Avatar billede jens_32 Nybegynder
28. december 2006 - 23:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Asp login

I det nye Visual Web Developer 2005 skriver jeg følgende linie:

<asp:login ID="Login1" runat="server"></asp:login>

Når jeg umiddelbart forsøger at skrive et login og password får jeg at vide at brugeren ikke kan logge ind. Hvad tjekkes der lige på?

Det jeg ønsker, er at kunne samle op på login og password og så tjekke i min MS SQL database om brugen findes og om pass er korrekt.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede brynil Nybegynder
28. december 2006 - 23:58 #1
Har du set på denne side eller en af de øvrige:

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/879kf95c(VS.80).aspx
Avatar billede jens_32 Nybegynder
29. december 2006 - 01:04 #2
Jeg har nu kigget på det og tak for det.

Men jeg forstår ikke helt hvad jeg skal bruge det til.

Når jeg gennemfører den wicard kan jeg ikke vælge den database og tabel, hvor login og password findes.

Desuden skal jeg i forløbet oprette en bruger, jeg ved ikke hvor det er den oprettes?
Hvis jeg gør det, får jeg derudover at vide at passwordet har forkert format selvom jeg bruger syv tegn og både tal og bogstaver.

Hvordan er det der opsætning vigtigt?
Avatar billede kalp Novice
29. december 2006 - 09:05 #3
jens_32 >> .NET kan implementere hele loginsystemet til dig... med roller og det hele.

Når du opretter den bruger vil visual studio også oprette en database for dig med ALT hvad der skal bruges!

login komponentet tjekker altså derfor automatisk efter denne database;)
Avatar billede jens_32 Nybegynder
29. december 2006 - 11:18 #4
Ok, og hvad kommer denne database til at hedde og hvor ligger den?

Hvor kan jeg iøvrigt ikke oprette en ny bruger.... jeg får fejl angående password?

Behøver jeg så ikke oprette login elementet på min form eller skal jeg det alligevel?
Avatar billede brynil Nybegynder
29. december 2006 - 11:32 #5
Den er placeret i App_Data i sitet. Lav et refresh.

Dit password skal indeholde tal, bogstaver og min 1 tegn (fx. ! ) for at fungere
Avatar billede brynil Nybegynder
29. december 2006 - 11:36 #6
Dit pw kan fx. være:  s!kKer4eD.

Hvis du har fulgt vejledningen fra linket ovenfor, er det hele med for at fungere.
Avatar billede kalp Novice
29. december 2006 - 16:22 #7
Den kommer til at står øverst i solution explorer... og du kan finde den i din projekt mappe
Avatar billede jens_32 Nybegynder
29. december 2006 - 18:00 #8
Har fundet.... og kan nu oprette en bruger og se db.

Men når jeg så laver en login på en web form og vil logge ind på brugen, får jeg beskeden at login ikke er lykkedes?
Avatar billede kalp Novice
30. december 2006 - 11:24 #9
husk at skrive brugernavn og password præcis som da de blev oprettet... med små og store bogstaver.

ps. det password du nu ser i databasen er krypteret... bare så du ikke sidder og indtaster det
Avatar billede jens_32 Nybegynder
30. december 2006 - 12:39 #10
Har set at det bliver krypteret, men jeg taster det som det blev oprettet?

Men jeg forstår slet ikke hvordan login og loginstatus er i kontakt med medlemsdatabasen. Hvor ser jeg opsætningen af det? Måske der mangler noget?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. december 2006 - 12:59 #11
Har du anvendt wizarden til at oprette et site, er databasen defineret under ASP.NET i IIS. (Hø-klik på dit websted i IIS, vælg Egenskaber og kig under fanebladet ASP.NET.)

Herudover kan databaser defineres i web.config.

Men har du anvendt fremgangsmåden jeg henviste til ovenfor, så burde du få det til at virke uden at ændre indstillinger.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
30. december 2006 - 20:57 #12
Så kom det til at virke.

Hvem vil have point?
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2007 - 22:02 #13
ligger et svar for min deltagelse:)