Avatar billede paxiz Nybegynder
22. december 2006 - 17:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

et design i center?

Hvordan kan jeg få mit design til at være i center på min skærm?
Jeg er ny, og er lige gået i gang med at lære php, så håber i kan hjælpe mig nu og fremover :)
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. december 2006 - 17:29 #1
<table height="100%" width="100%">
<tr>
<td align="center" valign="middle">Dit indhold her<td>
</tr>
</tabl>
Avatar billede simplus Nybegynder
22. december 2006 - 17:31 #2
#tjaz

den koder virker nok i visse browsere, men den er udgået og er derfor ikke valid :-)

Ville hellere bruge margin: 25% auto;

udover det ville jeg lige oplyse spørger om at PHP ikke har noget med strukturen af elementer at gøre ;-) PHP er et dynamisk sprog til at lave systemer som fx en gæstebog eller et forum. Det du er ude i er HTML og evt. CSS.

Held og lykke fremover.
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. december 2006 - 17:39 #3
hmm, den kendte jeg faktisk ikke, er der så også en måde hvorpå man kan få den til at stå i midten af siden? (udover text-align:center;) ?
Avatar billede simplus Nybegynder
22. december 2006 - 17:46 #4
ja, ved at angive align: center; enten via css eller html i <td> istedet for <table>
præcis som du har gjort..

vær opmærksom på at text-align: center; kun virker på alle elementer i IE! Det er en fejl. Den centrere jo også tabeler, billeder og andre elementer istedet for kun tekst. I FF gør den ikke sådan, der skal du bruge align: center; som virker i alle browsere
Avatar billede simplus Nybegynder
22. december 2006 - 17:47 #5
alternativt kan man jo også bare bruge

<span style="align: center;">Bananer</span>

eller

<div style="align: center;">Bananer</div>
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. december 2006 - 17:49 #6
align er så vidt jeg ved ikke valid css ?
Avatar billede simplus Nybegynder
22. december 2006 - 17:50 #7
Jeg bruger den da, og jeg får aldrig fejl i hverken css eller html på det punkt?
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. december 2006 - 17:56 #9
mit input var:

body {
    align: center;
}

mens f.eks.:

body {
    text-align: center;
}

ikke giver fejl
Avatar billede simplus Nybegynder
22. december 2006 - 18:02 #10
Jeg vil lige erkende at du har ret: Den var ikke valid i CSS, men istedet i HTML. Jeg kom til at bytte om på det :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2006 - 23:40 #11
I stedet for at bøvle med "text-align: center" og dens finurligheder i IE, så kan du også bruge den her CSS-metode, som virker i alle browsere:

#wrapper {
    left: 50%;
    margin-left: -380px;
    position: relative;
    width: 760px;
}

Du skal selvfølgelig lige justere width og margin-left efter bredden på dit eget design :) Du kan så sætte #wrapper som id på den <div> som "wrapper" hele dit design - altså <div id="wrapper">...indhold her...</div>. Jeg ved ikke om dette også virker, hvis du bruger tables til layout (i så fald: fy! ;P), men prøv
Avatar billede oldnick Nybegynder
23. december 2006 - 01:57 #12
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
<!--
body {
    text-align:center;
}
#content {
width: 400px;
height:400px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:left;
background-color:#ECECEC;
}
-->
</style>
</head>

<body>
<div id="content">
</div>
</body>
</html>
Avatar billede paxiz Nybegynder
23. december 2006 - 19:37 #13
Så hvis jeg har den første del af mit script her

<html>
<head>
<title>test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

Hvor skal den der align: center; skal ind henne?
Avatar billede oldnick Nybegynder
23. december 2006 - 19:55 #14
Her:

<html>
<head>
<title>test</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
/* Det her er et "in doc." css, det ville være bedre hvis du brugte et externe css doc hvis du har flere sider!  */
body {
    text-align:center;
    background-color: #FFFFFF; /* Baggrunds farven */
    margin: 0; /* Her har jeg sat alle margins til at være 0px */
}
#content {
width: 400px;
height:400px;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:left; /* Her sørger vi for at teksen i div'en content er højrestillet */
background-color:#ECECEC;
}
-->
</style>
</head>
<body>
Avatar billede paxiz Nybegynder
23. december 2006 - 21:31 #15
forstår stadig ikke. Kan man ikke bare sætte alle koderne til at være i center?
ved at skrive algin:center;?
Avatar billede webname Nybegynder
28. december 2006 - 21:49 #16
En hurtig løsning hvis du vil undgå .css i første hug..
<table height="100%" width="100%">
<center><tr>
<td align="center" valign="middle">Dit indhold her<td>
</tr></center>
</table>
<center> er centerings tag'et, men den lette måde at lave det på.. 100 % HTML

//Jannik Hansen
Avatar billede tjaz Nybegynder
14. august 2008 - 11:25 #17
webname -> måske du skulle starte med at læse den første post og ikke mindst hvad debatten går på i resten af indlæget.

<center> er invalid på det sted hvor du har sat det og desuden overflødigt
Avatar billede webname Nybegynder
14. august 2008 - 13:00 #18
Siger du to år efter? Ja, det kan jeg se.. Sorry, jeg har nok været lidt træt der.. :) Men mon ikke det er på tide at lukke?
Avatar billede oldnick Nybegynder
08. december 2009 - 12:18 #19
Lukker..