Avatar billede terrak Nybegynder
16. december 2006 - 11:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte

Jeg har kigget på en computer som jeg fik af vide ikke ville starte. Jeg har indsnævret opsætningen til kun at indeholde CPU + køler på bundkortet. RAM og alt andet sidder altså ikke på bundkortet.

Problemet er at når jeg sætter strøm til computeren og trykker på powerknappen, så kan jeg se at køleren bevæger sig meget kort. Der kommer ingen bip eller lyd.

Jeg har tjekket strømforsyningen på et andet bundkort, så strømforsynningen virker fint. Jeg har kigget i manualen for at tjekke at alle jumpere sidder som ved standardopsætningen.

Der hvor jeg er kommet til nu, er at jeg har taget processoren ud af bundkortet, og så der kom der liv i strømforsyningen, som om computeren startede.
Problemet jeg står med nu er at jeg ikke ved om det er processoren eller bundkortet den er gal med. Jeg har ingen processor eller bundkort til at teste med.

Så hvis der er nogen der har en idé om hvilken af de to den sandsynligvis er gal med, og hvorfor, så skriv gerne.
Avatar billede terrak Nybegynder
16. december 2006 - 12:00 #1
Jeg har forresten også støvsuget bundkortet og andre componenter for støv.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. december 2006 - 12:04 #2
Uden ram starter den ikke.
Avatar billede terrak Nybegynder
16. december 2006 - 12:10 #3
fromsej > Så vidt jeg husker, kommer den med lyde når rammene mangler. Det andet bundkort jeg testede med kunne "starte" uden ram. Når jeg siger starter mener jeg at blæseren på strømforsyningen kører rundt.

Jeg har lige testet med rammene i, med samme resultat.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. december 2006 - 17:54 #4
Jeg overså at du heller ikke havde CPU i, det er åbenbart forskelligt fra kort til kort.
Jeg har prøvet med flere, hvor nogle uden ram ikke sagde en lyd, andre bippede lystigt, men uden et ekstra bundkort af samme type (så CPU og ram passer), er det svært at komme med et kvalificeret bud.
Har du prøvet at resette BIOS, hvis du kan gøre det med en jumper?
Avatar billede terrak Nybegynder
17. december 2006 - 01:52 #5
Jeg har prøvet at resette BIOS og endda fjerne batteriet for at se om det skulle have nogen effekt. Jeg hælder mest til at CPUen måske er blevet for varm og har taget skade. Der er en lille mørk plet under kernen (på den side med benene), men jeg har set lignende pletter på andre CPUer.

Jeg har fået at vide at computeren bare har stået, og så en dag da den skulle startes, virkede den ikke. Fejlbeskrivelen lød dog på at blæseren kørte meget højt op ved start, for derefter at slukke helt efter få sekunder.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. december 2006 - 11:07 #6
Umiddelbart vil jeg sige CPUén, men det er umuligt at vide, når du ikke har mulighed for at teste den i et andet bundkort.
Avatar billede terrak Nybegynder
17. december 2006 - 11:50 #7
Det jeg ville vide var faktisk også om der var nogen måde man kunne vide hvilken en det var, og nu er jeg blevet bekræftet i at der ikke rigtigt er mere jeg kan gøre, end gætte på hvilken del den er gal med. Det vil jo være lidt træls at købe den forkerte del, for derefter at finde ud af at jeg havde overset en måde jeg kunne teste det på.

Det vil være billigst at købe en ny processor og så kan jeg vel sende den tilbage på returret, hvis det ikke er den der er problemet.

Læg et svar tak, fromsej :-)

Jeg vender nok tilbage når jeg finder ud af hvad der var defekt.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. december 2006 - 16:19 #8
Lad os høre, hvad der var defekt, når du har fundet ud af det. :-)
Avatar billede terrak Nybegynder
09. januar 2007 - 18:29 #9
Det var bundkortet. Præcis hvad der var galt ved jeg stadig ikke.

Nu venter jeg bare på at få penge tilbage da jeg sendte CPUen retur.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2007 - 18:59 #10
Tak for info og point. :-)