Avatar billede milo Nybegynder
23. maj 2001 - 10:09 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

hjælp til telefonbog

Jeg er igang med en telefonbog i php/mysql, hvor man bare kan indtaste brugernavn, password og mobil nr.

Jeg har lavet opret og login.
Men jeg er i tvivlvom, hvordan det skal foregå, når man skal tilføje et navn og mobilnr. efter man er logget ind? - Hvordan skal det laves? - altså det jeg mener er, skal jeg oprette en ny tabel i min db med 2 felter, nemlig navn og mobil nr? - eller skal jeg bruge samme tabel som den hvor brugerne er i.

Kort sagt, hvordan får jeg de numre man indtaster i sin telefonbog, til at blive vist på de rigtige logins...opretter brugeren test1 en i sin tlfbog, som hedder blabla og nr. 12345678 - så skal test2 jo ikke have vist det nr. når han logger ind :)

Jeg behøver ik noget kode, bare hvordan det skal foregå... :)
Avatar billede milo Nybegynder
23. maj 2001 - 10:13 #1
skal hver bruger have en tabel?
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2001 - 10:16 #2
Om hver bruger skal havde en tabel. Ja, enten det eller lave et felt til brugerens ID, så når test1 opretter en post, bliver der skrevet test1 i det.

Du skal jo så bare i din SQL lave noget frasortering fra alle der ikke hedder det sammme som bruger.

Håber du kan følge mig.
Avatar billede leif Seniormester
23. maj 2001 - 10:17 #3
Hvordan det rent, nemmes programmeringsmæssigt, ved jeg ikke.
Avatar billede morw Nybegynder
23. maj 2001 - 10:17 #4
Nej kun 2 tabeller. en til brugere og en til numre.

bruger_t:

id
navn
kode
e-mail
osv

telefonbog_t:

id
bruger_id
navn
tlfnummer
Avatar billede milo Nybegynder
23. maj 2001 - 10:21 #5
morw, din løsning tiltaler mig mest :)

mht. til feltet ID, det blir da automatisk lavet ik? auto increment...

ved den tabel du har kaldt telefonbog_t - det felt der hedder bruger_id, det er så det ID, en oprettet bruger har fået ik? - kan man ikke bruge navn i stedt? - hvis ikke, hvordan gir jeg så en bruger et automatisk ID? det har jeg ikke prøvet før, så der blir lidt kode nok nødvendig :)
Avatar billede milo Nybegynder
23. maj 2001 - 10:23 #6
har lige afsat 15 points mere
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
23. maj 2001 - 14:22 #7
Jeg ville bestemt lægge det hele i en tabel! Dermed tildeles der altså et id# til hver bruger, som er oprettet i systemet.
Derefter vil jeg bruge SQL-kommandoer til at frasortere hvis det er nødvendigt (WHERE)

Når bruger er logget kunne du jo smide en cookie i hovedet på ham, som enten indeholdt hans bruger navn eller et id#.

Jeg er på ICQ#51884987 hvis det kan bruges.
Avatar billede intersurf Nybegynder
24. maj 2001 - 17:30 #8
Du kan downloade min en telefon bog på denne adresse http://www.friserverplads.dk/xperten/telefonbog.zip den er lavet i my-sql og php.