Avatar billede darthwaders Nybegynder
18. december 2006 - 10:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Udskifte billeder

Hej eksperter,

er der en mulighed for selv at udskifte billeder på en SWFfil, ved f.eks at placere billederne i en bestemt mappe og derefter bare udskifte de forskellige jpg'er?

jeg har hørt om CMS-moduler der har sådan en funktion, hvor brugeren selv kan udskifte billederne i flash'en.

på forhånd tak, DW
Avatar billede kalleballe Nybegynder
18. december 2006 - 11:11 #1
Det kan du sagtens gøre:
loadMovie("minMappe/image1.jpg", ditHolderKlip);

så kan du senere bare lave et nyt billede og kalde image1.jpg så vil flash loade det.

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
18. december 2006 - 11:42 #2
"ditHolderKlip" - er det SWF'en?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
18. december 2006 - 11:55 #3
nej, - ditHolderKlip er et movie clip som du har i din swf, - så kan du styre placeringen af dit billede og andre ting, - f.eks. hvis billedet skal fade ind.

Så altså du laver en ny fla fil, - i den skriver du

loadMovie("minMappe/image1.jpg", ditHolderKlip);

og så laver du et movie clip på scenen som du kalder 'ditHolderKlip', - eller hvad du nu har lyst til.

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
18. december 2006 - 13:46 #4
er ikke helt med...
hvis jeg har 3 forskellige img'er, bliver de også hentet fra den pågældende mappe?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
18. december 2006 - 19:00 #5
nej,- de bliver ikke hentet på samme tid,- kun 1 billede bliver hentet,- hvis  du vil hente billede så så skriver du 'minMappe/image2.jpg" etc.

Som jeg forstår dit spørgsmål spørger du om det kan lade sige gøre at brugeren selv udskifter billederne i en swf fil ved blot at smide nogle nye billeder i en ekstern mappe,- og det kan man på den måde som jeg har beskrevet.

Hvis du vil loade 3 billeder ind efter hinanden så er det en smule mere kompliceret, dog beskrevet utallige steder i dette forum og andre.

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
18. december 2006 - 21:00 #6
det var lige dét jeg mente: jeg vil loade et x antal billeder ind efter hinanden. (vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere det...)

Jeg har et movieklip med f.eks 3 billeder der skiftevis vises ved at fade ud og ind med tween og alpha, og det er disse billeder som skal kunne skiftes ud.
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 07:56 #7
Har du et eksempel på det?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
19. december 2006 - 09:02 #8
jeg kan da forklare dig princippet, - det er ikke så svært.

Hvis du f.eks. kalder alle dine billeder noget med img0,img1,img2.jpg etc. så behøver vi ikke en ekstern datafil, - f.eks. xml, - det er kun nødvendigt hvis vi ikke ved hvad filerne hedder.

Nå, - men så skal du starte med at lave et loop der løber dine billeder igennem og loader dem 1 efter 1.

For at få fade effekten så skal du arbejde med 2 movieclips, - det ene oven på det andet, - så du loader altså først billede 1 ind i det 'nederste' movieclip, - du sætter alpha til 0, - ved brug af f.eks. MovieClipLoader klassen kan du holde øje med om billedet er 100 procent loadet, - når det er 100 procent loadet så bruger du tween klassen til at alpha fade billedet til 100 procent, - og så bruger du f.eks. den udokumenterede funktion setTimeout til at lade billedet stå i f.eks. 4 sekunder,- nu loader du så det næste billede ind i movieclippet oven på det forrige, - når det er loadet så fader du det ind etc.

Du kan se et eksempel her:

http://venstre.dk/tillykke

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 09:54 #9
Jeg kan godt se princippet i det...men det virker lidt uoverskueligt.
du har ikke en .fla som eksempel? evt. sende en?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
19. december 2006 - 09:56 #10
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 10:35 #11
en udmærket side, med lige præcis det jeg skulle bruge,- men download links fungerer ikke...
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 14:19 #12
Har du et andet eksempel?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
19. december 2006 - 14:19 #13
hm det virker når jeg trykker ;) prøv igen :)
Avatar billede kalleballe Nybegynder
19. december 2006 - 14:20 #14
eller giv mig en mail så skal jeg sende den til dig.

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 14:40 #15
underligt...jeg får "The page cannot be displayed"  når jeg både klikker på Slideshow AS1 eller slideshow AS2...

Mail: sari2900@yahoo.dk
Avatar billede kalleballe Nybegynder
19. december 2006 - 14:44 #16
sendt!

vh

KalleBalle
Avatar billede darthwaders Nybegynder
19. december 2006 - 21:49 #17
Takker! det var lige det jeg skulle bruge.
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. december 2006 - 09:00 #18
great!

vh

KalleBalle