Avatar billede neptoz Nybegynder
20. december 2006 - 23:32 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Viser ikke det 2. JS

Jeg har 2 JS koder, et som viser klokken, og et som viser dato'en.

I kan lige se de 2 koder først.

Klokken:

<script type="text/javascript">

function klokken() {
var tiden = new Date();

var timer = tiden.getHours();
var minutter = tiden.getMinutes();
var sekunder = tiden.getSeconds();

if(minutter<10) {
minutter = '0'+minutter;
}
if(sekunder<10) {
sekunder = '0'+sekunder;
}

document.getElementById('klokken').innerHTML='og klokken er nu '+timer+':'+minutter+':'+sekunder;

setTimeout('klokken()',1000);
}

</script>

Dato:

<script type="text/javascript">

function dato() {
var tiden = new Date();

var dag = tiden.getDay();
var dato = tiden.getDate();
var maaned = tiden.getMonth();

var dagene = new Array('Mandag', 'Tirsdag', 'Onsdag', 'Torsdag', 'Fredag', 'Lørdag', 'Søndag');
var maanederne = new Array('januar', 'februar', 'marts', 'april', 'maj', 'juni', 'juli',
'august', 'september', 'oktober', 'november', 'december');
document.getElementById('dato').innerHTML='Idag er det: '+dagene[dag-1]+' d. '+dato+' '+maanederne[maaned];
}

</script>

Nu når jeg så vil have de 2 frem indsætter jeg:

<body onload="klokken()">
<div id="klokken"></div>

Ligeledes med dato:

<body onload="dato()">
<div id="dato"></div>

Men problemet er, den viser kun klokken?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. december 2006 - 23:41 #1
Du må kun have 1 body-tag, og derfor kun 1x onload.

Eksempel: <body onload="klokken();dato()">

Du kunne også vise datoen, som automatisk kalder klokken:

function dato {

// din nuværende kode her ...

klokken(); // kald klokken
}

med body: <body onload="dato()">
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 00:21 #2
Det virker, men, den viser det på 2 linjer og jeg har ikke lavet noget <br />

Så hvad kan der være galt? Hvis du også lige vil svare på det?

Link: http://www.neptoz.dk/v2/
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 12:38 #3
<ole>

Du kan ikke have to body-elementer i et HTML-dokument ... det er da ikke så svært at forstå  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 12:40 #4
I øvrigt er der ikke meget ved den side, der fungerer ... har du set den i andet end IE?  ;o)
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 13:02 #5
Hvis du kigger har jeg fået svar på det, men jeg vil da lige kigge på den med FF.
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 14:39 #6
Jeg forstår ikke, hvad du mener med: "Hvis du kigger har jeg fået svar på det"  =)

Hvis du mener, at det har thesurfer allerede svaret på, så forstår jeg ikke, det ikke afspejles i dokumentet ... der er stadig to body-start-tags  ;o)
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 14:58 #7
Har rettet.. Men, mangler stadig svar på hvorfor den skifter linje når jeg ikke har sat noget <br /> ind..

Og så kunne du måske svare på hvordan jeg optimere den til FF?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
21. december 2006 - 15:01 #8
der er linie skift fordi det står i 2 <div>'s og en <div> har en linebreak fra fødslen. Det kan du ikke ændre på
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:02 #9
Hm.. Okay.
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:02 #10
Hvordan giver jeg points :P?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
21. december 2006 - 15:02 #11
du kunne måske ændre det til 2 <span>'s..? ved ikke lige om det vil være bedre...
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:02 #12
Vil prøve..
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
21. december 2006 - 15:04 #13
du kan give point når der er en der har lagt et svar, så markerer du navnet og trykker på accepter.
mht. FF optimering kan du starte med at få den til at validere: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.neptoz.dk%2Fv2%2F
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:05 #14
Okay.
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:09 #15
Smider dig og thesurfer så lige et svar?

Hvis man altså kan give point til begge 2 ?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
21. december 2006 - 15:10 #16
hvis der er mere end en der skal have point så markerer du bare dem allesammen og trykker accepter
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:11 #17
Okay, men så venter jeg lige på thesurfer har smidt et svar :)
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:12 #18
Men kan du prøve og forklare lidt nærmere hvordan man optimere en side til FF?
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 15:26 #19
Hvis jeg var dig, ville jeg læse et par bøger og lære mig de allermest grundlæggende ting omkring webkodning. Sålænge, du overhovedet kan tænke på en løsning à la:

</head>
<div id="wrap">

        <div id="header">

            <a href="http://www.neptoz.dk/v2/"><h1 id="logo-text">Henrik [NeptoZ]</h1></a>
            <h2 id="slogan">Version 2</h2>
            </div>

        <div  id="menu">
        <div align="center">
        <body onload="klokken();dato()">

- er der ingen grund til at spilde tid på at optimere til FF  ;o)
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 15:27 #20
Det er så noget helt andet og var slet ikke noget svar.. :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 15:35 #21
Jamen, Det er da _præcis_ det, det hele handler om ... skodkode! Hvad i alverden laver det body-tag dér ...?!??!!! Hvis du ikke kan det mest grundlæggende HTML, er du da slet ikke klar til at optimere til bestemte browsere  :)

Det helt enkle svar lyder: Skriv god og valid kode! Så er koden optimeret til de fleste browsere - herunder FF
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. december 2006 - 20:46 #22
neptoz> Når olebole skriver noget, plejer det gerne at være rigtigt.. :-)

Det er en rigtig god ide, at lære HTML, inden du begynder på at lave "store" eller offentlige sider.

Som olebole skriver, skal strukturen i din kode følge visse retningslinier..

Du kan f.eks. starte her: http://www.html.dk/tutorials/html/
Det er en tutorial skrevet på dansk, som forklarer de mest basale ting, som man absolut skal kunne, hvis man vil lave noget der bare er en smule ordentligt..
Når du kan det der er på html.dk, kan du begynde at læse mere om HTML, og udvide din horizont.
Brugeren roenving plejer at sige, at selv html.dk har fejl..

Ang optimering:
For at kunne optimere til flere browsere, kræver det noget (eller meget) viden om HTML, og gerne også CSS.
Hvis dine elementer/tags ligger hist og pist, vil siden ikke vises ordentligt.

Jeg plejer at sige, at man *ikke* skal bruge Internet Explorer, som den første browser til at teste med, da den giver et forkert billede af, hvordan siden faktisk ser ud.. Det skal helst være Opera eller Mozilla Firefox (gerne i kombination).

Det må have været en fejl, at du har valgt at lave XHTML strict dokumenter..
Hvis du ikke kan lave almindelige HTML dokumenter, skal du nok ikke lægge dig ud med XHTML strict..

Ifølge olebole, er der ingen rigtig grund til at kode til XHTML pt.. Du kan evt læse artiklerne:
http://www.eksperten.dk/artikler/537
http://www.eksperten.dk/artikler/538

Copy & Paste kan være godt, men er skidt hvis man ikke forstår koden..

Jeg håber at du vil tage disse gode råd til dig..

- Her er et svar fra mig.
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 22:01 #23
Lols, jeg kan godt alt det der jeg er begyndt og lære PHP nu.. :) Så jeg behøver ikke læse nogle artikler om HTML.

- Du har fået dine points..
Avatar billede neptoz Nybegynder
21. december 2006 - 22:01 #24
- Så hele den der lange besked kunne du godt have sparet dig.. Fordi du kender mig ikke så du kan ikke dømme mig sådan (:
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
22. december 2006 - 09:24 #25
øhh, nu har jeg ikke set på din kode, men hvis det olebole skrev 21/12-2006 15:26:30 er rigtigt så burde du nok overveje at læse en del mere om HTML.. især hvis du begynder på PHP for det kan hjælpe dig en hel del hvis du kun skal koncentrere dig om at rette kode i et sprog.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. december 2006 - 17:45 #26
neptoz> Mit indlæg (21/12-2006 20:46:55) var baseret på koden, der findes på adressen:

http://www.neptoz.dk/v2/

Hvis du kan "alt det der" og har selv lavet ovennævnte side, ville jeg anbefale at kigge koden igennem for fejl, og få siden valideret på http://validator.w3.org/

- Takker for points.