Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 02:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

System32\drivers\Ntfs.sys corrupted

Halløj
Da jeg sag lige så fredeligt og spillede Oblivion gik computeren ned. Den har gjort det før, så jeg lod mig ikke mærke med noget, den genstartede automatisk, så jeg satte mig ned og så en film (den plejer jo blot at ende på den der log-ind side). Da jeg så kom tilbage til computeren stod der:
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

<Windows root>\system32\ntoskrnl.exe.
Please reinstall a copy of the above file

Jeg søgte derefter lidt på nettet, fandt dette: http://www.ozzu.com/ftopic24580.html
gjorde som beskrevet, det virkede, men fik så denne besked efter reebooting:
Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

\windows\system32\config\system

Please reinstall a copy of the above file

"Pis også" tænkte jeg, men gjorde så som der stod her: http://www.kellys-korner-xp.com/xp_sys32.htm
og det virkede sørme!

Jeg troede endnu engang at alt var godt, men nej, jeg fik ved rebooting samme besked som før, blot med
System32\drivers\Ntfs.sys
denne gang...

Jeg har nu inde fra Recovery Console sat computeren til at køre chkdsk c: /P / R
den er ved 55 % i skrivende stund (det skal lige nævnes at jeg først lavede en chkdsk c: /F (tror jeg nok, prøvede i hvert fald overfladisk at finde fejl, den mente ikke der var nogen)

Så nu er spørgsmålet (da jeg ikke regner med at der er nogen ændring efter denne reperation - jeg er efterhånden lidt pessimistisk, klokken er to og min 3.årsopgave ligger uden back up på computeren)hvad næste skridt skal være?

Hvis jeg smider installations cd'en i og booter fra den kan jeg gå ind i setup og installere oven i den windows, der allerede ligger på partitionen... den skriver at filsystemet forbliver intakt, men at ""my documents" may be deletet". Og min opgave ligger i "my documents" (går jeg ud fra, standardinstillingen for windows?)Hvis jeg gør dette, installerer windows dér, vil min opgave (og alle mine andre vigtige filer) så blive slettet?

Jeg bruger forresten win XP pro.
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 02:32 #1
Hmm.. kager den mon helt ud? Den var lige for lidt siden nået op på 74 % og er nu tilbage på 54...

Og så man man sidde her og forestille sig en utopisk fremtid, uden computere der på de mest upassende tidspunkter går i sort. Suk. Vil det mon ske i min levetid...?
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 02:35 #2
Hov, så lige på skærmen at jeg havde trykket chkdsk c: første gang (og at den dér mente at drevet var i ok orden)
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 02:46 #3
Nejnejnej... chkdsk fandt nogle fejl og rettede dem, jeg skrev exit, den prøvede og boote, men nej. Fejlen var der stadig:
System32\drivers\Ntfs.sys er stadig forsvundet.
Og nu går jeg i seng
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 09:18 #4
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 10:04 #5
Der stod ikke rigtigt noget jeg kunne bruge. Jeg ved ikke helt hvordan man kommer ind på den der, hvordan man gør...

Men hvis jeg installerer windows oven i det gamle, vil mine filer så gå tabt?
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 10:09 #6
Jeg har denne her fil ntfs.sys på den bærbare computer jeg sidder ved, kunne man ikke lægge filen på en floppy og så flytte den ind i "drivers" på den ødelagte computer? De er jo nok ens (fylder lige meget i hvert fald)
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 10:11 #7
der står b.l.a  at det kan være forsaget af virus, har du en god virus skanner.

Hvis du har en anden computer, kan du sætte harddisken over i den, og tjekke den der.
Husk det med master og slave.
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 10:13 #8
Jeg tror ikke at der sker noget ved at kopiere den over, men kan du komme i kontakt med den der er syg, så du kan gøre det. ??
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 10:15 #9
Hvis du vil reparere windows, så gøres det sådan og den ødelægger ikke noget.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Fandt dette her på E
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 10:16 #10
Okay.. jeg fandt lige dette: http://support.microsoft.com/kb/822800
Hvis jeg omdøber den der ntfs.sys til ntfs.old og så tager den fra cd'en, så skulle der ikke ske noget ved det?
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 10:18 #11
det er ok
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 10:25 #12
Damn, det virkede, men jeg kunne derefter ikke komme ind i windows, gylleøj
Prøver at geninstallere windows som du beskriver...
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 14:25 #13
Husk lige at du sandsyneligvis, skal hente opdateringer igen, da det er det samme som en ny installering.
Avatar billede bobmarley Nybegynder
10. december 2006 - 16:29 #14
Ja, det skal jeg måske nok, var ikke lige opmærksom på det. Skal vel også hente service pack 2... men skidt med det, det virker nu! :D
(mit virusskannerprogram er også gået lidt i skuddermudder af det, bliver nok nødt til også at geninstallere det)
Skrive et svar og du vil få points...
Avatar billede kabbak Professor
10. december 2006 - 17:31 #15
et svar ;-))