Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 09:34 Der er 7 kommentarer

arvning af klasser

ok vi er lige startet i skolen med C# og fuck et ginialt sprog kontra de meget restrektive normer der er i det.

ANYWAY :)

jeg har noget kode hvor jeg prøver at arve fra en anden klasse. Det er en simpel udregning af min løn hvor alle udregninger forgå i en anden CS file og selve koden, om man så må sige, står i en aspx file, altså vi snakker så om et program der vises fra en hjemme side.

Men når jeg laver mine pointere til at peje mod cs filen med beregningerne kan den ikke finde metoderne i der skulle være i den anden klasse.

burde det ikke være muligt at få en aspx file til at arve fra en CS file? det virker lidt underligt hvis dette ikke skulle være muligt.

Hvis det hjælper at jeg poster koden gør jeg gerne men for overskuelighedens skyld synes jeg det var smartere at forklare problemet og høre hvordan man gør også sammenligne det med min kode.

men det er intet problem at poste koden hvis det vil hjælpe.

ja: læren kan ikke hjælpe :(
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
30. november 2006 - 09:41 #1
Hvis din aspx side skal nedarve fra din egen klasse, skal din egen klasse nedarve fra System.Web.UI.Page

Denne klasse er en implementering af IHttpHandler som aspx sider bruger til at tage sig af requests til siden...
Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 09:49 #2
er det fordi at System.Web.UI.Page fungere som en slags tolk imellem *.cs og *.aspx eller er jeg helt på den her?
Avatar billede kalp Novice
30. november 2006 - 11:57 #3
Hvis det er et website projekt plejer man at smide cs filer ind i mappen "App_Code"
som Visual Studio gerne skulle oprette.
Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 12:33 #4
det er lige det det er kalp....så det vil sige at jeg altså skal bruge system.web.ui.page og samtidigt ligge min cs file ind i app_code mappen?
Avatar billede offerlam Nybegynder
30. november 2006 - 12:42 #5
ah det virker nu..super mange tak for hjælpen. jeg vil kigge tilbage senre hvis i vil ha point.
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
30. november 2006 - 12:49 #6
Hvis din klasse kun skal bruges til én aspx-side bruger man ofte Codebehind i stedet. For at gøre dette skal du have følgende:

MinFil.aspx
<%@ Page CodeFile="MinFil.aspx.cs" Inherits="MinFil" %>

MinFil.aspx.cs:

public partial class MinFil : Page
{
    // Masser af fed kode...
}

MinFil.aspx.cs skal du så ikke ligge i App_Code, ASP.NET sørger selv for at kompilere filen runtime...
Avatar billede kalp Novice
30. november 2006 - 13:27 #7
Du behøver ikke arve fra system.web.ui.page
for at kunne bruge klasser som ligger i App_Code mappen.

dj_uncas, i mine projekter ligger der kun almindelige cs filer i App_Code mappen.

.aspx og .aspx.cs filer ligger sammen i selve hovedmappen... udvikler i visual studio 2005