Avatar billede Boddicker Seniormester
24. december 2006 - 10:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Død PSU eller bundkort?

Efter at have investeret i nyt mobo (Asus P5W64 Pro), CPU og ram døde skidtet efter et døgn.

Jeg tror, den er gal med PSU'en (Thermaltake Silent Purepower W0049R 680 W), men jeg er ikke helt sikker.

Når jeg starter computeren, lukker den ned igen efter ½ sekund, og bios når aldrig at vise sig.

Da computeren stadig virkede, opførte den sig også mærkeligt. Billedet "blafrede", og jeg kunne ikke genstarte computeren. Hver gang jeg forsøgte, lukkede den bare ned.

Nu prøvede jeg så at koble en gammel PSU til, og pludselig kører det hele igen. Ingen blafren og mulighed for at genstarte!

Det mærkelige er så, at hvis jeg slutter Thermaltake PSU'en til min gamle computer (En Asus P4-ting), kører den også upåklagelig!

Derfor er spørgsmålet: Når den nye PSU virker til det gamle bundkort, hvordan kan jeg så tjekke, om det er det nye bundkort eller den nye PSU, der er i stykker.

Jeg hælder selv mest til det sidste, men hvorfor f.... virker Thermaltake'en så til det gamle bundkort? Bruger den mindre strøm? Er strømpin'ene anderledes bygget op? Bruger det nye bundkort pins, den gamle ikke bruger, og er det derfor den, der er i stykker i stedet?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. december 2006 - 10:31 #1
har du checket om der er en bios opdatering, der beskriver dit problem.?
Avatar billede Boddicker Seniormester
24. december 2006 - 10:33 #2
Jeg har opdateret til den nyeste bios, så det er ikke der problemet ligger. ;)
Avatar billede dragonheart Nybegynder
24. december 2006 - 11:12 #3
har du prøvet at sætte den tilbage til dit nye bundkort igen og se hvad der sker ?. om problemmet sker igen. det kunne godt lyde som en løs forbindelse et eller andet sted eller måske ikke sat helt rigtigt sammen. men som det lyder lige her og nu, kan det lyde som en løs forbindelse.
Avatar billede Boddicker Seniormester
24. december 2006 - 11:19 #4
Jeg har prøvet det mange gange.

Den gamle PSU er en 20-pins ATX-udgave, og den kan trække det nye mobo.

Den nye PSU har en 24-pin ATX-stik, hvor de fire pins kan pilles af, så den kan bruges i en gammeldags 20-pins udgave. Det har jeg også prøvet, men den vil stadig ikke starte op. Man kunne jo ellers tro, at det var de fire "ekstra" pins, det var galt med.
Avatar billede kogt Nybegynder
24. december 2006 - 14:21 #5
jeg tror det er en mandags udgave af det bundkort du har faaet, det er der mange andre paa sitet heriblandt mig selv, der kan skrive under paa nogen gange sker det simpelt hen at bundkortet er defekt fra levering

men de nye bundkort skal jo bruge 24 pins "hovedforsyning" mens gamle kort kun skal bruge 20 pins...??
Avatar billede Boddicker Seniormester
24. december 2006 - 23:20 #6
Hmmm... det nye mobo kan altså godt køre "kun" med 20 pins. Den kan nok bare ikke trække så frygtelig meget, før den går ned.

Men hvis det er en mandags-mobo, hvorfor virker den så med den gamle PSU?
Avatar billede Boddicker Seniormester
27. december 2006 - 10:02 #7
Fandt selv ud af det. Det lyder underligt, men det passer...! ;) http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=30289&highlight=asus
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. januar 2007 - 13:35 #8
Hmm siden virker ikke.?
Men så luk..O)
Avatar billede Boddicker Seniormester
29. januar 2007 - 19:59 #9
Lukker og slukker - og linket virker fint her. ;)