Avatar billede webgon Nybegynder
25. december 2006 - 18:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fckeditor implementering

Er der nogen der kan hjælpe mig med at sætte Fckeditor op til at redigere mit website?

Jeg har hentet hele fckeditor pakken og lagt den op på mit webhotel.

Jeg har f.eks en side, "index.htm" med noget tekst. Kan jeg så lægge fckeditor en på en anden side f.eks "editor.htm" som så kan redigere index.htm ?

Mit webhotel er one.com (B-one)
Avatar billede swiatecki Novice
25. december 2006 - 20:53 #1
Det er ikke heeelt så enkelt, teorien er god nok, men i praksis skal der en anelse mere til. Dette skyldes bla. at html er et klient-side sprog mens du skal bruge fx PHP(som du har oprettet dette spørgsmål i) til denne opgave. PHP er et server-side sprog.

Først og fremmest skal du vælge hvordan du vil gemme den tekst du skriver(her til index), hvis du kun har _een_ side du skal kunne ændre kan du gemme det i en txt fil på serveren. hvis det derimod er flere er det en fordel at gemme indholdet i en database(One bruger MySQL)
Avatar billede swiatecki Novice
25. december 2006 - 21:04 #2
der skulle lige lidt mere med :)

Derefter skal du lave 3 sider(du kan nøjes med 2, men for nemheds skyld laver vi 3 :)lidt ala hvad du var inde på.
En side der viser indhold og en side der redigerer og en side der udfører dine ændringer, herfra index.php, edit.php & do.edit.php

index.php skal indeholde enten et MySQL kald(for at hente fra databasen eller en funktion der læser indholdet af den txt fil med indholdet..

edit.php skal også indeholde et MySQL kald eller en læse funktion og en instans af FCKeditor med indholdet.

do.edit.php skal så udføre dine ændringer, dvs. enten skrive til din txt fil eller lave et kald til din database
Avatar billede webgon Nybegynder
25. december 2006 - 22:58 #3
Okay. Det skal nok være database (mySQL) versionen som du beskriver, da jeg har nogle flere sider jeg gerne vil have det på! :)
Avatar billede swiatecki Novice
26. december 2006 - 00:14 #4
Okay :) kan du beskrive hvad det er for noget tekst du skal redigere ?
Avatar billede leif Seniormester
26. december 2006 - 11:55 #5
Det behøver ikke være MySQL, da man sagtens kan åbne en fil med PHP, editere indholdet og gemme den igen

Men vil du give $$$ for implementering eller kun point ?
Avatar billede swiatecki Novice
26. december 2006 - 12:29 #6
Jeg vil nu sige at MySQL gør livet meget lettere.. men smag og behag :)
Avatar billede webgon Nybegynder
26. december 2006 - 15:17 #7
200 point til den som kan hjælpe. Men jeg forestiller mig at i kan forklare mig det, og jeg så selv kan "inplementere" det... :)

Hvis jeg f.eks har en ganske alm. html side med en overskrift og nogle tekster osv.. skal jeg så gemme den som php ?
Avatar billede leif Seniormester
26. december 2006 - 18:06 #8
Har du kigget på http://dk2.php.net/manual/da/function.fopen.php og de tilhørende kommandoer ?
Avatar billede leif Seniormester
26. december 2006 - 18:06 #9
Hvis du vil køre det med Filer
Avatar billede webgon Nybegynder
28. december 2006 - 16:40 #10
Okay, det her er måske ikke så nemt som jeg troede eller også er jeg bare dårlig til at forklare :D Jeg forventede nok at nogle kunne fortælle mig hvad det evt var for en strimmel kode jeg skulle bruge til den html eller php fil jeg ville redigere...
Avatar billede aeroone Nybegynder
29. december 2006 - 11:32 #11
Du kan godt redigere direkte i htm filer med FCKeditor, du skal bare læst filen ind i en variabel, og derefter sætte FCKeditor value til denne variabel f.eks.

<?php include("FCKeditor/fckeditor.php"); ?>
<?php
$lines = file('index.htm');
foreach ($lines as $line_num => $line) {
  $text .= $line;
}
?>
<form id="form1" name="form1" method="POST" action="savepage.php">
            <input name="page" type="hidden" id="page" value="<?php echo $_GET['side']; ?>">
            <?php
                $oFCKeditor = new FCKeditor('editor') ;
                $oFCKeditor->BasePath    = '/FCKeditor/' ;
                $oFCKeditor->Value        = $text;
                $oFCKeditor->Width      = '100%' ;
                $oFCKeditor->Height    = '100%' ;
                $oFCKeditor->Create() ;
                ?>
</form>

Du behøver ikke en side, til at gemme dine ændringer, du kan bruge editorens save knap.
Jeg har lavet et system, der virker ca. på den måde, som du spørger efter. du kan skrive til mig hvis du vil se det christian(snabela)tolne-mosbjerg.dk
Avatar billede webgon Nybegynder
28. februar 2007 - 10:36 #12
lukker dette spm
læg venligst et svar aeroone ;)
og tak for hjælpen.
Avatar billede aeroone Nybegynder
28. februar 2007 - 18:22 #13
bedre sent end aldrig :-)