Avatar billede ronni_p Nybegynder
05. december 2006 - 16:51 Der er 11 kommentarer

kartoteker i databasen

System:
C5 v. 3.0 på en MSSQL server

Funktion:
Jeg ønsker at generere faktura samt kontoudtog fra eksternt miljø

I dag er der oprettet 2 user's i sql basen, en med læse/skrive rettigheder og en kun med læse rettigheder. C5 benytter så brugeren som både kan læse og skrive og det eksterne system, som skal kunne danne faktura og kontoudtog benytter brugeren som kun har læserettigheder.

Vores tanke er, at når en eksisterende kunde logger ind i vores customer system, så skal de kunne se samtlige faktura, deres kontoudtog samt forfaldne saldo.

Vi bruger i dag debkart.konto til login navn og password er defineret i en ekstern sql databse for at kunden selv kan ændre password. Jeg har styr på at alt information omkring selve kunden kan findes i debkart.*, men når jeg skal finde den pågældende kundes faktura ved jeg ikke hvor jeg skal lede og når jeg vil generere et kontoudtog er jeg heller ikke klar over hvilke kartoteker jeg skal beskæftige mig med.

Jeg tænkte så, at en som har godt kendskab til C5 og C5's database måske kunne være behjælpelig.

På forhånd tak
//RP
Avatar billede mariaf Juniormester
05. december 2006 - 17:32 #1
Vi er enige om at du ikke laver noget som helst uden for C5, men gerne vil kunne vise faktura og kontoudtog? Det er ikke sådan bare lige, da kartoteket, der indeholder stamdata på faktura hedder Debjournal, men data hentes afhængig hvor der er faktureret fra.
En enkel løsning kunne være at lave faktura som PDF, og lægge i kundens mappe.
Avatar billede ronni_p Nybegynder
05. december 2006 - 23:55 #2
Det er korrekt at man kun skal kunne læse data i sql'en, da det ikke er hensigtsmæssigt at skrive fra eksterne systemer - kan kun give problemer.

pdf genereret faktura fra C5 er ikke en mulighed, da det indebærer for meget manuelt arbejde. Hensigten er at automatiser det så meget som muligt.

Der vil blive faktureret dirkete på den enkelte debitor under Debitor -> daglig samt via importeret ordre i ordre modulet (ved ikke helt hvordan det kommer til at fungere endnu)
Avatar billede ronni_p Nybegynder
06. december 2006 - 01:09 #3
Er det korrekt at samtlige faktura genereret i C5 er placeret i DEBJOURNAL og samtlige posteringer på alle debitore er placeret i DEBPOST, det er incl posteringer fra finans, indbetalinger og faktureringer?

Nu mangler jeg vist bare at finde kartoteket for hvordan den enkelte faktura ser ud?
Avatar billede ronni_p Nybegynder
06. december 2006 - 01:24 #4
Hov, jeg fandt lige kartoteket for samtlige faktura linier som er placeret i kartoteket LAGPOST.

Har jeg overset noget, er der noget væsentligt som jeg bør have med?
Avatar billede mariaf Juniormester
06. december 2006 - 21:05 #5
Du er fundamentalt galt på den. Debjournal er kun "hoved", mens alle oplysninger ligger hvor de kommer fra (ordre, projekt, timesagsmodul, andre moduler).
Du kan udskrive faktura til PDF automatisk eller skal lave en masse kode. Det første er nemmest og kræver ingen manuel indblanding medmindre den skal sendes - og så findes der såmænd også løsninger på det.
Avatar billede ronni_p Nybegynder
06. december 2006 - 22:04 #6
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg vil nu stadig gerne have en løsning, hvor pdf'en bliver genereret ud fra C5's db og ikke som du opfordre til.

Hvis man ser efter i kartoteket DEBJOURNAL i kolonnen NUMMER, så står der FAK1 hvis der er faktureret direkte på en debitor, så kan man finde faktura linierne i LAGPOST og hvis der står et nummer, i mit tilfælde f.eks. 10033, så kan ordrelinierne for fakturaen findes under kartoteket ORDLINIE

Som det er i dag, så kommer vi bestmet ikke til at bruge timesags styring, projekt eller andre moduler, som skal vises via et customer interface. Det er kun en bestemt debitor gruppe som skal have adgang til dette system.

Jeg vil meget gerne have hjælp til at komme videre med det, hvis jeg er helt galt på den, som du skriver, men det er ikke et alternativ at udskrive fakturane som pdf dokumenter.
Avatar billede mariaf Juniormester
06. december 2006 - 22:14 #7
Faktura er nødt til at blive udskrevet til et eller andet for at kunne læses, og yderligere er der krav om at faktura SKAL være ens fra gang til gang du udskriver den.

Det nemmeste er egentlig at du læser koden på den rapport, der hedder OrdFaktura. Den beskriver kørslerne, hvis faktura er dannet fra ordre. Hvis den er dannet fra projekt, så hedder den profaktura - i hvert fald i en standard applikation, så hvis der er tilretninger kan den hedde noget andet. Det gør dog ikke umiddelbart nogen forskel for at forstå hvad der sker.

Det er rigtigt uhensigtsmæssigt at danne PDF-en ud fra DB og ikke via C5, især fordi kodearbejdet er mindre via C5, så ender du med PDF-filer, så vælg at gøre det via C5 (det kan automatiseres for stort set ingen penge/tid).
Avatar billede ronni_p Nybegynder
07. december 2006 - 16:11 #8
Hvordan kan/vil du automatiser generering af pdf filer fra c5?
Avatar billede mariaf Juniormester
07. december 2006 - 19:07 #9
Man kan købe sådan en pdf-writer, som man så udskriver til i forbindelse med massefakturering - ved almindelig fakturering er det jo bare at gemme filen et bestemt sted.
Kan godt forsøge at finde et link til dig.
Avatar billede ronni_p Nybegynder
07. december 2006 - 19:47 #10
Jeg har Adobe professionel og dermed en pdf writer, men så skal man jo håntere alle faktirane manuelt. Man skal jo navngive dem etc.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
18. december 2006 - 08:20 #11
Fakturahoveder ligger i OrdKartArkiv og Linierne i OrdLinieArkiv. Feltet transaktion binder alle kartoteker sammen i en fakturering. Men hvad skal du bruge det til ? I kartoteket DebPost ligger alle kundens posteringer, der skal bruges til et kontoudtog.
Vedr. PDF så brug PDFPrinter (www.pdfprinter.dk) - her kan du med kommandoer i rapporten (%%komando%%) styre udskriften (printervalg, filnavn, Email og meget mere)

//TP