Avatar billede bjoarn Nybegynder
25. december 2006 - 13:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvordan læser man dynamic harddisk fra XP home?

Jeg har en bærbar med Windows XP home. Fra den vil jeg gerne læse en harddisk via usb-drev, som er formateret i dynamic format på min tidligere stationære XP professional.

Jeg har kigget microsofts guider igennem og kan læse at det er en XP professional only feature. Jeg søgt nettet for måder at omgå dette, men fandt intet.

Er der nogen der kan et trick til at få dette til at fungere?
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. december 2006 - 16:05 #1
Klippet fra "Hjælp og support" XP proff.
"Statusmeddelelsen Fremmed vises, når en dynamisk disk flyttes til en lokal computer, der kører Windows XP Home Edition fra en anden computer, der kører Windows 2000 eller Windows XP Professional. Statusmeddelelsen Fremmed kan også vises på computere, der kører Windows XP Home Edition og er konfigureret til dual-boot med et andet operativsystem, som bruger dynamiske diske, f.eks. Windows 2000 Professional. Windows XP Home Edition og BÆRBARE computere understøtter ikke dynamiske diske. Der optræder et advarselsikon på diske, der viser statusen Fremmed.

Der er ikke adgang til data på disken, men du kan konvertere disken til en grundlæggende disk, så den kan bruges med Windows XP Home Edition.
Avatar billede gratis Nybegynder
25. december 2006 - 18:04 #2
når man konvertere en dynamisk disk til en grundlæggende disk forsvinder alt data...
http://support.microsoft.com/kb/309044/
Avatar billede bjoarn Nybegynder
26. december 2006 - 00:43 #3
Pointen var selvfølgelig at jeg skulle få adgang til den data, der ligger på disken. Så nytter det selvfølgelig ikke hvis det bliver slettet.

Jeg kan også fortælle at jeg har prøvet virtuel PC, med XP pro, med den giver ikke adgang til usb-drev.

Umiddelbart er det jo nedslående, når man ikke engang kan google sig til en løsning, men jeg tænker bare at det må være en begrænsning der kan omgås.
Når Microsoft tilbyder det som en slags bonus feature i XP pro, så må det dreje sig om at de simpelthen blokere for det i home edition. Det må kunne enten crackes, eller der må kunne være en form for applikation der kan læse fra disken.
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2006 - 06:47 #4
en idé:
hva med at sætte disken på som slave disk i et xp pro system og ad den vej se om du ka få adgang til disken ?
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2006 - 07:01 #5
jeg fandt denne ting: http://thelazyadmin.com/index.php?/archives/161-Converting-DynamicDisks-Back-to-Basic-Disks.html  men tungen skal holdes lige i munden...
Avatar billede bjoarn Nybegynder
26. december 2006 - 11:26 #6
@gratis

Jeg har prøvet disken i et xp pro system og det virker fint. Mit mål her var at få adgang til disken fra xp home, da det er det min bærbare har installeret (og jeg ikke gider betale for at opgradere til xp pro)

Tilgengæld så ser dit link rigtig interessant ud. Når jeg får lidt mere tid end i disse dage, vil jeg prøve det af, og så skal du nok få point hvis det er løsningen :-)
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2006 - 18:17 #7
hhhmmm har misforstået spørgsmålet, troede det handlede om at få vigtige data ud af drevet som en slags rednings aktion... alt andet lige må det da være nemmere at ta' backup af disken og så konvertere den til en grundliggende disk som fint ka læses fra xp home.Godt Nytår :O)
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2006 - 18:19 #8
btw. jeg samler ikke på point, så dem fordeler du som du synes.
Avatar billede bjoarn Nybegynder
26. december 2006 - 18:43 #9
@gratis

Jeg uddyber lige situationen, for at undgå misforståelser.

Jeg har 4 gamle harddiske med mit (egetproduceret) indhold af musik og billeder. Dataen vil jeg gerne have adgang til fra min nuværende eneste computer som har installeret XP home. Som sagt ved jeg at det virker på XP pro, da jeg har haft sat usb-drevet med en af harddiskene til en vens XP pro computer.

Jeg kan ikke bare lige tage backup af diskene, da det drejer sig om store mængder data. Så den optimale løsning ville være hvis jeg kunne få direkte adgang til de dynamiske diske fra min xp home, i stedet for at beslaglægge en vens computer og bruge meget lang tid på at kopiere data og formatere harddiske.
Avatar billede bjoarn Nybegynder
26. december 2006 - 18:46 #10
Og også godt nytår til dig :-)
Avatar billede gratis Nybegynder
26. december 2006 - 19:16 #11
ok, så er jeg med ;o) held og lykke med projektet :-)
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
27. december 2006 - 20:50 #12
Som jeg forstår dit problem burde det relativt let kunne løses med en Live-cd f.eks. KNOPPIX (grafisk) eller INSERT (kommando linie) begge systemer læser, kopierer og videresender filer over LAN eller til anden destination fra dynamiske diske
Avatar billede bjoarn Nybegynder
27. december 2006 - 23:34 #13
@parasitfighter

Kan du ikke uddybe hvad dit forslag går ud på. Jeg må desværre indrømme at jeg hverken ved hvad en live-cd eller insert går ud på.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
28. december 2006 - 07:23 #14
Download og brænd KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/ iso-filen skal brændes som et bootimage, boot op på din KNOPPIX cd (dit cd/dvd drev skal stå til første boot) du har nu adgang til dine dynamiske diske. Jeg har forstået dit spørgsmål som at du har hægtet din dynamiske disk på en bærbar via USB og det giver dig nu følgende muligheder.
Du kan arbejde på vanlig vis med din dynamiske disk via KNOPPIX.
Du kan kopiere indholdet fra din dynamiske disk over på en FAT32 partition.
Du kan lade KNOPPIX være SSH-server og via netværk hente de data du ønsker fra den dynamiske disk, i sidsnævnte tilfælde kan du foretage manøvren fra en anden XP-installation ved at benytte programmet WINSCP http://winscp.net/eng/docs/lang:da
Hvis du ønsker at overføre dine data via SSH kan du nøjes med at downloade og brænde INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html idet alt arbejdet foregår fra XP-installationen
Får du problemer så spørg igen
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
28. december 2006 - 07:25 #15
Ps. vedr. overførsel af data via SSH, metoden kan ikke anbefales hvis du kører med WIRELESS net
Avatar billede bjoarn Nybegynder
28. december 2006 - 11:10 #16
@parasitfighter

Det lyder som noget jeg må prøve af. Jeg lader dig hører om det virker, men skal lige først aflevere opgave 2. januar (universiteten er så dejligt ;-)
Godt Nytår!
Avatar billede bjoarn Nybegynder
18. august 2010 - 12:36 #17
Det lykkedes aldrig at læse dynamisk formateret ntfs disk fra Windows XP home