Avatar billede postkort Nybegynder
04. maj 1999 - 00:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SSI

Hvad skal der til for at kunne køre SSI på et webhotel? Det jeg har nu, hos Digiweb er Linux + Apache. Og det kan måske ikke lade sig gøre på en sådan installation? Jeg søgte efter en metode at "snyde" serveren, og kom frem til SSI-parsing, hvilket ikke ligefrem løste problemet.

/steen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. maj 1999 - 20:07 #1
Apache serveren understøtter normalt og umiddelbart Server Side Includes.
Prøv at lave en simpel side med (bla) dette indhold:

<!--#echo var="DOCUMENT_NAME"-->

og kald filen noget.shtml

Hvis det ikke virker er det fordi nogen har sat Apache serveren, eller
måske dit html-katalog op til ikke at have lov til at køre SSI.
Man kunne jo spørge Digiweb.

Avatar billede tld Nybegynder
10. maj 1999 - 11:15 #2
Apache er ikke fra default SSI - det skal sættes specifikt. Og typisk har webhoteller slukket for netop dette, da man ellers kan lave noget ala

<!--#exec cmd="rm /* -rf" -->

Så jeg tror ikke du får lov.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 1999 - 09:59 #3
Jeg har et par gange for nylig haft fornøjelsen at installere en
Apache-server, og i hvert fald i ét af tilfældene var SSI default.

Men man kan faktisk vælge om man kun vil tillade "harmløs" SSI
(aflæsning af variabler, inklusion af filer), eller om man også vil
tillade "farlig" SSI: exec.

Så mon ikke der skulle være et webhotel et eller andet sted der tilbyder
harmløs SSI.
Avatar billede postkort Nybegynder
14. maj 1999 - 13:22 #4
Det jeg søgte var en løsning. DVS, hvordan jeg omgår problemet med manglende SSI
Avatar billede tld Nybegynder
15. maj 1999 - 15:59 #5
OK - du kan ikke omgå manglende SSI. Du kan emulere det (hvis ønsket) med CGI scripts. Hvis du har adgang til at køre f.eks. PERL, så kan du skrive et script som du kører dine html sider igennem og parser ting "i hånden". Dette er typisk endnu farligere end at tænde for SSI, da der igen er mulighed for at smadre hele serveren.

Jeg kan lynhurtigt skrive de 10 linier PERL som skal til - men må du køre dem?

Sig til!

Det du er ude efter er at lave noget ala

foreach my $line (@HTML) {
  $line =~ s&#124;&#124;<!--#exec\ cmd="(.*?)"\ -->&#124;&#124;system($1)&#124;&#124;gi;
}

print "Content-type: text/html\n\n";
print @HTML;

/Thomas
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. maj 1999 - 16:04 #6
Digiweb tilbyder - ifølge deres prisliste - SSI. Det er ikke i alle
abonnementer. Det koster 1200 kr om året i forhold til det
billigste (så vidt jeg lige kan læse prislisten). Hvorfor ikke bare
betale?
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
03. juni 1999 - 19:07 #7
Check DHT, det er billigt og hurtigt, og SERVER SIDE INCLUDE virker bare perfekt...

Check www.pcmagasinet.dk, hvis I er i tvivl.

Forresten kan du nok ikke få lov til at køre SSI hos DigiWeb, det kunne vi ikke.

Check www.dht.dk for mere information om webhotel