Avatar billede solrod Nybegynder
27. december 2006 - 20:00 Der er 48 kommentarer og
1 løsning

Recordset - loop

Hej med jer,

Jeg har forsøgt at udligne nogle poster i en tabel. Dette gør jeg ved at lave to recordset, et med negative poster(KreditRS og et andet med positive poster(ModrRS). Fidusen skulle være, at jeg tager den første negative post i yderste loop og udligner med den første positive post i inderste loop som give et netto = 0. Derefter skal det inderste loop resettes og der skal laves et nyt positiv recordset, som ikke medtager de tidligere. På den måde håber jeg at kunne udgå at løbe recordsetne igennem mange gange.

Mit problem er, at jeg ikke kan få den inderste loop til at hoppe ud og lave et nyt recordset.

Det er lidt svært at forklare,  og min programeringsevner er ikke så gode.

Håber nogen kan hjælpe.

Her er koden:

Sub ADOUdl()

Dim KreditRS As New Recordset
Dim ModrRS As New Recordset

KreditRS.Open "select * from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0 order by EksNr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic

KreditRS.MoveFirst
Do While Not KreditRS.EOF
    Debug.Print KreditRS("AutoID")
    ModrRS.Open "Select * from tbltest where Netto>=0 and AnnulleretStatus=0 order by Eksnr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    ModrRS.MoveFirst
    Do While Not ModrRS.EOF
        If ModrRS("Netto") + KreditRS("Netto") = 0 Then
            Debug.Print ModrRS("AutoID")
            ModrRS("AnnulleretStatus").Value = 1
            ModrRS.Update
            KreditRS("AnnulleretStatus").Value = 1

            ModrRS.MoveLast
        Else
            ModrRS.MoveNext
        End If
    Loop
    KreditRS.MoveNext
Loop 'KreditRS
ModrRS.Close
Set ModrRS = Nothing
KreditRS.Close
Set KreditRS = Nothing
End Sub

Tabellen:

AutoID    Dato    VareNr    EksNr    Netto    AnnulleretStatus
1    12-12-2006    10250    1    1    0
2    12-12-2006    10250    1    -1    0
3    12-12-2006    10250    1    1    0
4    12-12-2006    10250    1    1    0
5    12-12-2006    10250    1    1    0
6    12-12-2006    10300    2    300    0
7    12-12-2006    10300    2    -300    0
8    12-12-2006    10300    2    300    0
9    13-12-2006    50000    200    -1    0
10    13-12-2006    50000    200    -1    0
11    13-12-2006    50000    200    -1    0
12    13-12-2006    50000    200    -1    0
13    13-12-2006    50000    200    -1    0
14    13-12-2006    50000    200    -1    0
15    13-12-2006    50000    200    -1    0
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 11:53 #1
Hmmm. Er der ingen som har en kommentar, eller har jeg bare formuleret mig dårligt.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 15:28 #2
Hey Terry, du plejer da at kunne hjælpe:)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 15:43 #3
Uden at have fingrene i din tabel / kode kan jeg kun se at du i hvert fald mangler en KreditRS.Update efter KreditRS("AnnulleretStatus").Value = 1
Ellers vil du vel få den samme record hele tiden i din yderste loop.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 15:48 #4
Se bort fra sidste linie i min kommentar.

Hvis du vil have et nyt recordset for hver record i den yderste loop er du nødt til at lukke det inderste recordset inde i din loop vil jeg tro (ModrRS.Close
Set ModrRS = Nothing) ellers burde du få en fejl hver gang du looper og laver ModrRS.Open som jo allerede er åben.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 15:48 #5
Jeps, du har ret. Jeg har bemærket det.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 15:49 #6
Det er bare ikke problemet, desværre.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 15:51 #7
OK - har du mulighed for at sende en kopi af din tabel og kode?
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 15:52 #8
ja det er bare en lille testdatabase. Send mig lige din e-mail.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 15:54 #9
mail  snabela  hugopedersen  punktum  dk
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 16:02 #10
Så er databasen sendt.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 17:35 #11
Er modtaget og jeg har rodet lidt med det og det ser ud til at det godt kan lade sig gøre.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 17:37 #12
Kan du ikke lige sende mig din mailadresse igen - den mail du sendte er forsvundet ud i det bare ingenting
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 17:41 #13
Den er sendt til dig.
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 17:42 #14
Jeg er ikke sikker på, at det vil løse hele dit problem, men jeg ville starte med at erstatte dit

ModrRS.MoveLast

i det inderste loop med

ModrRS.Close
Exit Do

Close lukker recordsettet og Exit Do lader dig gå ud af Do loopet uden at der er ModrRS.EOF

Men iøvrigt er det jo lidt tungt sådan at lukke og åbne et recordset, så jeg synes du skulle overveje at bruge .Find funktionen i stedet inde i det ydre loop

ModrRS.Find "AnnulleretStatus=0 And Netto=" & KreditRS.Fields("Netto")

Det burde være mere rationelt.
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 17:48 #15
Nå nej, fortegnene er jo modsatte, så det må blive noget a.la.

ModrRS.Find "AnnulleretStatus=0 And Netto=" & (0 - KreditRS.Fields("Netto"))
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 18:01 #16
Kjulius, ja det er netop det med at slippe ud af loopen, som er problemet. Jeg er dog ikke helt med på hvordan jeg bruger ModrRS.Find???
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 18:04 #17
Hvis jeg forsøger med ModrRS.Close og Exit Do, så får jeg følgende fejl:

Runtime Error 3021, Enten er BOF eller EOF sand, eller den aktuelle post er blevet slettet. Den anmodede handling kræver en aktuel post.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 19:00 #18
Sådanne som jeg har kunne læse mig frem til, så kan metoden Find kun bruges på en kolonne,og jeg har 4 kolonner som skal matche - EksNr, AnnulleretStatus, VareNr og Netto.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 19:03 #19
Koden herunder gør som den skal, men kommer med fejlen:

Runtime Error 3021, Enten er BOF eller EOF sand, eller den aktuelle post er blevet slettet. Den anmodede handling kræver en aktuel post.

på ModrRS ved sidste gennemløb, og jeg kan ikke gennemskue hvorfor.

Private Sub ADOSoeg()

Dim KreditRS As New Recordset
Dim ModrRS As New Recordset

KreditRS.Open "select * from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0 order by EksNr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
KreditRS.MoveFirst
Do While Not KreditRS.EOF
    Debug.Print KreditRS("AutoID")
    ModrRS.Open "Select * from tbltest where Netto>=0 and AnnulleretStatus=0 and EksNr in(select EksNr from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0 order by EksNr) order by Eksnr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    ModrRS.MoveFirst
    Do While Not ModrRS.EOF
        If ModrRS("Netto") + KreditRS("Netto") = 0 And ModrRS("VareNr") = KreditRS("VareNr") And ModrRS("EksNr") = KreditRS("EksNr") Then
            Debug.Print ModrRS("AutoID")
            ModrRS("AnnulleretStatus").Value = 1
            ModrRS.Update
            KreditRS("AnnulleretStatus").Value = 1
            KreditRS.Update
            ModrRS.MoveLast
            ModrRS.MoveNext
        Else
            ModrRS.MoveNext
        End If
    Loop 'ModrRS
    ModrRS.Close
    Set ModrRS = Nothing
    KreditRS.MoveNext
Loop 'KreditRS

ModrRS.Close
Set ModrRS = Nothing
KreditRS.Close
Set KreditRS = Nothing

End Sub
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 21:23 #20
Det er ikke testet, men det jeg tænkte på mht. ADO instruktionen .Find var noget lignende dette her:

Private Sub ADOSoeg()

Dim KreditRS As New ADODB.Recordset
Dim ModrRS As New ADODB.Recordset
Dim Kriterie As String
KreditRS.Open "select * from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0 order by EksNr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
ModrRS.Open "Select * from tbltest where Netto>=0 and AnnulleretStatus=0 and EksNr in (select distinct EksNr from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0) order by Eksnr", CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
KreditRS.MoveFirst
Do While Not KreditRS.EOF
    Debug.Print KreditRS("AutoID")
    Kriterie = "Varenr = " & KreditRS("VareNr") & "And Eksnr = " & KreditRS("EksNr") & "And Netto = " & -KreditRS("Netto") & " And AnnulleretStatus=0"
    ModrRS.Find Kriterie, , adSearchForward 'Find første række hvor kriteriet er opfyldt...
    If Not ModrRS.NoMatch Then
        Debug.Print ModrRS("AutoID")
        ModrRS("AnnulleretStatus").Value = 1
        ModrRS.Update
        KreditRS("AnnulleretStatus").Value = 1
        KreditRS.Update
    End If
    KreditRS.MoveNext
Loop 'KreditRS

ModrRS.Close
Set ModrRS = Nothing
KreditRS.Close
Set KreditRS = Nothing

End Sub
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 21:55 #21
ModrRS.NoMatch findes desværre ikke, så vidt jeg kan se.
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 22:01 #22
Du har vist ret! :-(

Det ser ud til, at det er .EOF der skal tjekkes...

http://www.pbdr.com/vbtips/gen/ADOSearch.htm
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 22:07 #23
Og ADO kan vist slet ikke filtrere på flere felter. Det var ærgerligt!!!!

http://support.microsoft.com/kb/195222
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 22:20 #24
Hej
Så er din db på vej retur - jeg blev kaldt ud til en opgave så jeg var fraværende nogen timer :-)
Koden jeg har lavet bør optimeres/tilrettes lidt men jeg synes det ser ud til at den gør det den skal.  Jeg vil lige kigge lidt mere på det ved lejlighed.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 22:22 #25
ja det var ellers et godt forsøg :o)
Avatar billede kjulius Novice
28. december 2006 - 22:26 #26
Jeg ved ikke om det er aktuelt, men du kunne jo også prøve at bruge gode gamle DAO i stedet (du skal måske ind at tilføje DAO under referencer, før du kan bruge det):

Private Sub DAOSoeg()

Dim KreditRS As DAO.Recordset
Dim ModrRS As DAO.Recordset
Dim Kriterie As String
Set KreditRS = CurrentDb.OpenRecordset("select * from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0 order by EksNr")
Set ModrRS = CurrentDb.OpenRecordset("Select * from tbltest where Netto>=0 and AnnulleretStatus=0 and EksNr in (select distinct EksNr from tbltest where netto<0 and AnnulleretStatus=0) order by Eksnr")
KreditRS.MoveFirst
Do While Not KreditRS.EOF
    Debug.Print KreditRS("AutoID")
    Kriterie = "Varenr = " & KreditRS("VareNr") & "And Eksnr = " & KreditRS("EksNr") & "And Netto = " & -KreditRS("Netto") & " And AnnulleretStatus=0"
    ModrRS.FindFirst Kriterie 'Find første række hvor kriteriet er opfyldt...
    If Not ModrRS.NoMatch Then
        Debug.Print ModrRS("AutoID")
        ModrRS.Edit
        ModrRS("AnnulleretStatus").Value = 1
        ModrRS.Update
        KreditRS.Edit
        KreditRS("AnnulleretStatus").Value = 1
        KreditRS.Update
    End If
    KreditRS.MoveNext
Loop 'KreditRS

ModrRS.Close
Set ModrRS = Nothing
KreditRS.Close
Set KreditRS = Nothing

End Sub
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 22:43 #27
Hej kjulius, Det fungere stadigvæk ikke rigtigt, men jeg syntes ideen er god.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 22:43 #28
Her er Hugopedersens forslag, som fungere fint.

Private Sub ADOSoeg()

'On Error Resume Next
  Dim rst_Kredit As New ADODB.Recordset
  Dim rst_Modregn As New ADODB.Recordset

  Dim strSQL_Kredit As String
  Dim strSQL_Modregn As String

  strSQL_Kredit = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto<0 AND AnnulleretStatus=0 ORDER BY EksNr"
  strSQL_Modregn = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto>=0 AND AnnulleretStatus=0 ORDER BY EksNr"

  rst_Kredit.Open strSQL_Kredit, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic

  rst_Kredit.MoveFirst

  Do While Not rst_Kredit.EOF
    Debug.Print rst_Kredit("AutoID")
    rst_Modregn.Open strSQL_Modregn, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    rst_Modregn.MoveFirst
    Do While Not rst_Modregn.EOF
      If (rst_Modregn("Netto") + rst_Kredit("Netto") = 0) And (rst_Modregn("VareNr") = rst_Kredit("VareNr")) And (rst_Modregn("EksNr") = rst_Kredit("EksNr")) Then
        Debug.Print rst_Modregn("AutoID")
'Modregnet af post nr.
        rst_Modregn!fldID = rst_Kredit!AutoID
        rst_Modregn("AnnulleretStatus").Value = 1
        rst_Modregn.Update

        rst_Kredit("AnnulleretStatus").Value = 1
        rst_Kredit.Update
        Exit Do
      Else
        rst_Modregn.MoveNext
      End If
    Loop

    rst_Kredit.MoveNext

    rst_Modregn.Close
    Set rst_Modregn = Nothing
  Loop 'rst_kredit

  rst_Kredit.Close
  Set rst_Kredit = Nothing

End Sub
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 22:44 #29
Jeg tror jeg vil arbejde videre med hugopedersens forslag, og takker for hjælpen.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. december 2006 - 22:47 #30
Jeg er ikke 100% stolt af koden, men den ser ud til at fungere.
Avatar billede solrod Nybegynder
28. december 2006 - 23:17 #31
Nej men jeg er da åben for forslag til forbedringer ;-)
Avatar billede kjulius Novice
29. december 2006 - 01:19 #32
"Hej kjulius, Det fungere stadigvæk ikke rigtigt, men jeg syntes ideen er god."
-- Ja, idéen er god - det er bare udførelsen, der halter..

"Her er Hugopedersens forslag, som fungere fint."
-- Fint, det er jo hovedsagen. :-)

"Jeg tror jeg vil arbejde videre med hugopedersens forslag, og takker for hjælpen."
-- Helt i orden. :-)

Det irriterer mig lidt, at jeg ikke fik oprettet et par testdata, så jeg ku' have leveret en ordentlig "vare". Men du fik jo den nødvendige hjælp fra anden side, så... vi må videre!
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
29. december 2006 - 09:13 #33
Tak for point
Avatar billede solrod Nybegynder
29. december 2006 - 17:53 #34
Hej Kjulius, det er da stadigvæk muligt at fået en kopi af min testdatabase. Jeg har kørt hugopedersens på den originale, og den fungere fint, men en kørsel tager omkring et par timer. Hvilke måske nok er forståeligt, da der jo laves et nyt recordset for hver loop.
Avatar billede kjulius Novice
29. december 2006 - 21:37 #35
Okay, one more shot at it! Jeg kom til at tænke på, at recordsættet i det indre loop tager alt for mange rækker med. Det må kunne begrænses på samme måde som jeg foreslog med min .Find/.Findfirst:

Private Sub ADOSoeg()

'On Error Resume Next
  Dim rst_Kredit As New ADODB.Recordset
  Dim rst_Modregn As New ADODB.Recordset

  Dim strSQL_Kredit As String
  Dim strSQL_Modregn As String

  strSQL_Kredit = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto<0 AND AnnulleretStatus=0 ORDER BY EksNr"
  strSQL_Modregn = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto>=0 AND AnnulleretStatus=0 ORDER BY EksNr"

  rst_Kredit.Open strSQL_Kredit, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic

  rst_Kredit.MoveFirst

  Do While Not rst_Kredit.EOF
    Debug.Print rst_Kredit("AutoID")
    strSQL_Modregn = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto=" & cstr(- rst_Kredit("Netto")) & " AND AnnulleretStatus=0 AND varenr=" & cstr(rst_Kredit("VareNr")) & " AND EksNr=" & cstr(rst_Kredit("EksNr"))

    rst_Modregn.Open strSQL_Modregn, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    If Not rst_Modregn.EOF
      Debug.Print rst_Modregn("AutoID") 'Modregnet af post nr.
      rst_Modregn!fldID = rst_Kredit!AutoID
      rst_Modregn("AnnulleretStatus").Value = 1
      rst_Modregn.Update

      rst_Kredit("AnnulleretStatus").Value = 1
      rst_Kredit.Update
    End If

    rst_Modregn.Close
    rst_Kredit.MoveNext

  Loop 'rst_kredit

  rst_Kredit.Close
  Set rst_Kredit = Nothing
  Set rst_Modregn = Nothing
End Sub

Der er nu kun ét loop, da selve kriteriet sikrer, at der kun selekteres rækker fra det tidligere indre loop, som opfylder udligningskriteriet. Kriteriet for det indre recordsæt er med andre ord nu dynamisk.
Det burde alt andet lige være hurtigere end at indlæse en masse rækker, hvoraf kun én bruges, hvorefter det lukkes og åbnes igen.
Avatar billede solrod Nybegynder
30. december 2006 - 00:16 #36
Jeg får desværre først testet i morgen, håber du er tålmodig.
Avatar billede solrod Nybegynder
30. december 2006 - 12:49 #37
Hej kjulius,
Der er et par problemer i din kode, som jeg ikke rigtig forstå.
1. strSQL_Modregn optræder 2 gange.
2. Hvor er det man finder posten til at modregne.

Jeg får i øvrigt følgenden fejl, når jeg køre koden:
Run-time erro '-214721793 (80040e07)':
Datatyperne stemmer ikke overens i kriterieudtrykket.

i følgende linie:
rst_Modregn.Open strSQL_Modregn, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
Avatar billede kjulius Novice
30. december 2006 - 17:10 #38
Okay, lad mig se...

ad 1) Det er rigtigt, at strSQL_Modregn bliver tildelt en streng to steder. Det er en fejl, at jeg ikke fik slettet den første tildeling. Det er et levn fra din (eller rettere hugopedersens) oprindelige kode. Men rent praktisk har det ingen betydning, da den jo bare får tildelt en ny "betydning" efterfølgende, uden at have været brugt.

ad 2) Det må betyde, at et af de felter, jeg har antaget var numeriske (et talfelt) i virkeligheden er et karakter-felt. Hvis f.eks. VareNr er et karakterfelt i databasen, skal værdien i strSQL_Modregn strengen indkapsles i anførselstegn (').

Hvordan er definitionen af felterne i tabellen?
Hvordan ser strSQL_Modregn ud lige før rst_Modregn.Open?
Avatar billede solrod Nybegynder
30. december 2006 - 18:47 #39
Varenr er tekst og resten er tal, bortset fra dato.

Jeg forstå ikke rigtig hvad du mener med hvordan strSQL_Modregn ud lige før rst_Modregn.Open.
Avatar billede kjulius Novice
30. december 2006 - 19:42 #40
Okay, hvis varenummeret er et tekstfelt, skal SQL strengen være lidt anderledes:

Private Sub ADOSoeg()

'On Error Resume Next
  Dim rst_Kredit As New ADODB.Recordset
  Dim rst_Modregn As New ADODB.Recordset

  Dim strSQL_Kredit As String
  Dim strSQL_Modregn As String

  strSQL_Kredit = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto<0 AND AnnulleretStatus=0 ORDER BY EksNr"

  rst_Kredit.Open strSQL_Kredit, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic

  rst_Kredit.MoveFirst

  Do While Not rst_Kredit.EOF
    Debug.Print rst_Kredit("AutoID")
    strSQL_Modregn = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto=" & cstr(- rst_Kredit("Netto")) & " AND AnnulleretStatus=0 AND varenr='" & rst_Kredit("VareNr") & "' AND EksNr=" & cstr(rst_Kredit("EksNr"))

    rst_Modregn.Open strSQL_Modregn, CurrentProject.Connection, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    If Not rst_Modregn.EOF
      Debug.Print rst_Modregn("AutoID") 'Modregnet af post nr.
      rst_Modregn!fldID = rst_Kredit!AutoID
      rst_Modregn("AnnulleretStatus").Value = 1
      rst_Modregn.Update

      rst_Kredit("AnnulleretStatus").Value = 1
      rst_Kredit.Update
    End If

    rst_Modregn.Close
    rst_Kredit.MoveNext

  Loop 'rst_kredit

  rst_Kredit.Close
  Set rst_Kredit = Nothing
  Set rst_Modregn = Nothing
End Sub
Avatar billede kjulius Novice
30. december 2006 - 20:00 #41
Ooops, der er én ting mere jeg ikke havde helt styr på. Når man bruger CStr funktionen, returneres en streng som tager hensyn til systemopsætningen. Det betyder f.eks. at et beløb på 100 kr. og 25 øre bliver returneret som 100,25 (hvilket er perfekt i en dansk sammenhæng). Desværre bruger SQL konsekvent amerikansk formattering. Derfor duer det ikke. Heldigvis kan man i stedet ty til den gamle Str funktion, som vil returnere det som 100.25, hvilket er hvad SQL forventer.

Derfor bør SQL strengen ændres til:

strSQL_Modregn = "SELECT * FROM tbltest WHERE netto=" & str(- rst_Kredit("Netto")) & " AND AnnulleretStatus=0 AND varenr='" & rst_Kredit("VareNr") & "' AND EksNr=" & str(rst_Kredit("EksNr"))
Avatar billede solrod Nybegynder
30. december 2006 - 21:15 #42
Perfekt, denne gang virkede det. Men hvad hvis der nu er flere med samme ekspeditionsnr, varenr og Netto?

Jeg skal lige tilrettet den og så prøver jeg på SQLserveren.
Avatar billede kjulius Novice
31. december 2006 - 02:02 #43
Jeg burde sikkert ikke gøre det, i hvert fald ikke før du har meldt tilbage med resultatet af testen på SQLserveren. Det kan måske forvirre for meget. Men jeg gør det nu alligevel - kommer med et helt nyt koncept for opdateringen. Denne gang baseret på en lidt mere avanceret SQL med subqueries til at selektere de poster der skal udlignes:

Sub Udlign()
    Dim strUpdateSQL As String
    Dim strSQL As String
    Dim rs As New ADODB.Recordset
    Dim cn As New ADODB.Connection
    cn = CurrentProject.Connection
    strSQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
            "FROM Testdata3 AS P, Testdata3 AS M" & vbCrLf & _
            "WHERE P.Annulleretstatus=0 And P.Netto>=0" & vbCrLf & _
            "  AND M.AutoID = (SELECT nz(MIN(AutoID),0) FROM Testdata3  WHERE (P.Annulleretstatus=Annulleretstatus) AND (P.Netto=-Netto) AND (P.EksNr=EksNr) AND (P.Varenr=Varenr) AND (P.Dato=Dato))" & vbCrLf & _
            "  AND P.AutoID = (SELECT nz(MIN(AutoID),0) FROM Testdata3  WHERE (M.Annulleretstatus=Annulleretstatus) AND (M.Netto=-Netto) AND (M.EksNr=EksNr) AND (M.Varenr=Varenr) AND (M.Dato=Dato))"
    rs.Open strSQL, cn, adOpenKeyset, adLockReadOnly
    Do While Not rs.EOF
        strUpdateSQL = "UPDATE Testdata3 SET AnnulleretStatus = 1 WHERE AutoID = " & rs.Fields("P.AutoId") & " OR AutoId = " & rs.Fields("M.AutoId")
        'Opdater post og modpost med annuleretstatus
        cn.Execute strUpdateSQL
        rs.MoveNext
    Loop
    rs.Close
    Set rs = Nothing
    Set cn = Nothing
End Sub
Avatar billede solrod Nybegynder
31. december 2006 - 11:07 #44
hahaha... Du har lige reduceret en gennemløbstid på 1,5 time til ca. 1,5 min.

Den nye du har lavet kommer du til at forklare lidt nærmer.
Avatar billede kjulius Novice
31. december 2006 - 14:57 #45
Fint, det var da glædeligt! :-)

Den nyeste "opfindelse" gør brug af subqueries til at selektere den række med det mindste AutoId, som "passer" til en anden post. På den måde kan man sammensætte posterne, også selv om der skulle være flere potentielle "partnere". Forespørgslen finder altså i første omgang kun de "første" poster der skal udlignes. Men da disse poster efter at vare sat til udlignet vil droppe ud af forespørgslens "scope", så træder den næste potentielle post/modpost ind i billedet, da det nu er nogle andre poster, som har det laveste AutoId. På den måde vil alle poster, som skal udlignes blive udpeget.

Hvis man altså bare udfører forespørgslen for at kigge på de poster den vælger til udligning, vil den kun vise de første potentielle udligningskandidater i en transaktion selvom der er flere. Men efter at den første er udlignet, vil den efterfølgende pludselig være synlig.

Jeg ved ikke om metoden er mere optimal i forhold til de tidligere, men potentialet er der...
Avatar billede solrod Nybegynder
02. januar 2007 - 19:40 #46
Hej kjulius,

Jeg har ikke rigtig kunne konverter din kode til min sqlforespørgelse, men da den forrige fungere fint, syntes jeg du skal have nogen point for dette arbejde. Lad mig lige høre om du er interesseret.
Avatar billede solrod Nybegynder
02. januar 2007 - 19:41 #47
for så vil jeg lige oprette et spørgsmål, som tak.
Avatar billede kjulius Novice
02. januar 2007 - 20:34 #48
Helt i orden. Nej, det med point er sådan set lidt underordnet. Det var mere opgaven i sig selv, der var interessant. Så behold du bare dine point. :-)
Avatar billede solrod Nybegynder
05. januar 2007 - 18:37 #49
Jamen så vil jeg bare sige tak for hjælpen. Kanon arbejde.