Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 17:52 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Dokument fejler når stylesheet er indeni <head>

Jeg har et kæmpe stylesheet som fylder 262 linier og det ville være lidt dumt at poste det herind, derfor siger i bare til hvis i skal bruge nogle specifikke koder fra mit stylesheet!

'Problemet' er at designet ændre højde hvis jeg placere stylesheetet indeni <head>. Eller faktisk så fejler det lige meget hvor jeg sætter det - undtagen HELT I TOPPEN af dokumentet. Jeg synes det er relevant at vise min css kode der definere body, så den står her:

body, #indhold {
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    background-color: #5A5F59;
    font-family: arial, verdana, sans-serif;
    font-size: 10px;
    color: #FFFFFF;
    cursor: default;
    text-align: left;
}
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 18:39 #1
Din CSS kode bør ligge i en .css-fil, og ikke direkte i head/dokumentet.

Især ikke hvis det fylder 262 linier.

I stedet før du sådan her:

1) Opret en fil med navnet "stil.css"
2) Put CSS koden i filen (uden <style...> og </style>)
3) Put stil.css sammen i roden af dit webhotel, eller en decideret mappe ("/css")
4) Link til den med: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.dinside.dk/css/stil.css">
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 18:39 #2
Ang punkt 4: <link...> skal bare i head tag'et:

<head>
<title>titlen på din side</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="http://www.dinside.dk/css/stil.css">
...osv...
</head>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 18:41 #3
Rettelser til stavefejl i det første indlæg (11/12-2006 18:39:05):

"I stedet gør du sådan her:"
"Put stil.css i roden"
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 18:45 #4
Hvis du lige læser den første linie i mit spm igen ville du se at jeg rent faktisk bruger stylesheets :)

citat af mig selv: "Jeg har et kæmpe stylesheet som fylder 262 linier"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 18:49 #5
Hmm.. mystisk..

Check dine tags, og sørg for at alle åbne tags lukkes igen.
Check om du har doctype.

Hvis de to ting er iorden, burde der ikke kunne opstå fejl..

Men nu er det jo en it-verden, så der kan altid opstå fejl.. :-)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 18:59 #6
Har checket om alle tags blev lukket - det var de.
og har allerede en doctype i alle mine dokumenter.

Jep du har ret, alting kan gå galt - og alting VIL gå galt :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 19:28 #7
Du har vel ikke siden online, så man kan teste?

Checker du kun i 1 browser, eller i flere?
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 19:38 #8
Den er testet i IE,FF og Opera.. så det er skam ikke en desideret browser fejl, det er bare noget som går galt.. men hvad dét kan være er umuligt for mig at sige..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 19:49 #9
Det skal lige siges at det virker hvis jeg fjerner min doctype.. Meget underligt..

Jeg bruger denne doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 21:23 #10
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2006 - 21:39 #11
Smid lige siden op på en server, så vi kan se det og koden..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 21:56 #12
Da jeg ikke selv har nogen hjemmeside fik jeg heldigvis lov til at have sønnens kammerats hjemmeside - heldigt han var på besøg ;)

de er downloadet uden billeder, men det er heller ikke det væsenligste.. jeg har uploadet 3 filer.. et stylesheet og to filer som linker til det samme stylesheet, men på den ene ligger linket til stylesheetet før doctypen og på den anden ligger det efter doctypen.. kig i kildekoden:

style: http://system32.dk/style.php
vises korrekt: http://system32.dk/bla.php
vises forkert: http://system32.dk/hehe.php
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 21:56 #13
stavefejl:

downloadet = uploadet
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
11. december 2006 - 21:57 #14
det første link skal selvfølgelig rettes til: http://system32.dk/style.css
Avatar billede goose Nybegynder
12. december 2006 - 09:16 #15
Det er vist den klassiske med en tabel der ikke er 100% høj. Dette findes der et hav af tråde omkring, men som udgangspunkt angiver du ikke nogen højde på din body/html.

Da du angiver 100% højde på din hovedtabel, ja så ved den jo ikke hvad den skal de 100% svarer til.

Prøv og søg på "100% høj" i CSS kategorien her på E, så vil du få et hav af løsningsforslag.

/Goose
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2006 - 11:01 #16
Prøv at putte det her i toppen af din css fil:

html,body
{
height:100%;
padding:0px;
margin:0px;
}

Jeg kan ikke huske om der var en linie mere, der skulle med..
Avatar billede olebole Juniormester
12. december 2006 - 14:16 #17
<ole>

En enkelt ting til spørgeren: Det hedder et stylesheet, uanset om koden ligger direkte i head-elementet eller er skrevet i en selvstændig fil, der importeres  ;o)

Derudover foreskriver CSS, at når et element får sat en relativ højde (f.eks. i procent), skal browseren udregne denne på baggrund af det omkransende elements højde ... som derfor eksplicit skal være sat!
Det gælder alle elementerne i kæden fra det pågældende element - helt ud til dokument-elementet (det, der implementeres med html-tagget).

- men lyt til goose's råd: Søg på Eksperten  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
12. december 2006 - 16:25 #18
Jeg har prøvet at søge som goose foreslog og de løsninger jeg finder virker hvis de er i et seperat dokument, men ligeså snart jeg sætter det ind i min kode jamen så virker det ikke..

min html ser sådan her ud:

  <table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="652" class="hovedtabel">

    <tr><td>TOP</td></tr>
    <tr><td>BANNER</td></tr>
    <tr><td>MENu</td></tr>

      <tr>
    <td class="main" valign="top">INDHOLD</td>
      </tr>

    <tr><td>BUND</td></tr>

  </table>

og en del af min css ser således ud:

html, body, #indhold {
    margin: auto;
    padding: 0px;
    background-color: #5A5F59;
    font-family: arial, verdana, sans-serif;
    font-size: 10px;
    color: #FFFFFF;
    cursor: default;
    text-align: left;
}
table.hovedtabel {
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    height: 100%;
    border: 0px;
}
.menu {
    margin: 0px;
    padding: 0px;
    width: 398px;
    height: 27px;
    background-image: url('img/menu.jpg');
    background-repeat: no-repeat;
    border-top: 0px solid #CCCCCC;
    border-left: 1px solid #CCCCCC;
    border-right: 1px solid #CCCCCC;
    border-bottom: 0px solid #CCCCCC;
}
Avatar billede olebole Juniormester
13. december 2006 - 15:22 #19
Jeg orker ikke at sidde og eftergøre dit site lokalt (og det hjælper jo ikke meget med den smule kode, du viser i seneste indlæg).

Prøv i stedet at lave et eksempel med lokalt stylesheet og et med remote stylesheet - og upload dem begge. Så kan vi formodentlig finde udaf, hvad du gør forkert  =)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
13. december 2006 - 16:05 #20
Det virker nu, men kan du lige kort forklare hvad et remote stylesheet er? :)
Avatar billede olebole Juniormester
14. december 2006 - 09:49 #21
- et stylesheet i en fil for sig selv
Avatar billede olebole Juniormester
14. december 2006 - 09:50 #22
Det var nok det korteste, jeg lige kunne klare  ;o)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
14. december 2006 - 16:09 #23
Tja, det var da ret præcist og forståeligt :)