Avatar billede 2hot4u Nybegynder
22. november 1999 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mounting af ALLE mine win drev

Jeg har med succes mountet mit c-drev.
Men jeg kan ikke finde ud af at mounte min to andre windows drev.

Det drejer sig om en partion på min første hardisk og en 3gb hardisk.

Jeg får hele tiden fejlmeddelse når jeg prøver at mounte det.

Er der forresten nogle der ved hvilken fil det er jeg skal rette i for at fortælle linux at min skærm skal kunne køre med 600x800 opløsning?

Og i så fald hvad skal jeg skrive?

/Hjalte
Avatar billede cldu Nybegynder
23. november 1999 - 00:17 #1
´hmmm.. den med skærmen kan jeg klare... du skal køre Xconfigurator fra prompten. Eller er det X11Setup ?

En af de to, anyways.. Og der skal du bare selv bestemme hvilken monitor du bruger, altså en SVGA der kan klare fx. 1024x768 @ 85 Hz.
Avatar billede davidbl Nybegynder
23. november 1999 - 09:17 #2
Du kan også køre "setup" fra promten.. Men det med dine win drev. Hvad er fejlen, man kommer et langt stykke når man har noget at svare på..

Men det har højst sandsynligt noget at gøre med hvilken device dine win disks ligger på.. Altså dit C: i windows svare til /dev/hda1 Men når du så skal til at mounte dit næste windoze drev, så bliver det somregl til /dev/hda5 og videre... Det er noget med den måde windoze bygger sine drev struktur op. så prøv hvis du skal mounte det næste drev i windoze at gøre det her.

fx.
mount /dev/hda5 /mnt/d

Hvis du ikek har lavet noget dir til at mounte i, skal du lave et inden du mounter, jeg har f.eks lavet et katalog som hedder d under /mnt. Hvis nu den klager over den ikke kan finde nogen /dev/hda5 så kan du jo prøve dig frem med.

f.eks.
/dev/hda3
/dev/hda6
/dev/hda7
osv....

Hvis det ikke virker, og du ikke finder én af dine Harddiske med denne fremgangs måde, skal du prøve at insætte "-t vfstypes" i command linien. Denne linie fortæller din mount hvilken type FStype som vi har med at gøre...

f.eks.

mount /dev/hda(x) -t vfstypes /mnt/d

vfstype som du her har en liste over...

minix, xiafs, ext, ext2, msdos, umsdos, vfat, proc, autofs, devpts, nfs, iso9660, smbfs, ncpfs, adfs, affs, coda, hfs, hpfs, ntfs, qnx4,  romfs,  ufs, sysv and xenix.
Avatar billede lrj Nybegynder
23. november 1999 - 22:08 #3
Kig i filen

/etc/fstab

- der ligger opsætningen af dine diske overfor systemet. For en gennemgang af hvad linjerne i filen betyder, se

man mount

Nemmere kan det da ikke være :)
Avatar billede lyset Nybegynder
24. november 1999 - 05:11 #4
Min maskine er konfigureret med to harddiske således, at den første indeholder Linux og den anden indeholder en forbandet masse partitioneringer, der oprindeligt er lavet i Windows.
Når jeg så skal bruge det drev på den anden harddisk, hvor mine oprindelige data ligger på, mounter jeg den med

mount /dev/hdb11 /mnt/hdb11 -t vfat

"/dev/hdb11" angiver at det er en device, at der er tale om den harddisk, som Linux opfatter som b'eren, og at det er partition nr. 11 herpå.

"/mnt/hdb11" angiver stien til der, hvor du skal kunne finde denne partition. "mnt" står for mount, og det er her man lægger den slags (cdrom-drevet mountes også her). Jeg har så valgt at kalde den "hdb11", men det kan du selv vælge. Du skal bare oprette et direktorat her.

"-t vfat" angiver at der er tale om en partition af typen vfat.

Men altså: Du kan skifte til /mnt/-direktoratet med

cd /mnt/

også skabe et nyt direktorat herinde med

mkdir <dirnavn>

hvor <dirnavn> kan være "c-drev" eller "hdb11", som jeg har brugt til det ene af mine, eller noget helt tredie.

Hvis du skal have fat i den første harddisk er der tale om hda<nr>, hvor <nr> så er nummeret på den partition, der er tale om.
Det kan godt være, at der er nogle numre, der mangler. Jeg har f.eks. ikke hda3, hda4 eller hda5.
Avatar billede zixiz Nybegynder
24. november 1999 - 09:39 #5
Det kan godt være det ikke er relevant i dit tilfælde, men Mandrake Linux 6.1 har en indbygget funktion i X, hvor man kan gå direkte ind på samtlige win-drev...
Avatar billede svindler Nybegynder
02. december 1999 - 11:03 #6
Mht Desktop størrelsen er det /etc/X11/XF86Config du skal rette i.
Du skal rette i linien "Modes ...." i den relevante Section "Screen".
Prøv også at skrive "Virtual 800 600" og se forskellen.
Se evt "man XF86Config", hvis du behøver nærmere forklaring.

Mht disken, vil det hjælpe, hvis du lister output fra kommandoen "p" i fdisk for hver af dine diske. Du kan vælge, hvilken disk fdisk skal kigge på ved at skrive "fdisk /dev/hda".
Dine drev hedder formodentlig /dev/hda5 og /dev/hdb1 og du skal derfor bruge kommandoerne
mount /dev/hda5 /mnt/d
mount /dev/hdb1 /mnt/e
/mnt/d og /mnt/e skal være oprettet på forhånd.
Giv os evt fejlmeldingerne fra mount-kommandoerne, hvis det kikser.

Hvis disse kommandoer virker, kan du bruge linuxconf til at rette i /etc/fstab, så de bliver mountet automatisk ved boot, hvis du er interesseret i det. Du kan også selv rette i /etc/fstab, men personligt har jeg en tendens til at lave ged i parametrene, så jeg foretrækker programmer, der checker parametrene for mig.
Avatar billede midiman Nybegynder
15. januar 2000 - 12:13 #7
du kunne jo også prøve at skrive :

cat /proc/partitions

så får du en liste over alle de partitioner, linux har fundet ...

så kan du nemt finde ud af hvilke du partitionsnavne du skal indsætte i /etc/fstab ...
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. september 2000 - 23:58 #8
Jeg lukker spørgsmålet
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. september 2000 - 23:59 #9
Prøver igen...
Jeg lukker spørgsmålet