Avatar billede simsen Mester
22. december 2006 - 13:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

WYSIWYG editor valg

Hej,

Jeg har brug for at integrere en WYSIWYG editor på en side. Jeg har kigget lidt på det der findes under open source og er støt ind i FCKeditor. Nogen der kender denne?

Hvis ja - jeg mangler et eller andet sted, hvor jeg kan se et eksempel på hvordan man loader en tekst fra database til editoren og hvordan man gemmer retur til databasen efter editeringen.

Hvis andre kender bedre editorer, er jeg åben i den retning.... Bare der er hjælp til at installere den i mit website og som ovennævnte - at loadte tekst fra database og gemme til database

mvh
simsen :-)
Avatar billede sneakraid Nybegynder
22. december 2006 - 14:32 #1
Jeg bruger fckeditor, den er helt kanon, mega let at bruge og konfigurere. For at komme i gang skal du hente denne pakke http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=75348&filename=FCKeditor_2.3.2.zip .. som er selve editoren, scripts, templates osv. Herefter kan du hente en control specielt til .net, så du kan smide den i din toolbox i Visual Studio (eller visual web developer): http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=75348&package_id=137125

Editoren er som sådan meget let at tilgå når du først bruger den. Fra codebehind kan editorens indhold hentes/sættes ved at bruge FCKeditor.Value

Ang. det at hente fra database og indsætte/opdatere, kan du bruge en SqlDataSource (hvis du bruger mssql og er ny til det med db adgang). Et hurtigt eksempel på det at hente data, kunne være:

Source på Default.aspx:

<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="Test_Default" %>

<%@ Register Assembly="FredCK.FCKeditorV2" Namespace="FredCK.FCKeditorV2" TagPrefix="FCKeditorV2" %>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head runat="server">
    <title>Test Editor</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
        <div>
            <FCKeditorV2:FCKeditor ID="FCKeditor1" runat="server" BasePath="../FCKeditor/">
            </FCKeditorV2:FCKeditor>
            <asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:imdbConnectionString %>"
                SelectCommand="SELECT [Text] FROM [PageText] WHERE ([ID] = @ID)">
                <SelectParameters>
                    <asp:Parameter DefaultValue="1" Name="ID" Type="Int32" />
                </SelectParameters>
            </asp:SqlDataSource>
        </div>
    </form>
</body>
</html>

Codebehind:

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

public partial class Test_Default : System.Web.UI.Page
{
    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        if (!IsPostBack)
        {
            DataView dv = (DataView)SqlDataSource1.Select(DataSourceSelectArguments.Empty);
            FCKeditor1.Value = dv[0]["Text"].ToString();
        }
Avatar billede simsen Mester
22. december 2006 - 14:49 #2
sneakraid

Har installeret den og den kører også - mit problem var, at jeg ikke vidste hvordan jeg kunne sætte/hente data fra databasen. Og det har du så givet mig svaret på;

"Editoren er som sådan meget let at tilgå når du først bruger den. Fra codebehind kan editorens indhold hentes/sættes ved at bruge FCKeditor.Value" og "FCKeditor1.Value = dv[0]["Text"].ToString();"

Har ikke forsøgt det endnu - men stoler på det virker - så bare smid et svar og du får dine points.

Jeg takker mange gange for hjælpen.

Et lille sidespørgsmål - hvis du gider; Jeg kan se i eksemplerne, at man kan ændre skema (altså udseendet) - hvordan gør jeg det?

mvh
simsen :-)
Avatar billede sneakraid Nybegynder
22. december 2006 - 15:09 #3
For at ændre skins åben fckconfig.js i FCKeditor mappen. Her skal du lede efter linien der starter med FCKConfig.SkinPath og ændre det sted hvor der standard står 'skins/default/', til f.eks. 'skins/office2003/'. Får at se hvilke skins du har til rådighed, kan du gå ind i mappen FCKeditor > editor > skins
Avatar billede simsen Mester
22. december 2006 - 18:30 #4
sneakraid

Thanks very much

simsen :-)
Avatar billede windcape Praktikant
22. december 2006 - 19:26 #5
Jeg vil anbefale:

http://www.kevinroth.com/rte/

eller min egen , hvis du skal bruge en mere simpel end FCK under en åben licens:

http://dragons-lair.org/repository/Javascript/RTE/
http://dragons-lair.org/module/repository/Javascript/RTE/