Avatar billede hasse16 Nybegynder
08. december 2006 - 20:10 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Software der kan regulere hastighed på CPU

Hej Alle,

Jeg har købt en Amilio Pro (super glad for den), men der mangler noget software hvor jeg manuelt kan gå ind og skrive op og ned for hastigheden på processoren, således at jeg selv kan vælge hvor hurtigt den skal køre når den kører på batteri.

Kan det tænkes at det slet ikke er nødvendigt, da der er tale om en Centrino Duo processor, som selv kan styre dette?

Et lille side spørgsmål: Er der nogen der kender en god side hvor man kan læse mere om nogle af de nye feuteres der er i Windows Vista?

(200 point gives for svar på begge)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:13 #1
det kan du normalt styre i bios, og via medfølgende sw, og i strømstyring i kontrol panelet.

ja det kan du på microsofts hjemmeside ;)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:14 #2
Avatar billede hasse16 Nybegynder
08. december 2006 - 20:20 #3
Jeg kan ikke styre det i bios eller i kontrolpanel (her kan jeg hvornår den skal gå på standby osv.) Jeg tænkte på en anden side hvor de har lavet artikler over det.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:24 #4
hvad er model nummeret på din bærbare, så er det lidt nememre at se om man kan finde noget specifikt ?
Avatar billede hasse16 Nybegynder
08. december 2006 - 20:28 #5
Amilio Pro V3205
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:52 #6
det er allerede indbygget i centrino teknologien
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 20:52 #7
Avatar billede hasse16 Nybegynder
08. december 2006 - 21:11 #8
Tak, men findes der ikke et stykke software der kan? (hvis ikke er det ok), men kan du finde den side jeg snakkede om?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. december 2006 - 21:17 #9
det er jo allered indbygget, og det lyder meget MEGET underligt at du ikke i bios kan sætte den til optimized for battery.

http://technet.microsoft.com/en-us/windowsvista/aa905125.aspx måske ?
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. december 2006 - 09:54 #10
Niels-hansen --

Du kan IKKE styre dette i BIOS, så dine point tildeling bør gå tilbage, selvom jeg tvivler på dette sker. Hertil er styring af batteriet off topic ;)

Hasse - der findes ikke en Centrino processor. Centrino er en platform/arkitektur, og her ingår bl.a en Pentium M processor.

Strømforbruget styres i dete tilfælde af SpeedStep, og dette er ikke noget du selv kan regulere. Måske fungerer Speedstep ikke optimalt på din maskine, og måske er det nødvendigt med en BIOS opdate for at løse dette.

DOG - kan du regulere processoren, volt, batteri m. v med NHC ( Notebook Hardware Controle. Det kan hentes her http://www.pbus-167.com/

DOG skal du huske, at dette IKKE virker sammen med Vista. Her kan i i stedet bruger RMClock.
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. december 2006 - 09:57 #11
"hvor jeg manuelt kan gå ind og skrive op og ned for hastigheden på processoren"

Din processor skal regulere sig ned på mellem 600 og 1.0GHz når den står i idle mode. Altså når den ikke arbejder. Gør den ikke det, så virker SpeedStep ikke. Men brug NHC, eller RMClock. Så kan du gøre som det passer dig (næsten)

Brug det med omtanke.

PS - Mon Niels_hansen giver dig dine point tilbage.....tvivler ;)
Avatar billede hasse16 Nybegynder
09. december 2006 - 15:41 #12
der er point til dig på adressen:
http://www.eksperten.dk/spm/749809

Synes du fortjener det.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 09:52 #13
Ellers tak og tak for din venlige tanke.

Niels_hansen - du skylder vist denne profil 200 point for et forkert svar. Vis dig fra en god side :)

God jul
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. december 2006 - 09:54 #14
loppehund hvilken del er det du mener er forkert ?
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 10:10 #15
"det kan du normalt styre i bios, og via medfølgende sw, og i strømstyring i kontrol panelet."
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. december 2006 - 10:19 #16
havde overset der stod centrino duo, og skrev ud fra et generelt blik på bærbare, 08/12-2006 20:52:13 skriver jeg netop at det er indbygget i centrino teknologien.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 10:24 #17
Det er rygende ligegyldigt om det er Centrino Duo. Det kan ikke styres via BIOS. Men "nevermind" gider ikke diskutere med dig. Behold du bare point - alle ved de betyder uendeligt meget for dig...

Du burde bare vente med at smide svar indtil du ved om dit svar er korrekt. I dette tilfælde er det 120% forkert.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. december 2006 - 10:30 #18
nå kan det ikke det, sjovt nok har jeg mulighed for at vælge battery optimized, eller speed optimized i de to bærbare jeg har stående, men det passer selvfølgelig ikke, når du siger det ikke er sådan....
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 10:37 #19
Flot mester...
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 10:38 #20
Du har stadig svaret forkert på dette spørgsmål, og bør derfor opføre dig som alle andre ville gøre.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 16:20 #21
Føj!
Avatar billede hasse16 Nybegynder
10. december 2006 - 18:05 #22
Hey Loppehund,

Det lyder som om at du ved en del. Jeg var rigtig glad for linket til det program du sendte, men fandt ud af (som du også skrev), at den helt fint selv styrer hastigheden. Jeg var dog ret glad for den batterimåler som var der (den ligger ved siden af tray-baren) og viser et batteri,(lidt ligesom på mange IBM computere).

Hvis du kan finde et program som minder om dette, men uden alt det andet software som var med i det tidligere du henviste mig til, er de 200 point i den anden dine. ? :-)
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 19:56 #23
Hej

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet ?
NHC ar jo alt det du mangler. Du kan jo slå det fra du ikke ønsker at bruge i NHC.

Vil ikke have point for min hjælp
Avatar billede hasse16 Nybegynder
10. december 2006 - 20:02 #24
Kan jeg slå selve CPU-delen fra?? Jeg ønsker faktisk kun bat. monitor?
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 20:17 #25
Du kan ikke "slå" den fra, men du kan jo bare gøre så den ikke vises. Den tager jo ikke resourser overhovedet.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 20:18 #26
Vælg fanabladet settings > show advanced NHC settings
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 21:33 #27
Det undre mig niels_hansen forsvandt fra tråden. Han burde vel hjælpe dig færdig nu han har fået point af dig.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. december 2006 - 21:35 #28
det undrer mig du har så pokkers travlt med hvad jeg gør og ikke gør, at det ender i spam hele tiden, og det er ikke derfor jeg er her.
Avatar billede loppehund Nybegynder
10. december 2006 - 21:44 #29
Jeg ved hvorfor du er her...det starter med P ;D

Hjælp nu denne bruger færdig, nu han har "betalt" for din hjælp.