Avatar billede koldstar Nybegynder
20. december 2006 - 19:12 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Cannot resolve collation conflict for column 3 in SELECT statemen

Hej eksperter

Jeg får en lidt underlig fejl når jeg forsøger at hente nogle kolonner ud fra min MSSQL database.

Cannot resolve collation conflict for column 3 in SELECT statement

Min SQL sætning ser sådan ud:

SELECT ID, status, fornavn + ' ' + efternavn as navn from ansat WHERE ID=1

Det underlige er det virker at skrive SELECT efternavn FROM ansat. Felterne fornavn og efternavn er begge af typen nvarchar og hvis jeg udskifter efternavn-feltet med et hvilket som helst andet nvarchar felt virker det fint.

Så der er tilsynelandende et eller andet galt med efternavn-feltet.

Er der nogen der har en ide til hvad der går galt?
Avatar billede a1a1 Novice
20. december 2006 - 19:32 #1
det er sikkert collation (sprog) på det ene felt der er forskellig
Avatar billede koldstar Nybegynder
20. december 2006 - 22:28 #2
Hey

Det har du sikkert ret i. Der er ihvertfald noget sorteringshalløj der er forskelligt. Nu har jeg dog et andet problem. Jeg får følgende fejl når jeg forsøger at rette feltegenskaberne:

ADO-fejl: Could not allocate space for object 'Tmp_ANSAT' in database 'xxxxxx' because the 'PRIMARY' filegroup is full.

Har du også en løsning på det?
Avatar billede koldstar Nybegynder
20. december 2006 - 22:59 #3
hej igen
oprttede lige en test kollonne, der bruger samme sorteringssporg. Så får jeg ikke fejlen, men den retunerer et blank felt istedet hvis feltet er null. Hvad kan jeg evt pakke den ind i? så det virker? har prøvet med STR()
Avatar billede koldstar Nybegynder
20. december 2006 - 23:00 #4
tilføjelse til ovenstående. Det er kun det nye felt der er null og altså ikke fornavn.
Avatar billede koldstar Nybegynder
20. december 2006 - 23:06 #5
okay, man skal jo bare spørge, så finder man som regel svaret selv... jeg bruger COALESCE til at tjekke for null: COALESCE(test,' ')

SELECT ID, status, COALESCE(navn,' ') + ' ' + COALESCE(test,' ') as navn from ansat WHERE ID=1

Så nu er alt fint, bortset fra at jeg ikke kan rette det sproget for den kollonne jeg skal bruge uden at få ADO-fejlen nævnt i indlæg #3... Så den vil jeg gerne have lidt hjælp til hvis der er nogen der han en løsning.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
21. december 2006 - 08:00 #6
Omkring din fejl i indlæg 3, så tjek, om databasen har lov til at udvides.
Avatar billede koldstar Nybegynder
21. december 2006 - 10:03 #7
bennytordrup> OK, jeg kontakter lige udbyderen og hører om pladsen er ved at være opbrugt. Men det er da undeligt at den kun kommer når jer retter og ikke når jeg opretter?
Avatar billede koldstar Nybegynder
09. januar 2007 - 13:10 #8
hov, jeg har glemt at lukke denne. Kan I ikke lige smide et svar begge 2?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
09. januar 2007 - 13:14 #9
svar
Avatar billede a1a1 Novice
09. januar 2007 - 19:38 #10
svar ;o)
Avatar billede koldstar Nybegynder
09. januar 2007 - 20:13 #11
mange tak begge to... Og det var selvfølgelig pladsmangel der gav den sidste fejl.