Avatar billede fuke Nybegynder
13. december 2006 - 19:17 Der er 5 kommentarer

Problem.. Igen!

Hej eksperter.
Jeg har nu igen problemer med java.
Jeg startede jo ud med Java 2 Grundbog, men efter som at jeg kom et godt stykke ind i bogen, begyndte der at komme ting, som bare ikke funkede.
Så jeg droppede den, og startede i stedet på Objek orienteret programmering i Java af Jacob Nordfalk (http://javabog.dk)
Men den giver desværre også problemer, selvom at jeg har den version af Java som bogen skriver at jeg behøver.

Jeg er startet helt for fra, for at være sikker på, at jeg for alt med.
Så den står på et simpelt hej verden program, og her kommer koden:
// Et simpelt program der skriver "Hej Verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen.
// Denne fil skal have navnet: HejVerden.java
public class HejVerden {
    public static void main(String[] arg)
    {
        System.out.println("Hej verden!");
        System.out.println("Hvornår smager Tuborg bedst?");
        System.out.println("Hvergang!");
    }

Jeg har skrevet det nøjagtig som det står i bogen, men alligevel skriver NetBeans når jeg vil kompilere: "java.lang.NoClassDefFoundError: HejVerden/HejVerden
Exception in thread "main"
Java Result: 1"

Hvad i alverden gør jeg forkert?
Avatar billede winners79 Nybegynder
13. december 2006 - 19:41 #1
er der en package declaration oppe i toppen?

package test;

public class HejVerden {
    public static void main(String[] arg)
    {
        System.out.println("Hej verden!");
        System.out.println("Hvornår smager Tuborg bedst?");
        System.out.println("Hvergang!");
    }
Avatar billede fuke Nybegynder
13. december 2006 - 20:10 #2
Nej, det skriver han ikke noget om i bogen?
Men nu virker det da i det mindste! :D
Tak for hjælpen! :D
Avatar billede fuke Nybegynder
14. december 2006 - 17:16 #3
Øøj! Dette er ved at irritere mig en smule..
Jeg begyndte at læse videre i bogen, og jeg kom til kapitlet om variabler.
Jeg har som før, tjekket koden grundigt igennem, og den står også om i bogen (lige bortset fra den der package).
Sådan ser koden ud:

// Eksempel på brug af en variabel
// koden skal være i filen Variabler.java
package Variabler;
public class Variabler {
    public static void main (String[] arg) {
        int tal;
        tal = 22;
        System.out.println("Svaret på livet, universitet og alt det der: " + tal);

        tal = 42;
        System.out.println("Undskyld, svaret er: " + tal);
    }

og når jeg vil kompilere programmet, får jeg en meget halv-lang fejl meddelse:
java.lang.NoClassDefFoundError: variabler/Variabler (wrong name: Variabler/Variabler)
        at java.lang.ClassLoader.defineClass1(Native Method)
        at java.lang.ClassLoader.defineClass(ClassLoader.java:620)
        at java.security.SecureClassLoader.defineClass(SecureClassLoader.java:124)
        at java.net.URLClassLoader.defineClass(URLClassLoader.java:260)
        at java.net.URLClassLoader.access$100(URLClassLoader.java:56)
        at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:195)
        at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
        at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:188)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:306)
        at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Launcher.java:268)
        at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:251)
        at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(ClassLoader.java:319)
Exception in thread "main"
Java Result: 1

Hvad har jeg NU gjort galt?
Avatar billede winners79 Nybegynder
14. december 2006 - 17:48 #4
Hedder pakken hvor filen ligger i "Variabler" ? og hedder filen "Variabler" ?
Avatar billede fuke Nybegynder
14. december 2006 - 18:07 #5
Aah ha! Der var lige en lille forveksling mellem store og små bogstaver.. Mappen hed variabler og filen Variabler ;)

Tak for hjælpen :)