Avatar billede zanderk Nybegynder
27. december 2006 - 22:05 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hvor dan undgår jeg at mit sne faler i gennem min kasse

jeg har en kasse og noget sne der skulle falde ned på kassen men falder i gennem min kasse.
hvor dan får jeg mit sne til at lande på kassen
Avatar billede osborne Nybegynder
30. december 2006 - 02:24 #1
Brug en deflector til at stoppe sneen med.

Hvis du bruger Pflow i 3ds max er her en god lille tutorial som du måske kan bruge som udgangspunkt:
http://www.i-flush.com/index.php?name=News&file=article&sid=11

For particle flow beginners:

Particle setup for rain/hail in 3ds max 6 or later using pflow.
The tutorial won't go into adding shapes and materials, only the particles animation.

Click READ MORE to continue.

1. Reset or open 3ds max 6 or later.

2. TOP VIEWPORT : CREATE a PLANE
-width: 2000 -length: 2000

3. CREATE a UDeflector (=>create => helpers => deflectors)
-position anywhere on the screen;
-go to the modify panel and click PICK OBJECT and choose the PLANE you
just made.
/the Udeflector will make the plane act as a deflector.
-still in the modify panel, adjust the bounce to something between : 0.2 -.05
give it some variation and chaos, as well as some friction.

4. before setting up the actual particle system. Let's make some space warps:
CREATE a GRAVITY space warp (rotate it to point down, duh )
CREATE a wind space warp ,poiting to one of the sides
-strength : range between 0.3-1.5
-turbulence : between 5 - 10

5. Press 6 to get into particle view, now we will create the pflow system.
-on the bottom is a screen with all the operators, tests...: DRAG
out 'Standard Flow' and place it in the open space above
-Set the emit start to somewhere around -20 , the stop to where you like.
AMOUNT to something between 500-2000 depending on your computer's
power. If you want you can have some more frames. Adjust the length in
time configuration.
-By now, in the viewport, a little flat icon should have appeared. Enlarge it
with the scale tool, to something a little smaller than the plane. and position
it above the plane.
-Back in particle View, delete the Speed operator, the rotation operator, and
the shape operator. (Leave in the shape operator if you plan on using
metaballs for rain, or maybe adjust it to spheres for some hailstones)
-Attach a force operator and add the gravity and wind space warps to its list.
-Now attach a 'collision' test, then add the Udeflector to its list.

By now you should see particle bouncing on the plane if you preview Very Happy

6. press 6 to get into pview agian. now DRAG out a 'spawn' test. Release it
somewhere in the empty space (very important)
-now, connect the output of the collision test to the input of the spawn test.
-let's modify the spawn test : crank up the offspring to 15-30 ; variation prety
high , about 40% ; under 'speed', crank up variation and divergence.
-then add a delete operator after the spawn test, to prevent particles from
flying off again.

7. DRAG out a force operator into some blank area and connect its input to the spawn test you made last. add the gravity space warp to its list
-also add a collision test (add the udeflector) and a delete operator , set to 'by
particle age' and put age to 20.

now you should have particles colliding with the plane, then spawning more particles on impact, which eventually die off. Nice setup for rain or snow or whatever. For motion blur, go into particle view, right click the name event01 (the one with the teapot) and choose properties, then activate image or object motion blur and click ok.
Avatar billede osborne Nybegynder
30. december 2006 - 02:30 #2
Og i forbindelse med Pflow kan du bruge en scripted operator for kollisionen så du får partiklen til at ligge stille (bliver static) når den har ramt, men dør ikke og er derfor stadig synlig i din rendering.
Avatar billede osborne Nybegynder
01. januar 2007 - 00:49 #3
Glemte at sige .. men det fremgår måske af det ovenstående, at det efter min mening bedst kan betale sig at anvende Pflow (frem for en af de andre, gamle, particlesystemer i 3ds max).

Håber det er noget du kan bruge?
Avatar billede osborne Nybegynder
02. januar 2007 - 23:29 #4
Du kan jo f.eks. også overveje om det måske er ok at sneen falder igennem blot at det ser ud som om det lægger sig ovenpå, dvs. du modellerer sneen oven på kassen og en ground plane og så er du ligeglad om sneen falder igennem, det ser ud som om den lægger sig i "bunken".
Avatar billede osborne Nybegynder
05. januar 2007 - 20:49 #5
hvad så .. ?
Avatar billede osborne Nybegynder
24. januar 2007 - 22:51 #6
Lukketid for dette spørgsmål ?
Avatar billede osborne Nybegynder
28. januar 2007 - 20:05 #7
?
Avatar billede osborne Nybegynder
03. februar 2007 - 09:41 #8
Falder sneen stadig gennem din kasse?
Har du brug for mere hjælp?
Avatar billede osborne Nybegynder
07. februar 2007 - 21:26 #9
I hvilken sammenhæng skal du bruge det? Husk at det er ikke nødvendigvis at det er det er partikler der giver bedste resultat mht. det der skal ligge på din kasse.. dvs. du kan evt. være ligeglad med om sneen "lander" eller ej bare men ikke ser det i den endlige animation (eller hvad det er du er ved at lave).

Kom du videre med det? Og hvad skal det bruges til?
Avatar billede osborne Nybegynder
21. februar 2007 - 09:53 #10
Hvordan går det med din sne?
Avatar billede osborne Nybegynder
04. april 2007 - 00:00 #11
Lykkedes det?
Avatar billede zanderk Nybegynder
06. april 2007 - 11:11 #12
nej
Avatar billede osborne Nybegynder
06. april 2007 - 12:41 #13
Hvad går galt?
Har du prøvet ovenstående med particle flow?
I hvilken sammenhæng skal du bruge det?
Avatar billede zanderk Nybegynder
18. april 2007 - 16:16 #14
jeg har selv fundet ud af hvordan jeg undgik det. men det var ikke på nogle af de måder du sagde men tak du får de point aligevel fordi du ville hjælpe.
Avatar billede osborne Nybegynder
19. april 2007 - 19:50 #15
Ok, cool. Men så behøver du da ikke give mig point... skal jeg ikke lige at oprette et spørgsmål til dig så du kan få dine point igen?

Hvordan løste du forresten problemet? (bare nysgerrig)