Avatar billede oppermann Nybegynder
12. december 2006 - 18:30 Der er 7 kommentarer

Opdatering af auto_increment værdi?

Hej.

Sagen er den at jeg har en tabel i min database, hvor en af rækkerne er sat auto_increment, for at give hvert input en id. Mit problem er så at jeg gerne vil have værdierne i tabellen til at tilpasse sig.

eks. hvis jeg tilføjer 3 inputs til min tabel vil de have følgende id's:

det er som det skal være. Men hvis jeg nu sletter input nr. 2, så vil mit 3. input stadig have id'et "3". Hvordan gør man så, værdierne tilpasser sig, så input nr. 3 ændrer id til "2"?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2006 - 18:57 #1
Det kan du ikke, og det skal du heller ikke.
Avatar billede oppermann Nybegynder
12. december 2006 - 19:05 #2
Hmm, hvad faan gør jeg så?

Det er fordi jeg skal hente mine værdier ud af tabellen og ved hver 4. gang jeg hiver noget ud, skal der ske noget...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2006 - 19:24 #3
Enten bruger du ikke autoincrement, men et INT-felt som du selv holder styr på.
Eller også tæller du selv hvor mange rækker du hiver ud, og gør noget for hver 4.
Avatar billede oppermann Nybegynder
12. december 2006 - 19:34 #4
Kan du give et eksempel ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. december 2006 - 19:39 #5
Eksempel på hvad?  Jeg gider ikke lave et eksempel på at holde styr på successiv nummerering af et INT felt - der er mulighed, men den er lidt skør. Det andet er blot at erklære en variabel og tælle den op selv.
Avatar billede b_ Nybegynder
12. december 2006 - 21:16 #6
Du tæller bare vha. COUNT
Avatar billede mbagge Nybegynder
13. december 2006 - 09:00 #7
du kan gøre sådan:

sql = "select.....
set rs = conn.execute(sql)

while not rs.eof
i=i+1
if i=4 then
    'do something
    i=0
end if

rs.movenext
wend

Ideen som erik kommer med, med at have et int felt som du selv holder styr på er også en mulighed, men det vil du med sikkerhed blive ked af i længden..

/Bagge