Kan denne via .htaccess "camoufleres" til noget i retning af:
http://www.tilfaeldigside.dk/soeg?vis=alle (altså uden extension - om ikke andet vil jeg gerne af med "php")

Spørgsmål nr 2, så har jeg et område med noget information som ikke alle og enhver burde se, så derfor ville jeg beskytte det med Authentication vha. .htaccess og .htpasswd. Dette volder mig dog problemer. Jeg får login prompten, men mit username og/eller password accepterer den ikke. Pass er naturligvis krypteret. Men det virker bare ikke.

Hvis vi igen forestiller os en fiktiv url,
http://www.tilfaeldigside.dk/subpage/admin/
Vi kan godt forestille os at admin ikke bør tilgåes af hvem-som-helst. Hvis jeg laver en root.php under admin folderen som returnerer DOCUMENT_ROOT og lad os så forestille os at den returnerer følgende:

/customers/tilfaeldigside.dk/tilfaeldigside.dk/httpd.www

- Hvordan sætter jeg så min .htaccess og .htpasswd op?
(Begge disse filer ligger også i admin folderen)

Håber det er nogenlunde forståeligt. Min undskyldning er at jeg er grøn, hvis det er uforståeligt :)
Avatar billede hcichosz Praktikant
01. januar 2007 - 03:27 #1
Jeg kan kun hjælp med lidt af dit sp.
din .htaccess skal se sådan her ud

AuthType Basic
AuthName "FORBIDDEN AREA"
AuthUserfile "../htdocs/forbidden/.htpasswd"
Require valid-user

Din .htpasswd skal der kun stå sådan i

bruger:passe  ' så bruger = brugernavn og pass = pasword'

begge filer skal ligge i den mappe du vil beskytte.

mvh/HC
Avatar billede neocron Nybegynder
03. januar 2007 - 19:57 #2
Hej :) Sorry for det sene svar.
Jeg troeede da at password i .htpasswd filen skulle krypteres?
Avatar billede hcichosz Praktikant
04. januar 2007 - 07:59 #3
den file kan ikke ses eller hentes via browseren
Avatar billede showsource Seniormester
04. januar 2007 - 18:43 #4
soeg.php omdøber du til soeg, altså uden filnavn.
I en .htaccess bruger du så:

<Files "soeg">
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

For at bruge apache's login, bør din passwordfil laves på unix/win med htpasswd (.exe)
Ligger normalt i bin dir under Apache.

En passwordfil lavet på en win, gi'r ikke samme resultat som en lavet på unix!

Men ellers er syntax, i en prompt, uanset OS,

htpasswd -c sti/til/dir/hvor/.htpasswd/gemmes/.htpasswd brugernavn

-c er en ny fil, d.v.s. hvis filen allerede eksisterer vil den blive overskrevet.

Hvis du er på et unixhost, og ikke lige kan finde et sted at lave en passwordfil, kan du bruge:
http://freebsd.azero.dk/

for at se hvad der skal stå i din passwordfil
Avatar billede neocron Nybegynder
05. januar 2007 - 22:26 #5
Kan jeg bruge både Auth og <Files> i én og samme .htaccess?
Umiddelbart bliver jeg bare præsenteret for en download prompt hvis jeg f.eks. siger:
(Bemærk at Authentication virker fint nu (problemet har skyldtes at jeg brugte en forkert kryptering), denne del er blot med for at vise strukturen i .htaccess'en)

AuthType Basic
AuthName "Login required"
AuthUserFile her_er_stien
Require valid-user

<Files "profile">
ForceType application/x-httpd-php
</Files>
Avatar billede showsource Seniormester
06. januar 2007 - 06:55 #6
Skulle ikke være noget problem. Måske noget i dit script?

"profile" :

<?php
echo"Hej du";
?>
Avatar billede neocron Nybegynder
06. januar 2007 - 11:03 #7
Så virker det åbenbart ikke - ihvertfald ikke hos mig.
Min udbyder er b-one / one.

Indholdet af "profile" er som følger:

<?php
    echo "Test af PHP";
?>
Avatar billede showsource Seniormester
06. januar 2007 - 20:15 #8
Du har nok kun lov til at bruge AuthConfig med .htaccess
Avatar billede neocron Nybegynder
06. januar 2007 - 22:16 #9
Det er da godt nok noget sølle noget man får hos b-one / one så hvis man ikke engang kan lave lidt udover det sædvanlige. Nå, ja, jeg må vel slå mig til takke med dette :)

Hvis d'herrer vil være så venlig at ligge svar?
Avatar billede showsource Seniormester
07. januar 2007 - 08:28 #10
et svar