Avatar billede kapoou Nybegynder
29. december 2006 - 10:41 Der er 21 kommentarer

Dropdown boks i detailsview

Hvordan er det muligt at få en dropdown boks med i detailsview, og hvordan er det så muligt at få data dynamisk ind i dropdownboksen.
Avatar billede kapoou Nybegynder
29. december 2006 - 11:40 #1
Jeg har nu fået ebn dropdown boks ind i min detailsview og data ind i dropdown boksen men jeg kan ikke få den til at gemme den valgte værdi ved update.

Jeg har brugt følgende kode for at få den ind i Detailsview.

<asp:TemplateField>
<EditItemTemplate>
<asp:DropDownList.....>
</asp:DropDownList>
</EditItemTemplate>
</asp:TemplateField>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. december 2006 - 15:50 #2
du skal indsætte
SelectedValue='<%# Bind("ProductID") %>' på din dropdownliste.
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 09:30 #3
Men problemet er faktisk at der slet ikke bliver gemt noget fra databasen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 09:36 #4
hvordan ser din aspx side ud.
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 09:40 #5
<asp:DetailsView ID="DetailsView1" runat="server" AutoGenerateRows="False" DataKeyNames="id"
                DataSourceID="SqlDataSource1" Height="50px" Width="500px">
                <Fields>

<asp:BoundField DataField="campaignname" HeaderText="campaignname" SortExpression="campaignname" />
<asp:BoundField DataField="companyname" HeaderText="companyname" SortExpression="companyname" />
<asp:TemplateField HeaderText="Activity" SortExpression="activity">
  <EditItemTemplate>
    <asp:DropDownList id="activity" ValidationGroup="formular" runat="server" AppendDataBoundItems=true DataSourceID="SqlDataSource_activity"    DataTextField="activitystat" DataValueField="id">
    </asp:DropDownList>
  </EditItemTemplate>
</asp:TemplateField>
<asp:BoundField DataField="description" HeaderText="description" SortExpression="description" />
<asp:CommandField ShowDeleteButton="True" ShowEditButton="True" ShowInsertButton="True" />
                </Fields>
            </asp:DetailsView>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 09:42 #6
prøv med
  <asp:DropDownList id="activity" ValidationGroup="formular" runat="server" AppendDataBoundItems=true DataSourceID="SqlDataSource_activity"  selectedvalue='<%# Bind("id")%>'  DataTextField="activitystat" DataValueField="id">
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 09:45 #7
ja ok, men problemet er som sagt ikke t aden ikke vælger den valgte værdi efter at der er blevet gemt. Problemet er at den slet ikke gemmer værdien i databasen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 09:47 #8
vis mig lige SqlDataSource1
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 09:54 #9
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>"
            SelectCommand="SELECT [campaignname],[companyname],[activity],[description] FROM [DB] where [id]=@id"
            UpdateCommand="UPDATE [DB] set [campaignname]=@campaignname,[companyname]=@companyname,[activity]=@activity,[description]=@description where [id]=@id"

InsertCommand="INSERT into [DB] ([campaignname],[companyname],[activity],[description]) VALUES( @campaignname, @companyname, @activity, @description)">
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 09:55 #10
Men den vil ikke godkende at der er et felt der hedder activity.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 09:57 #11
prøv med
  <asp:DropDownList id="activity" ValidationGroup="formular" runat="server" AppendDataBoundItems=true DataSourceID="SqlDataSource_activity"  selectedvalue='<%# Bind("activity")%>'  DataTextField="activitystat" DataValueField="id">
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 10:06 #12
Ok. Hvad er forskellen i forhold til det der allerede står der lige foruden at den tager selectedvalue med?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 10:29 #13
Først vidste jeg ikke hvilket felt som skulle vises i dropdownlisten.
Derfor havde jeg tilføjet dette til dropdownlisten:
selectedvalue='<%# Bind("id")%>'

Men med sql datasourcen kunne jeg se at det var activity som skulle bruges i dropdownlisten, derfor ændrede jeg  det til:
selectedvalue='<%# Bind("activity")%>'

Virker det nu ?
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 10:39 #14
Jeg tror at vi går lidt fejl af hinanden. Er selectedvalue ikke for at tjekke hvilken værdi der som default skal være vist i dropdownlisten på siden når den loades? Altså den værdi som tidligere er blevet gemt.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 10:42 #15
nej kun tildels. Den bruges også til at fortælle sqldatasourcen at activity værdien kommer fra den specifikke kontrol.
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 10:48 #16
Ok. Den kommer nu med følgende fejl når man prøver at editere. Fejlen kommer lige så snart at man skifter view til editmode

System.ArgumentOutOfRangeException: 'activity' has a SelectedValue which is invalid because it does not exist in the list of items.
Parameter name: value
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 11:13 #17
Det er fordi du forsøger at sætte en værdi i dropdownlisten som ikke eksisterer.
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 11:23 #18
Mit problem er hvordan jeg kan hente dataen ud fra feltet uden at bruge @activity da den ikke vil godkende det da feltet ligger i en <EditItemTemplate>.
Avatar billede kapoou Nybegynder
02. januar 2007 - 12:18 #19
Jeg får følgende fejl.

System.Data.SqlClient.SqlException: Must declare the scalar variable "@activity".
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 13:06 #20
hvad type er feltet activity?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. januar 2007 - 14:17 #21
prøv evt at tilføje:
<ItemTemplate >
            <asp:Label Runat="server" Text='<%# Bind("activity") %>' ID="Label1"></asp:Label>
        </ItemTemplate>