Avatar billede linroc Nybegynder
14. december 2006 - 21:44 Der er 17 kommentarer

statisk ip hos tdc - Don't seem to have all the variables for eth

Hej,

jeg prøver at få min Debian server på min tdc adsl forbindelse. Jeg skulle gerne have fået en fast statisk ip fra tdc - men jeg kan overhovedet ikke få det til at spille.

Hvis jeg i interfaces filen sætter:
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Så timer den bare ud og får ingen ting.

Hvis jeg laver interfaces:
auto eth0
iface eth0 inet static
adress 87.61.39.xx
netmask 255.255.255.0
gateway 87.61.39.yy

så får jeg fejl:
Don't seem to have all the variables for eth0/inet

Jeg forstår ikke lige hvad der mangler.

Maskinen plejer at være på et A+ plus netværk - hvor jeg havde iface dhcp. Det virkede ok.

Er der nogen der kan hjælpe her??

/Claus
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 00:07 #1
Hvis jeg skal kople opp en hvilken som heldst Linux distro mot et netverk der det er en dhcp server så pleier jeg å kjøre følgende kommandoer.

"ifconfig eth0 down"

"ifconfig eth0 up"

dhcpcl eth0 (alternativt hvis dette ikke fungerer "dhclient eth0".
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 00:08 #2
Trykkfeilpå den siste linjen, rettelse følger:

dhcpcd eth0 (alternativt hvis dette ikke fungerer "dhclient eth0".
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 00:12 #3
Beklager .. jeg leste ikke spørsmålet godt nok. Dette vil sansynligvis ikke fungere for en adsl linje med fast ip. (Men det kan da testes ut..)
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2006 - 13:54 #4
Netmask skal da ikke være 255.255.255.0 ? Med mindre du har fået tildelt 254 adresser
Avatar billede plazm Nybegynder
16. december 2006 - 13:57 #5
address er da med to d'er
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
16. december 2006 - 14:16 #6
Hejsa

Jeg aner ikke en dyt om Linux, men jeg kan da se at subnettet er forkert, den skal givetvis hedde 255.255.255.240, men jeg syntes også at der mangler nogle DNS addresser!!
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2006 - 14:18 #7
lundorff-net -> Hvorfor DNS adresser hvis maskinen kun agerer Webserver fx. ?
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2006 - 21:22 #8
lundorf-net må da ha helt rett. Hvis ip var 87.61.39.xx og masken 255.255.255.0 da kunne ikke gateway være gateway 87.61.39.yy, så her må det nødvendigvis være lagt inn feil (forkerte) konfigurasjonsdata.

Ellers vedrørende dns klient konfigurering på serveren så kan jo dette være nødvendig dersom Debian serveren ikke selv inneholder en lokal dns server, samtidig som den skal være i stand til utføre enkelte klientfunksjoner, eller også hvis den skal kunne gi dns data via dhcp server som kjører på samme harware som webserveren.

Selv så kjører jeg en Linux gateway der det ikke finnes noen dns klient, og det er følgelig heller ikke konfigurert noen dns adresser. (Fordi jeg heller benytter den lokale dns serveren på Linux gatewayen. Alle klientene er satt opp mot denne.)

linroc må forsøke med den riktige ip + netmaske + gateway før det kan gjøres noe mer.

Dersom det ikke finnes noen intern dns server så blir det også å konfigurere til en ekstern dns server. (Det kan man feilsøke med "ping 193.69.165.21" og "ping www.vg.no" . Hvis det ene fungerer men ikke det annet, da behøves det konfigurering av dns adresser.
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2006 - 21:51 #9
Ja, eller som plazm skriver at Address nu er med 2 dd og ikke kun 1
Avatar billede leif Seniormester
16. december 2006 - 21:58 #10
langbein -> Nu er DNS ikke nødvendig for at et netværk kører. DNS gør bare mange ting nemmere.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 00:22 #11
Begynte å tenke alvorlig og intensivt på hva en "2 dd" er for noe og kunne ikke komme på noe annet enn floppy med double dencity.

linroc bør nå gi lyd fra seg og fortelle om det skjer noen framskritt.
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2006 - 10:35 #12
langbein -> Han har skrevet Adress i stedet for Address
Avatar billede linroc Nybegynder
18. december 2006 - 10:58 #13
Hej - tak for de mange kommentarer :-)

Undskyld jeg har været så længe om at svare - var i Tyskland hele weekenden.

Ifølge tdc - så skulle min netmask være 255.255.255.252 - men så kan jeg ikke se min egen gw. Men det kan vel ikke betyde at jeg ikke kan komme på nettet - eller ??

Men jeg er faktisk kommet så vidt at jeg kan få hul igennem - bare ikke ved at rette i /etc/network/interfaces - men ved at bruge ifconfig.

hvis jeg kører:
ifconfig eth0 87.61.39.134 netmask 255.255.255.240 broadcast 87.61.39.0

og bagefter:
route add default gw 87.61.39.129

så virker mit net faktisk - jeg kan se serveren og den kan se verden - men det er jo ikke så fedt at det hele dør hvis maskinen bootes??
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2006 - 11:19 #14
Har du skrevet rigtigt i interfaces ?

auto eth0
iface eth0 inet static
address 87.61.39.134
netmask 255.255.255.252
gateway 87.61.39.129

Men skal din gateway ikke være 87.61.39.133 ?
Avatar billede linroc Nybegynder
18. december 2006 - 11:40 #15
jeg har 129 som gw - og det virker fint på mine anden server.

min interfaces fil ser sådan her ud:

kyle:~# cat /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
adress 87.61.39.134
netmask 255.255.255.240
gateway 87.61.39.129
kyle:~#

Jeg kan ikke finde en fejl i den :-(
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2006 - 11:50 #16
address er altså med 2 DDer
Avatar billede linroc Nybegynder
18. december 2006 - 12:02 #17
arj - jeg havde slet opfanget at det var mig der var sprogspasser - det virker nu.

Okay det var pænt pinligt nu er der nogen der må få nogen point - smid et svar leif og plazm (hvordan giver jeg egentlig point til jer begge??)