Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
18. december 2006 - 10:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortering af nye poster i MSSQL

Jeg har et excell-ark med en masse nye poster som skal hældes ind i min DB. Der vil dog være flere dubletter/gengangere, som IKKE skal kopieres over.

Dvs. jeg skal have en funktion der hedder noget lignende:

Kopier excell-ark -> sorter dem fra som hedder nøjagtigt det samme (fx "Langebjergskolen")

Nogen der har et bud på hvordan det gøres lettest?
Avatar billede ramad Praktikant
18. december 2006 - 10:48 #1
Hejsa

Kan du i din transformation ikke klare det ved at lave et distinct kriterie? Det kræver selvfølgelig at dine rækker med "Langebjergskolen" er helt ens.

Altså noget ala SELECT DISTINCT [din kolonne] FROM [din tabel]
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
18. december 2006 - 10:57 #2
Prøv at tage en kig på kommandoen Exists, hvor du nok sakl bruge Not Exists:

Select *
From sourcetale s
where not exists (select * from destinationtable d where s.id = d.id)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
18. december 2006 - 11:10 #3
Du kan eventuelt også bruge checksum til hurtig at sammenligne flere felter.

Select *
From sourcetable s
where not exists (
          select *
          from destinationtable d
          where checksum(s.felt1,s.felt2, ...., s.feltx) = checksum(d.felt1,d.felt2, ...., d.feltx))
Avatar billede rasmus_damberg Nybegynder
04. januar 2007 - 10:22 #4
thanx lorentsnv! points til dig
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
04. januar 2007 - 14:24 #5
:)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
30. august 2007 - 09:45 #6
Måske på tide at lukke spørgsmålet ;-)