Avatar billede danielbaek Nybegynder
01. december 2006 - 00:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændre farve på scrollbar i en tabel (tbody)

Hej,

Jeg forsøger at lave en tabel med scrollbar og har fået det til at lykkedes ved at bruge følgende <tbody> og <div style="overflow: auto; width: 359px; height: 375px;">  (jeg ved ikke om dette er det letteste, men det ser ud til at virke)

Er der en måde hvorpå jeg kan ændre farven på den scrollbar der kommer frem? (den blå farve som er standard i Firefox passer ikke just ind i designet...)

På forhånd tak...
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. december 2006 - 09:58 #1
Det kan gøres meget simpelt. Indsæt følgende kode i headeren:

<style type="text/css">

body {scrollbar-3dlight-color:#ffd700;
scrollbar-arrow-color:#ff0;
scrollbar-base-color:#ff6347;
scrollbar-darkshadow-color:#ffa500;
scrollbar-face-color:#008080;
scrollbar-highlight-color:#ff69b4;
scrollbar-shadow-color:#f0f}

</style>

</head>

Alternativt kan du placere koden i dit stylesheet. Hvis du ikke vil have selve hovedsiden til at have farvede scrollbars kan du lave koden som en klasse:

<style type="text/css">

.ScroolBarColor {scrollbar-3dlight-color:#ffd700;
scrollbar-arrow-color:#ff0;
scrollbar-base-color:#ff6347;
scrollbar-darkshadow-color:#ffa500;
scrollbar-face-color:#008080;
scrollbar-highlight-color:#ff69b4;
scrollbar-shadow-color:#f0f}

</style>

i dit div tag skriver du så følgende:

<div style="overflow: auto; width: 359px; height: 375px;" class="ScroolBarColor">

Venlig hilsen

Nicki
Avatar billede olebole Juniormester
01. december 2006 - 12:46 #2
<ole>

Kun hvis koden i udgangspunktet er dårlig (man har disabled CSS i IE), skal scrollbar-styles lægges på body-elementet. De bør lægges på dokument-elementet (det, der implementeres med html-tagget)  ;o)

html {
scrollbar-3dlight-color:#ffd700;
scrollbar-arrow-color:#ff0;
scrollbar-base-color:#ff6347;
scrollbar-darkshadow-color:#ffa500;
scrollbar-face-color:#008080;
scrollbar-highlight-color:#ff69b4;
scrollbar-shadow-color:#f0f
}

/mvh
</bole>
Avatar billede danielbaek Nybegynder
05. december 2006 - 00:54 #3
Det virker desværre ikke...

Jeg ved ikke om det er fordi jeg bruger Firefox, men det skal selvfølgelig også virke i Firefox i sidste ende.

Er der en anden måde at lave en tabel med et scrollbar som man så kan ændre farven på?
Det skal helst være uden der skal implementeres noget i <Head>, altså det hele skal helst kunne indsættes i <body> feltet hvis det er muligt

Pt er det følgende kode jeg bruger:

<div style="width:250px; height:100px; overflow:auto">
<table>
<tr>
<td>
test test test test test test test test test<br>
test test test test test test test test test</td>
</tr>
</table>
Avatar billede olebole Juniormester
05. december 2006 - 09:37 #4
Hvis det skal virke i FF, kommer du til at vente meget længe på 'den sidste ende'  ;o)

Du kan kun ændre farven på scrollbars i IE og der er intet, der tyder på, det i fremtiden vil blive muligt i FF. Vil du kunne skifte farve X-browser, må du skrive din egen scroll-kontrol fra bunden
Avatar billede danielbaek Nybegynder
02. marts 2007 - 12:47 #5
Tak for svar - og ja igen ser det jo ud som om du har ret ret olebole - desværre :(

Anyway tak for indput