Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 19:23 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Skjul formularer med java-script

Er det muligt at skjule formular felter som man ikke bruger med java-script og så få dem vist ved klik på et link?
Avatar billede allanrbo Nybegynder
28. december 2006 - 19:35 #1
Hej, ja, det er muligt. Se f.eks. her:

<a href="#" onClick="document.getElementById('test').style.visibility='visible'">Klik her</a><br/>
<div id="test" style="visibility: hidden;">Dette er en test: <input type="text"/></div>
Avatar billede simplus Nybegynder
28. december 2006 - 19:45 #2
Ja eller:

<script type="text/javascript">
  function toggle(lagNavn) {
    var obj = document.getElementById(lagNavn);
    if(obj)
      obj.style.display=(obj.offsetHeight==0?'block':'none');
  }
</script>

<a href="#show" onclick="toggle('link1');return false">Klik her</a><br>
<div id="link1" style="display:none; padding: 5px;">Jeg kan lide bananer</div>
Avatar billede allanrbo Nybegynder
28. december 2006 - 19:51 #3
ja, eller ovenstående kunne simplificeres til

<a href="#" onClick="x=document.getElementById('test').style; x.visibility='visible'; x.position='static'">Klik her</a><br/>
<div id="test" style="visibility: hidden; position: absolute;">Dette er en test: <input type="text"/></div>
Dette er teksten nedenfor

Det er dog nok en smagssag! Jeg vil se TV, godaften! ;-D
Avatar billede allanrbo Nybegynder
28. december 2006 - 19:52 #4
nåh hov, din udgave kan også fjerne igen! Det havde jeg ikke set. Smart! Godaften igen :-)
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 19:53 #5
Det må ikke kunne fjernes igen.
Allanrbo >> dit link skal man klikke på 2 gange før der vises noget.
Avatar billede simplus Nybegynder
28. december 2006 - 19:54 #6
Ja det er nok en smagssag, jeg kan bedre lide at proppe <script> tagget med en masse javascript og holde <body> delen enkel.
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 19:59 #7
eller simplus kan du lave så man ikke kan fjerne teksten igen?
Avatar billede simplus Nybegynder
28. december 2006 - 20:15 #8
Det er lidt bedre at bruge allanrbo's hvis ikke du vil kunne fjerne dem.

<a href="#" onClick="document.getElementById('test').style.visibility='visible'">Klik her</a><br/>
<div id="test" style="visibility: hidden;">Dette er en test: <input type="text"/></div>
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 20:19 #9
Det er også helt fint. Tak
Avatar billede simplus Nybegynder
28. december 2006 - 20:22 #10
Husk lige at bede allan om at lægge et svar :-)
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 20:24 #11
Ja allan et svar :-)
Men kan det også laves så smart at linket forsvinder når man har klikket på det?
Avatar billede simplus Nybegynder
28. december 2006 - 20:29 #12
Så skrap er jeg heller ikke til javascript, men hvis du er frisk på et php script kan jeg muligvis klare det?
Avatar billede cpufan Juniormester
28. december 2006 - 22:01 #13
<div id="lukker"><a href="#" onClick="document.getElementById('test').style.visibility='visible';this.style.visibility='hidden'">Klik her</a><br/></div>
<div id="test" style="visibility: hidden;">Dette er en test: <input type="text"/></div>
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 23:09 #14
cpufan >> det fylder lige en anelse for meget, det kan vel ikke placeres i samme div? så det kun fylder det halve.
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. december 2006 - 23:44 #15
<div><a href="#" onClick="p=this.parentNode;p.removeChild(this);p.firstChild.style.display='block';">Klik her</a><div style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
</div>

eller måske med '' istedet for 'block'

<div><a href="#" onClick="p=this.parentNode;p.removeChild(this);p.firstChild.style.display='';">Klik her</a><div style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
</div>

... Lidt kortere dog ikke meget ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. december 2006 - 23:47 #16
- Afhængig af behovet er det nødvendigt med
id'et som i cpufan's eksempel ... men det kan
jo altsammen lægges ud i et eksternt javascript
og så skal det jo kun hentes en gang ...
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
28. december 2006 - 23:48 #17
hov, glemte lige en sidste ting, når man klikker på det link, så må den ikke sende brugeren til top#
Kan det undgås?
Avatar billede mclemens Nybegynder
28. december 2006 - 23:52 #18
<div><b onClick="p=this.parentNode;p.removeChild(this);p.firstChild.style.display='';">Klik her</b><div style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
</div>

eller:

<div><b style="cursor:pointer;" onClick="p=this.parentNode;p.removeChild(this);p.firstChild.style.display='';">Klik her</b><div style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
</div>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. december 2006 - 00:06 #19
Eller med getElementById som fra cpufan:

<b onclick="document.getElementById('test').style.display='';this.parentNode.removeChild(this);">Klik her</b><div id="test" style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. december 2006 - 00:07 #20
(evt. med style="cursor:pointer;" indsat i elementet)
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
29. december 2006 - 00:31 #21
jo men hvor i elementet?
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. december 2006 - 01:37 #22
<b onclick="document.getElementById('test').style.display='';this.parentNode.removeChild(this);" style="cursor:pointer">Klik her</b><div id="test" style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
29. december 2006 - 11:15 #23
Fint :)
Men nu ser jeg, at teksten ikke kan skrives normalt, hvis man sætter </b> ind virker scriptet ikke.
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. december 2006 - 11:27 #24
"Men nu ser jeg, at teksten ikke kan skrives normalt,"
Du ændrer blot bold elementet ( <b ) til et span element f.eks.

<span onclick="document.getElementById('test').style.display='';this.parentNode.removeChild(this);" style="cursor:pointer">Klik her</span><div id="test" style="display: none;">Dette er en test: <input type="text"></div>

...

"hvis man sætter </b> ind virker scriptet ikke."
Der er </b> i 01:37:20 og den virker hos mig, hvad
er det der gør at </b> gør så den ikke virker ?
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
29. december 2006 - 14:05 #25
Ok >> mclemens så nu virker det :-)
I skal ha tak for hjælpen.
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. december 2006 - 14:36 #26
Kaptajn Knas, det var kun en fin pudsning ;)

Allanrbo og Simplus kast lige svar ...
Avatar billede allanrbo Nybegynder
29. december 2006 - 16:40 #27
fisk :-)
Avatar billede simplus Nybegynder
29. december 2006 - 19:13 #28
jeg samler ikke på point tak :-)
Avatar billede kaptajnknas Nybegynder
29. december 2006 - 19:28 #29
Ok :) så lidt points til allanrbo.