Avatar billede morano Nybegynder
03. december 2006 - 09:04 Der er 4 kommentarer

Qt, det virker ikke helt

Hej,
jeg har lige siddet og prøvet at lave en lille med det dersens Qt-framework. Det er første gang jeg kigger på det, så jeg er på helt bar bund.
Jeg var lige inde og kigge i de tutorials der følger med når man downloader Qt. Jeg har taget koden fra "t1" og smit i en fil "main.cpp" et andet sted og prøvede så at compile det med qmake -project -> qmake -> make, men det ser ikke helt ud til at virker. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt i forskellige tutorials på nettet, men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor den ikke kan finde header filerne qapplication og qpushbutton.
Her er fejlen:

cout@ucb:~/Programmering/Scon$ qmake -project
cout@ucb:~/Programmering/Scon$ qmake
cout@ucb:~/Programmering/Scon$ make
g++ -c -pipe -Wall -W -O2 -D_REENTRANT  -DQT_NO_DEBUG -DQT_THREAD_SUPPORT -DQT_SHARED -DQT_TABLET_SUPPORT -I/usr/share/qt3/mkspecs/default -I. -I. -I/usr/include/qt3 -o main.o main.cpp
main.cpp: In function ‘int main(int, char**)’:
main.cpp:6: fejl: ‘qapplication’ was not declared in this scope
main.cpp:6: fejl: expected `;' before ‘app’
main.cpp:8: fejl: ‘qpushbutton’ was not declared in this scope
main.cpp:8: fejl: expected `;' before ‘hello’
main.cpp:9: fejl: ‘hello’ was not declared in this scope
main.cpp:12: fejl: ‘app’ was not declared in this scope
main.cpp: At global scope:
main.cpp:4: advarsel: unused parameter ‘argc’
main.cpp:4: advarsel: unused parameter ‘argv’
make: *** [main.o] Fejl 1

Og her er koden:

#include <QApplication>
#include <QPushButton>

int main(int argc, char *argv[])
{
    QApplication app(argc, argv);

    QPushButton hello("Hello world!");
    hello.resize(100, 30);

    hello.show();
    return app.exec();
}
Avatar billede oddi Nybegynder
03. december 2006 - 14:14 #1
Hej

Jeg har haft dette problem, det er korrekt det du siger at den ikke kan finde de korrekte header filer. Det jeg gjorde var at afinstallerede qt og opdaterede min Ubuntu og installerede Qt igen derefter virkede det.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
04. december 2006 - 19:14 #2
Det er måske bare mig, men skal dine includes ikke være:

<qapplication.h>
<qpushbutton.h>

da du ikke har precompiled headers?
Avatar billede morano Nybegynder
06. december 2006 - 20:23 #3
Oddi,
tak det virkede.

Ligger du lige et svar?
Avatar billede oddi Nybegynder
06. december 2006 - 20:26 #4
Svar