Avatar billede snofru Nybegynder
10. december 2006 - 19:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Symbol button og obejcter

Hej, jeg er stadig noget ny ved brugen af flash og Activescripts, men jeg håber nogen kan hjælpe.

Jeg har oprettet et symbol af typen button, som jeg gerne vil have til at være overskiften i en menu struktur. Jeg ønsker derfor at kunne ændre antallet af disse knapper dynamisk vha. "kopier" knappen/symbolet de antal gange jeg har behov for. I denne knap har jeg lavet et dynamisk tekst felt og en url, som er to variabler jeg skal have med over eller have adgang til.

Den smarteste måde jeg kan tænke mig at lave dette, er at oprettet et nyt object af denne knap for hver af dem jeg ønsker. Men det ved jeg ikke lige hvordan man gør. Er der nogen der kan give et hint ?
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
10. december 2006 - 20:41 #1
Forstår ikke helt? ehmm, altså vil du trykke på en knap, også lave flere af den knap??

Det kan man nemlig godt, (dette skal være på knappen)
on (relsease) {
this.duplicateMovieClip("nyknap",100)
}

Dette kræver dog at du laver din "button" om til en "movieclip"  du behøver KUn at trykke på knappen, gå ned i properties og der står "button" bare klik og vælge movieclip istedet.
Avatar billede snofru Nybegynder
10. december 2006 - 21:03 #2
Ikke helt sådan. Når flashen loader første frame/layer. Køres der et actionscript der skal laver de antal knapper der skal bruges.
Tesksten på kanpperne skal også sættes.

Håber der hjælper lidt med forståelsen af mit problem.
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
10. december 2006 - 23:58 #3
så du ved altid hvor mange der skal laves?
kan du så ikke bare insætte dem eller lave dem i flashen? OG hvis det bare er teksten som skal ændres, ved f.eks. forskellige sprog,  så giver du bare hver knap et instance navn, og skriver i første frame.

Knap1snavn.tekst = "din tekst"
Knap2snavn.tekst = "din tekst"
Knap3snavn.tekst = "din tekst"
Knap4snavn.tekst = "din tekst"
Avatar billede snofru Nybegynder
11. december 2006 - 10:28 #4
Tak for hjælpen, men jeg har faktisk fundet en løsning med inspiratiuon fra :

Jeg laver et symbol/moviclip i mit libary, hvor jeg angiver linkage til "button". I dette moviclip har jeg så et dynamisk tekst feldt ved navn "name".
Følgende kode opretter 3 objecter, med forskellige "name" tekster.

Hvis der er nogen der har en anden løsning vil jeg gerne se den !

********************************************************************
c = 0;
this.createEmptyMovieClip("mc", 1);

// onEnterFrame code will create mainmenus
mc.onEnterFrame = function() {
  if (c < 3) {
  newInst();
  c++;
  }
};

// function to create new instance and attach event scripts
function newInst() {
  this.attachMovie("button", "b"+c, c+10);
  this["b"+c].onLoad = function() {
    this._visible = false;
    this.name = "test"+c;
    this.x = 100+c*50;
    this.y = 75+c*100;
  };
  // start the onLoad script manually
  this["b"+c].onLoad();
  this["b"+c].onEnterFrame = function() {
    this._x = this.x;
    this._y = this.y;
    this._visible = true;
  };
}
*****************************************************
Avatar billede snofru Nybegynder
11. december 2006 - 10:30 #5
Ups jeg glemte lige et link:
http://www.eksperten.dk/spm/744331
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
11. december 2006 - 11:30 #6
jo men jeg forstår ikke hvorfor du vil have et script til at lave 3 knapper som hedder "test1", "test2" og "test3"  og knapperne vil altid være samme sted, er jo forståeligt hvis det var fordi du ville lave en sjov side hvor knapperne altid stod forskelligt, men det der er jo mere arbejde end at gøre det manuelt :S
Avatar billede snofru Nybegynder
11. december 2006 - 13:06 #7
Det skal bruges til en side, hvor man kan have flere sprog. Nogle af knapperen vil så ikke være til stedde i alle sprog. Det giver også mulighed for at kunne ændre, tilføje eller fjerne kanpperne i et adminstrater modul, uden man skal ændre flash filen, da kanpperne bliver lavet ud fra data i en ekstern fil.
Derfor !
Avatar billede martin_dalgaard Nybegynder
11. december 2006 - 15:49 #8
fair nok fair nok,
god fornøjelse :D