Avatar billede simsen Mester
16. december 2006 - 20:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sortere/udvælge fra datatable

Hej,

Jeg har følgende datatable, hvor jeg henter alt ud fra en tabel i en database. Nu vil jeg gerne have mulighed for at sortere og også udvælge uden at skulle oprette en ny select kommando (og dermed tilgå databasen én gang til). Kan det lade sig gøre?

        //Opretter ny instans af GetHentDataAlt fra Eksempler
        DataTable visalle = eksempler.GetHentDataAlt();

        repeaterAlle.DataSource = visalle;
        repeaterAlle.DataBind();

Altså:

i GetHentDataAlt bruger jeg en select * from datatabel1

Nu har jeg brug for eksempelvis en uden jeg vil oprette en ny metode og dermed ny select kommando
select * from datatabel1 where navn = Tom sort by birthday

mvh
simsen :-)
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
16. december 2006 - 21:50 #1
Du skal have fat i Select metoden:

DataRow[] rows = mitDataTable.Select( String.Empty, "birthday DESC" );

Det første parameter er et filter expression, og det næste sortering.

Se evt. her:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/way3dy9w.aspx
Avatar billede thrytter Nybegynder
16. december 2006 - 21:56 #2
Kan også bruge et DataView

DataView dv = new DataView(visalle);

dv.RowFilter = "navn = 'Tom'";
dv.Sort = "birthday asc";

repeater.DataSource = dv;
repeater.DataBind();
Avatar billede simsen Mester
16. december 2006 - 23:07 #3
thrytter

Det bliver dine points, for kunne desværre ikke få dj uncas til at fungere. Læg et svar.

Tak for hjælpen begge to

mvh
simsen :-)
Avatar billede thrytter Nybegynder
16. december 2006 - 23:18 #4
Du får lige et svar.

Vil nu mene, at svaret fra dj_uncas skulle fungere lige så godt. Har dog kun prøvet min, men sådan er det jo når man først har fundet noget som virker.
Avatar billede simsen Mester
16. december 2006 - 23:22 #5
thrytter

Det er helt sikkert bare mig, der har gjort noget forkert - men fik fejl, hver gang, jeg forsøgte at tilgå siden....Et eller andet med, at jeg ikke kunne føre en datarow over som en tabel....

Så blev glad, da du kom med dit forslag.

mvh
simsen :-)