Avatar billede newbie_s Nybegynder
18. december 2006 - 13:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

analog digital gnd

Er der en der kan forklare mig vigtigheden af at holde digital og analog gnd adskilt?
Avatar billede gurly Praktikant
18. december 2006 - 15:58 #1
ja digital gnd indeholder en masse digital støj som kan forstyrre analoge kredsløb.
hvis du eksempelvis sætte lydkortet i din pc til et stort steroanlæg og så skruger højt op for volumen, så prøv at åben og luk nogle vinduer på pc´en eller sæt nogle programmer til at arbejde, den digitale støj fra stelplanerne forplanter sig så over i lydkortet, og resultatet er sjove lyde i højtalerne.

om stel i lydkortet kan separeres fra resten af stel i en pc tvivler jeg på, så jeg har valgt et lydkort med spdif digital udgang, og ved mit anlæg har jeg så en digital til analog konverter. se de er hifi lyd fra en pc kan jeg love dig  c",)
samtidig undgår jeg det "brum" som analoge lyd overførsler i lange kabler medføre
(jeg har 25 meter fra pc til anlæg) af samme grund bruger jeg antennekabel til forbindelsen, da "rigtig spdif kabel" let koster 100 kr meteren, men antennekabel er 75 ohm som spdif, så det går fint.
(også med 25 meter dvi kabel til 42 tommer plasma tv)
http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496-main.html

nå det var ikke det du spurgte om, men det kan altså have en del at sige hvis de analoge kredsløb har noget med lyd at gøre, hold digital gnd langt væk fra analog lyd  c",)
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. december 2006 - 16:02 #2
Hvad mener du med "forklare vigtigheden"?
Mener du "hvorfor" ?

Det afhænger en del af din applikation. Hvis din Analog side er noget med høje forstærkninger (som fx. ved termo elemter) kan du næsten ikke undgå det.
Grundløggende går det udpå at den støjende digital del isoleres fra den følsomme analog del.
Avatar billede gurly Praktikant
18. december 2006 - 16:04 #3
hov det var lydkortet jeg linkede til, men her så så link til konverteren  c",)
http://www.musiciansfriend.com/product/MAudio-Flying-Cow-AD-DA-Converter?sku=701205&src=3SOSWXXA
Avatar billede gurly Praktikant
18. december 2006 - 16:08 #4
dunderfjert > ja jeg ved jo heller ikke hvorfor newbie spørger. derfor blev det bare en forklaring på hvorfor lyden i en pc tit er ledsaget af digital støj, i hvertfal sluttet til et stort anlæg  c",)
Avatar billede newbie_s Nybegynder
19. december 2006 - 07:51 #5
Kan ikke lige se hvor det spørgsmål misforstås, men never mind!

Men så omformulerer jeg. Hvorfor skal digital og analog gnd holdes adskilt?
Avatar billede gyraf Nybegynder
19. december 2006 - 13:24 #6
Fordi digital gnd hurtigt fyldes med "skidt", altså støj fra digitale kredses non-kontinuerte strømforbrug, der så igen forstyrrer referencen/gnd'en til de analoge kredsløb - hvis de ikke holdes adskilt.

Jakob E.
Avatar billede gurly Praktikant
19. december 2006 - 14:05 #7
og det var vel også hvad jeg forsøgte at give et eksempel på  c",)
du skriver jo INTET om hvilken analog/digital grd der er tale om, i hvilken forbindelse eller noget  c",)
Avatar billede newbie_s Nybegynder
19. december 2006 - 15:18 #8
takker gyraf.

Smid svar
Avatar billede gyraf Nybegynder
20. december 2006 - 19:56 #9
..det var jo Gurli der svarede - ka' hun ikke få point'ne?

Jakob E.
Avatar billede newbie_s Nybegynder
21. december 2006 - 09:00 #10
Jeg forstod bare din forklaring bedre, men det kan da godt være det er det samme gurly skriver:-)

God Jul alle
Avatar billede gurly Praktikant
02. januar 2007 - 06:19 #11
Vi kunne da ha delt dem
nå men jeg takker  c",)