Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. maj 2001 - 09:01 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Skjule koden....

Er det muligt at skjule ens html kode på en hjemmeside, og jeg mener ikke bare \"forhindre højreklik\"... jeg mener virkelig gøre sådan at snår man siger \"vis kilde\" så er der bare tomt eller der står en besked...
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:02 #1
Nej det kan du ikke, men du kan scramble den.
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:02 #2
Nej.

For at browseren kan vise hjemmesiden, skal den hente koden. hvis brugeren kan se din hjemmeside, har han allerede koden.

Du kan ikke skjule din kode. Længere er den ikke.

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:04 #3
At \"scramble\"/obfuskere koden (forsøge at gøre den ulæselig) nytter heller ikke noget. For at browseren skal kunne udføre koden, skal den kunne læse koden.

/Thor
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:07 #4
Jamen der er et sted hvor man kan scramble den også så det stadigvæk virker.
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:08 #5
Så længe det stadig virker, kan du se koden.

Hvis du har brug for at spørge, har du ikke noget der er værd at skjule. (no offense)

/Thor
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. maj 2001 - 09:10 #6
Ok... det lyder som om der er delte meninger, men hvis jeg scrambler den, kan en anden person så ikke bare \"unscramble\" den ??

hvordan forhindrer man ellers at folk bruger ens kode?
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:12 #7
Jo, ellers kan du ikkke gøre noget. Citat jumper : \"Længere er den ikke.\"
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:13 #8
therealyoda, det er jo netop problemet. Når du \"scrambler\" koden, skal browseren også kunne \"unscramble\" den for at kunne fortolke koden, og hvad browseren kan gøre kan enhver anden også gøre.

Du kan ikke forhindre at folk bruger din kode. Hvis du virkelig har store problemer med folk der stjæler din kode, kan du snakke med din advokat, da du automatisk har ophavsret på ethvert værk du publicerer.

Blot fordi din kode kan kopieres nemt, gør det ikke koden til fri ejendom ;)

/Thor
Avatar billede hejjjj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:14 #9
Ok hvis i alle mener at man ikke kan skjule koden er der så en der kan fortælle mig om det er muligt at komme ind og kigge på koderne på www.cityflyt.dk
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:15 #10
Hvis det er popup vinduet du mener, så er det ikke så underligt da det er det Flash object.
Avatar billede hejjjj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:17 #11
men kunne det ikke bare gøres i js og så fjerne højreklik ???
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:18 #12
hejjjj, selve HTML-koden ligger på http://www.cityflyt.dk/html/cityflyt.html og flash filen ligger på http://www.cityflyt.dk/html/cityflyt.swf

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:18 #13
hejjj, og hvordan skulle det skjule koden ?

/Thor
Avatar billede hejjjj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:21 #14
ja ja jeg er jo ikke en af jer poof
Avatar billede detnemt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:24 #15
Hej...

Hvis du vil forhindre at man kan højreklikke skal du indsætte følgende i <HEAD> sektionen:

<script LANGUAGE=\"JavaScript\">
<!-- Begin
function right(e) {
if (navigator.appName == \'Netscape\' &&
(e.which == 3 || e.which == 2))
return false;
else if (navigator.appName == \'Microsoft Internet Explorer\' &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {
alert(\"Nallerne væk, du har ikke lov til at højreklikke på denne side.\");
return false;
}
return true;
}

document.onmousedown=right;
document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;
window.onmouseup=right;
//  End -->

</script>

Men det kan altså ikke forhindre, at man klikker oppe i menulinien på View\\view source, kun at man ikke kan højreklikke.

\\Kim.n
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. maj 2001 - 09:26 #16
årh....ja ja luk nu bare dette, der er jo svaret.
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:27 #17
kim.n, han ville jo ikke fjerne højreklik. Han ville skjule sin kode, og det kan han ikke.

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:28 #18
kim.n, og den kode du kom med fjerner ikke min højreklik ;)

/Thor
Avatar billede hejjjj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:35 #19
På denne side findes et program (SCRENC.EXE)http://www.wshscripting.com/ men det er til js det gør koderne umulige at læse
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:37 #20
hejjjj, ScrEnc.exe er Microsoft Script Encoder. Den gør ikke koden umulig at læse, der har været decodere til den siden den kom frem.

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:42 #21
Og den krypterer på ingen som helst måde, den obfuskerer (eller \"scrambler\", som no_doubt kaldte det ). Giv mig et stykke kode fra den (som du mener er umuligt at læse) og det tager mig 2 sekunder at se den originale kode ;)

/Thor
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 09:42 #22
Indse det, du kan ikke skjule din kode.

Bad luck.

/Thor
Avatar billede vandhunden Nybegynder
22. maj 2001 - 09:59 #23
Man kan godt skjule sin kode lidt på en anden måde. Det er self ikke skudsikkert, men for de dumme nørder virker det nok. Du kan sætte din kode ind i en js.fil. -og kalde den som om det var et javascript i en seperat fil. De fikse vil sikkert kunne finde koden til denne fil, men de fleste vil bare tænke at det nok er umuligt...

/Andreas
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 10:05 #24
vandhunden, det skjuler jo på ingen måde din kode, og da endda langt mindre end ved at bruge Script Encoder.

Indse det, du kan ikke skjule din kode.

Bad luck.

/Thor (der snart vil have det som signatur)
Avatar billede aceofspair Nybegynder
22. maj 2001 - 10:29 #25
Hej therealyoda

Nu er der en 15-20 svar på denne side, men der er ikke rigtigt nogen af dem der svarer ordentligt på dit spørgsmål, det vil jeg prøve at gøre her:

HTML er et sprog der er lavet sådan at hele dokumentet (hele koden) SKAL hentes ned til brugerens cache-dir, det betyder at de automatisk får hele koden, den eneste beskyttelse af din kode er altså følgende:

Ingen højreklik

En lille anmodning på siden der beder om at folk ikke bruger javascript etc. uden at \'spørge om lov\'
Avatar billede jumper Nybegynder
22. maj 2001 - 10:30 #26
aceofspair, vi har da svaret på hans spørgsmål: \"Du kan ikke skjule koden\".

Længere er den ikke ;)

/Thor
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. maj 2001 - 17:40 #27
kan man ikke bruge lave et popop vindue + at man ikke kan højreklikke.
Så har han jo ikke den der vis -> kilde
Avatar billede jumper Nybegynder
26. maj 2001 - 17:41 #28
gizmo-gizmo, og hvordan skulle det skjule koden ?

/Thor
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. maj 2001 - 17:45 #29
jumper >> hvordan skulle han få fat i den?
Avatar billede jumper Nybegynder
26. maj 2001 - 17:46 #30
gizmo-gizmo, han har allerede koden. For at browseren overhovedet skal kunne vise dig siden, skal den, og dermed dig, have koden.

/Thor
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
26. maj 2001 - 17:48 #31
hvordan får man så fat i koden fra browseren?
Avatar billede jumper Nybegynder
26. maj 2001 - 17:51 #32
Kig i dine midlertidige internet filer.

En helt anden ting er at istedet for at skrive http://www.DinSide.dk kan jeg blot skrive view-source:http://www.DinSide.dk og dermed få HTML koden frem. Det er det samme som at bruge Telnet eller Get.

Indse det, du kan ikke skjule din kode samtidig med at den også skal kunne udføres. Den eneste måde at skjule den på er ved ikke at lægge det på Internettet.

/Thor