Avatar billede maasen Nybegynder
29. november 2006 - 13:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beregning med Null-værdi. Jeg mangler et output.

Totalpris: [SumOfPris]+[SumOfOmkPris]

Dette er beregningen, men der er ikke altid en SumOfOmkPris. Jeg vil gerne have den til bare at vise SumOfPris, men det gør den ikke - Der kommer intet. Jeg tror fejlen skyldes at Totalpris: [SumOfPris] + null giver null som resultat - og ikke [SumOfPris].

På forhånd Tak - Maasen
Avatar billede helmet Nybegynder
29. november 2006 - 14:05 #1
En måde er at bruge vbscript direkte i din sql
Fx. burde kunne løse dit problem
[SumOfPris]+[iif(isnull(SumOfOmkPris),0,SumOfOmkPris)]
Avatar billede mugs Novice
29. november 2006 - 14:11 #2
Hvis een af værdierne er Null, kan Access ikke beregne. Der er dog en funktion der tager højde for dette: Nz
Avatar billede maasen Nybegynder
29. november 2006 - 14:12 #3
Det virker ikke, nu beder den om at jeg indtaster en parameterværdi iif(isnull(SumOfOmkPris),0,SumOfOmkPris)
Avatar billede mugs Novice
29. november 2006 - 14:13 #4
nz(SumOfPris;0)+ nz(SumOfOmkPris;0)
Avatar billede maasen Nybegynder
29. november 2006 - 14:13 #5
Nz? Forklar for en nybegynder,,,
Avatar billede helmet Nybegynder
29. november 2006 - 14:17 #6
Ok, kan være jeg skal afprøve det så. Men noget helt andet, hvis der står NULL i en af felterne har du vel gemt værdierne i et tekst felt, noget grund til og de ikke kan gemme i et tal felt, som indeholder minimum 0.
Avatar billede maasen Nybegynder
29. november 2006 - 14:22 #7
Mugs: Løsningen med Nz gjorde ingen forskel.

Helmet: Posten hvorfra værdien tages, er ikke altid oprettet, så man kan ikke sætte værdien til minimum 0
Avatar billede helmet Nybegynder
29. november 2006 - 14:34 #8
Har lige kørt en lille test og virker for mig fint både med min metode og mugs metode. Så måske du skulle vise os lidt mere af din sql.

Har kørt følgede test på to tabeller der er left join med hinanden
SumOfPris+ nz(SumOfOmkPris)
SumOfPris+ iif(isnull(SumOfPris),0,SumOfPris)
Avatar billede maasen Nybegynder
29. november 2006 - 14:53 #9
Der var lige en relation der drillede, men efter det var løst brugte jeg løsningen med iif(isnull(SumOfPris);0;SumOfPris) og det virker

Tak for hjælpen
Avatar billede helmet Nybegynder
29. november 2006 - 14:54 #10
Det var så lidt
Avatar billede casjachan Nybegynder
29. november 2006 - 15:14 #11
Hvad med denne sql:
SELECT money.SumOfPris+money.SumOfOmkPris AS Total FROM [money] WHERE money.SumOfOmkPris IS NOT NULL
UNION ALL SELECT money.SumOfPris AS Total FROM [money] WHERE money.SumOfOmkPris IS NULL;
****
Sql-sætningen henter SumOfPris+SumOfOmkPris ud i en kolonne der hedder Total. Hvis SumOfOmkPris er null, er Total bare lig med SumOfPris.