Avatar billede dulius Nybegynder
11. december 2006 - 21:46 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Udtrække de 10 foregående rækker (altså en omvendt limit 10)

Hej.

Jeg kender ID'et på en given række - lad os sige det er 659. Hvad jeg så vil, er at trække de 10 foregående rækker ud. Hvis jeg ville have de 10 efterfølgende rækker, så ville det jo være nemt - så er det bare noget i stil med:
SELECT felt1, felt2 FROM tabel WHERE id >= 1353 ORDER BY id LIMIT 10
Men når jeg så vil gøre det den anden vej, så jeg i stedet for at trække de næste 10 rækker ud trækker de 10 foregående - hvordan kan jeg gøre det? For man kan jo ikke bare sige LIMIT -10.. Desværre.

Håber jeg har fået forklaret problemstillingen godt nok, ellers må I bare råbe op, så skal jeg nok forsøge at forklare det bedre :-)

Nogen forslag?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
11. december 2006 - 21:52 #1
SELECT felt1, felt2 FROM tabel WHERE id <= 1353 ORDER BY id DESC LIMIT 10

sådan her muligvis

Det er sådan lige nu mit bedste bud.. leger lige lidt med det :-)
Avatar billede ellebaek Nybegynder
11. december 2006 - 21:55 #2
eventuelt skal det kun være:
SELECT felt1, felt2 FROM tabel WHERE id < 1353 ORDER BY id DESC LIMIT 10
så får du ikke den række hvor id er 1353 med, men kun de 10 lige inden....
Avatar billede coderdk Praktikant
11. december 2006 - 21:55 #3
ellebaek har ret, <= (mindre end, eller lig) i stedet for >= (større end, eller lig)
Avatar billede dulius Nybegynder
11. december 2006 - 21:56 #4
Selvfølgelig! Det ser ud til at virke perfekt og der er da vist heller ingen magi det.. Var gået helt i sort! Sådan går det jo engang imellem :( Smid et svar, så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
11. december 2006 - 22:00 #5
hehe...

her er et svar.. men smid også et selv, og så tag en del af points selv, der var jo ikke de store tryllerier i den løsning :-)
Avatar billede dulius Nybegynder
11. december 2006 - 22:07 #6
Det gør jeg så.. Men mange tak for hjælpen! Var gået helt i selvsving :)